Ferdydurke

av (forfatter) og Karna Dannevig (gjendikter).

Gyldendal 2007 Heftet

30 år gamle Josef beslutter å forme sitt jeg innenfra. Men i samme øyeblikk ringer en skolemester på døren og stiller ham spørsmål om gullalderlitteratur og latinske bøyningsformer,og Josef umyndiggjøres straks som skolegutt. I boka gjøres det narr av oppdragelsesmetoder og konformisme, og den antiutvikling som beskrives øker i takt med den voksende bevissthet om hva omverdenen og "de andre" venter seg av hver enkelt av oss.

Espen Haavardsholm har valgt Witold Gombrowicz’ Ferdydurke (norsk utg. 1969), en underlig og fascinerende roman som ble bejublet av 68-generasjonen i Norge. Espen Haavardsholm (f. 1945) var på 1960-tallet sentral i det litterære modernisme-opprøret rundt tidsskriftet Profil. Han har utgitt en rekke bøker og mottatt flere litterære priser, bl.a. Gyldendal-prisen (1970) og Aschehoug-prisen (2006). Hans hittil siste to utgivelser er Gutten med passbildet (2004) og Tjue (2006).Haavardsholm har valgt Witold Gombrowicz’ Ferdydurke (norsk utg. 1969), en underlig og fascinerende roman som ble bejublet av 68-generasjonen i Norge. Romanen utkom opprinnelig i 1937 og er betraktet som et mesterverk innenfor modernismen. Med mørk og subtil humor forteller den historien om Josef Kowalskij, og beskriver hans forvandling fra 30-åring til tenåring. Boken er også en hyllest til språket, den er full av språkspill- og leker, noe som gjør den vanskelig å oversette. Selv uttalte Gombrowicz seg på følgende diffuse vis om romanen: «Behovet for å finne en form for det som ennå er umodent, uklart og underutviklet, så vel som umuligheten av et slikt postulat; dette er det mest spennende ved min bok.» Ferdydurke ble filmatisert i 1991.Witold Gombrovicz (1904.1969) var yngste barn i en søskenflokk på fire i en rik polsk familie. Bøkene hans var kontroversielle. De retter kritiske blikk på de sosiale klassene i det polske samfunnet, ikke minst på overklassen, den katolske kirke og det provinsielle Polen. Hans verker var bannlyste i hjemlandet helt fram til slutten av 1970-årene. Andre av hans mest kjente verker: Forførelsen (norsk utg. 1966) og Kosmos (norsk utg. 1967)

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205363663

EAN 9788205363663

Serie Forfatterens forfatter

Omtalt sted Polen

Bøker som har gitt meg uforutsigbare, høylydte latterutbrudd, enten humoren var intendert eller ikke. Tegneserier er ikke med her, for de ler jeg så ofte av. Med ett unntak: Jan Stenmark, fordi han er så utypisk. Ellers er det stort sett skjønnlitteratur, med et par unntak: Kon-Tiki (Heyerdahl viser seg å være veldig vittig, spesielt når han underdriver), og Knakk (hva er det for slags sjanger egentlig?). OBS: Tilfeldig rekkefølge. Knakk er nok aller morsomst.

huskeliste, for min egen del :)

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

• "W, eller Barndomsminnet" av Georges Perec
  • "Ved Syrtenes strender" av Julien Gracq