Syv fantastiske fortellinger

Gyldendal 1989 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Historien er som en samling eventyr, der mennesker, handlinger og ideer flettes inn i hverandre. Dette er forfatterens første bok.

Utgivelsesår 1989

ISBN13 9788205180161

EAN 9788205180161

Serie Gyldendal magnum

Genre Fantastisk litteratur

Tenk deg at du får ein uventa presang. Nydeleg innpakka, forseggjort gåvepapir og flott silkeband med sløyfe på. Sjølve innpakkinga er så proft utført at det er ein rein nytelse å løyse opp bandet, brette opp dei sylskarpe brettane i papiret, og sjå der, innanfor er det eit like flott lag med silkepapir som også skal pakkast opp. Slik held ein fram til presangen er utpakka, og den er veldig fin men du veit ikkje heilt kva det er. Ei bokstøtte, kanskje, eller muligens ein stavmiksar, det er ikkje godt å bli klok på. Men gåva er uansett fin å sjå på og den gjev inntrykk av kvalitet, for ikkje å snakke om den fine innpakkinga, derfor er det uråd å ikkje bli glad for den.

Dette er ganske nøyaktig slik eg kjende det med denne boka. Det er ei samling på sju forteljingar (tittelen lyg ikkje) som har ganske lik forteljarstil og stemning. Språket er ein fryd å lese, og i kvar forteljing spennast det opp storslagne lerret som handlinga kan utspele seg på. Men så buttar det litt, det er berre unntaksvis råd for underteikna å forstå kvar forfattaren vil hen med historiene, poenga forsvinn rett og slett for meg. Eg held det for sannsynleg at litteraturkjennarar vil få meir ut av historiene enn det eg sjølv gjorde, for meg framstod det meir som ei fingerøving i skrivekunst utan klare tankar om kva som eventuelt skal formidlast. Men du verden, skrivekunsten i og for seg var overtydande til tusen.

Eg las denne saman med gretemor sin lesesirkel, diskusjonstråden er her, nok ein gong er eg glad og takknemleg for at deltakinga i lesesirkelen har leia meg til å lese ei god bok eg truleg ikkje ville funne på å lese av meg sjølv.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

I ungdommen er tanken på død eller nederlag uutholdelig, vi tåler ikke engang å bli gjort narr av. Men samtidig har vi en uovervinnelig tillit til vår egen lykkestjerne, og vi kan ikke for alvor forestille oss at noe skulle gå oss imot. Etter hvert som vi blir eldre, venner vi oss langsomt til tanken på at alt kommer til å gå galt for oss, og at nederlaget er det naturlige i livet, men så er det heller ikke lenger av altomfattende betydning hvordan det kommer til å gå med oss. På denne måten blir det balanse i tingene. ("Syndfloden over Norderney")

Hvis frøken Malin nå hadde fått tilbud om å gjenvinne sine fulle fem og vært i stand til å skjønne hva dette tilbudet betydde, ville hun kanskje ha avslått det med den begrunnelsen at man egentlig har mer glede av tilværelsen når man er litt forstyrret.

å legge seg til ro om kvelden i visshet om at man hadde trær med røtter dypt ned i jorden milevis rundt seg, og kronene svaiende sakte i mørket, det regnet hun for å være noe av det beste i livet. ("Apen")

Kvinder, tenkte han, naar de bliver gamle nok til at kunne slutte af med den tunge Opgave at være Kvinder og kan give deres Kræfter frit Spil, maa da vistnok være de stærkeste Skabninger i Verden.

Champagne er en god venn i en kald natt. Jeg husker at en gammel dansk biskop i sin tid forklarte meg at det er mange veier til sannhetens erkjennelse, og Bourgogne er en av dem.

Jeg har i det siste funnet noen bøker hvor forfatteren har flettet inn seg selv eller familiemedlemmer i romaner, og vil prøve å samle dem i en liste. Foreløpig er lista kort, men jeg vil supplere etter hvert hvis jeg finner flere. Jeg tar gjerne imot tips på aktuelle bøker!
Hybrider som f.eks. Knausgårds "Min kamp" hører ikke hjemme her - jeg er først og fremst ute etter rene romaner/ren fiksjon hvor forfatteren selv ikke er hovedpersonen.

Varme steder, varme følelser: Bøker å varme seg på. God høst:)

Å nei, det januar igjen!! Jula er over, ute er det mørkt og ingen ferie før påske! Ai ai. Her er noen tips til gode og store bøker som varer ut denne og neste mnd. Kanskje de får våren til å komme raskere også? Lev vel:)

Jeg leser mye i sommerferien. Noen bøker MÅ jeg lese på nytt om sommeren, fordi de lukter sommer. Av ulike grunner. Ikke at jeg leser alle disse hver sommer altså:)

De 100 bøkene som ble kåret i Århundrets Bibliotek

• "Vintereventyr" av Karen Blixen