Høytleseren

av (forfatter) og Torodd Lien (oversetter).

Gyldendal 2004 Heftet

Boka starter som en hemmelig kjærlighetshistorie mellom Michael og Hanna, en skoleelev og en mye eldre sporveisbetjent, og ender som et oppgjør med naziforbrytelsene i Auschwitz. Som jusstudent følger Michael en rettssak mot en gruppe kvinnelige voktere fra tyske konsentrasjonleire. Her oppdager han Hanna på tiltalebenken, og blir stilt overfor vanskelige valg.

Som 15-åring møter Michael Berg den 35 år gamle Hanna Schmitz, en robust og vakker kvinne. Møtet blir skjebnesvangert for dem begge. En lang vår og en het sommer varer det hemmelige kjærlighetsforholdet. En dag er hun plutselig borte, og Michael begynner å undre seg: Hva vet han egentlig om Hanna? Fint lite, skal det vise seg . Høytleseren er en fengslende og klok fortelling om å gjøre valg, om hvordan mennesker handler i ekstreme situasjoner . og i hverdagen. Romanen har blitt en bestselger i en rekke land, og har solgt over en million eksemplarer bare i USA. Boken blir nå filmatisert.«. en usedvanlig spennende og reflektert roman.»Turid Larsen, Arbeiderbladet«Forresten: et lite tips på tampen: Bernhard Schlink sin bok Høytleseren kom for noen år siden på norsk. Den er fin. Men jeg skal ikke si noe om den. Og ikke les baksideteksten! Den ødelegger alt.* Bare les boken!»Frode Grytten anbefaler bøker på biblioteket i Bergens nettsider* NB! Baksideteksten er skrevet om til denne utgaven . og røper ikke noe av handlingen!

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205327429

EAN 9788205327429

Serie Gyldendal pocket

Ved en tilfeldighet støter 15 årige Michael på den 20 år eldre Hanna. Kort tid etter innleder de et intenst lidenskapelig forhold, som de pga. aldersforskjellen må holde hemmelig. Når de er sammen leser Michael høyt for Hanna, som har stor glede av å dele store litteraturopplevelser med ham. Like plutselig som Hanna kom inn i hans liv, like plutselig er hun en dag borte. Michael tynges av skyldfølelse og tror at han har gjort noe som har fått Hanna til å forlate ham, men det skal vise seg at Hanna har hatt helt andre beveggrunner for å forsvinne.

Noen år etter er Michael jusstudent, og i den forbindelse følger han en rettssak hvor kvinnelige fangevoktere fra Auschwitz står tiltalt for sine grusomme forbrytelser. Blant dem er Hanna. Michael følger hele rettssaken, og underveis forstår han hvorfor Hanna har handlet slik hun gjorde. Hennes store hemmelighet får henne til å ta på seg skylden for mer enn hun har stått bak, og hun dømmes følgelig til livsvarig fengsel.

Mens Hanna soner sin straff, sender Michael kassetter med bøker han har lest inn til henne. Ikke bare sliter han i likhet med resten av etterkrigsgenerasjonen med skyldfølelse for fedrenes synder, men han føler også skyld for å ha elsket en forbryter fra nazi-tiden. Og som om ikke det var nok, føler han skyld for å ha sviktet Hanna.

Forholdet til Hanna har satt så dype spor i Michael at han knapt er i stand til å leve et fullverdig liv. Det store spørsmålet er om han noen sinne vil bli i stand til å løsrive seg fra minnene og gå videre …

Denne boka krøp under huden på meg. Kjærligheten mellom Hanna og Michael er svært vakkert skildret. I tillegg var det veldig interessant å få innblikk i tankene til en ung mann i etterkrigstidens Tyskland, med den mørke fortiden Tyskland som nasjon var ansvarlig for.

En av de mest gripende historiene jeg noensinne har lest. Stort mer er det ikke å si.
Applaus.

Finstämd bok som jag läste en gång för något år sedan. Mindes inte att jag tyckte så mycket om den som jag gjorde nu så den blev alltså bättre av att läsas om! Eller så berodde det på vilken stämning jag själv befann mig i.
Det allra bästa är början där beskrivningen om hur huvudpersonernas relation utvecklas är något av det bäst skildrade kärleksförhållandet mellan ett omaka par som jag har läst. Tyvärr utvecklas boken såsom livet inte i den riktningen som kanske hade varit den allra bästa, men det komplicerade förhållandet är dock känsligt och fint skildrat. Ibland känner jag när jag läser att jag skulle vilja ruska om berättarjaget och öppna ögonen och munnen på honom, men då hade det blivit en annan bok.
Kan säkert tänka mig att läsa om boken om några år vilket inte hör till vanligheten. En riktig läsupplevelse tyder detta på.

Teksten flyter godt, boken er lettlest. Schlink er en utmerket litterat.

Innholdsmessig har boken to tråder: Holocaust og kjærligheten mellom Michael og Hanna. Holocausten presenteres kritisk og realistisk, og etikken bak blir belyst. Forholdet mellom Michael og den 20 år eldre Hanna beskrives erotisk. Hanna er analfabet, og Michael leser for henne.

En kritisk refleksjon sier meg at Hanna på ingen måte er en uskyldig person. Hun bruker og misbruker Michael, hun er en del av holocaust-forbrytelsen. Jeg anser forholdet mellom dem som et seksuelt misbruk, som følger og former Michael inn i voksen alder.
Boken er ikke bare en historie om kjærlighet og holocaust, men mye mer enn det. Verdt å lese!

Siden sannheten ved det man forteller er det man gjør, kan man jo også la være å si noe.

I wanted simultaneously to understand Hanna's crime and to condemn it. But it was too terrible for that. When I tried to understand it, I had the feeling I was failing to condemn it as it must be condemned. When I condemned it as it must be condemned, there was no room for understanding.

Forførelse, som ikke er bryst og bakende og ben, men innbydelsen til å glemme verden i kroppens indre

I thought that if the right time gets missed, if one has refused or been refused something for too long, it's too late, even if it is finally tackled with energy and received with joy. Or is there no such thing as "too late"? Is there only "late", and is "late" always better than "never"? I don't know.

Jeg er forelsket i henne som en premie for å ha sovet med meg? Til denne dag, etter en natt med en kvinne en følelse av at jeg var bortskjemt og måtte kompensere det - overfor henne, som jeg prøver å elske dem likevel, og også for verden at jeg presentere meg selv.

Du vil gråte. Det er det du vil. Du vil lese de bøkene som får deg til å gråte. Her er 10 av dem.

Bøker jeg har lest gjennom nærmere 50 år som har satt sitt preg på meg og gitt meg sterke leseropplevelser. kommentarene reflekterer min subjektive opplevelse av den enkelte boka.

Because I heart Oprah <3

--En bok basert på et eventyr
--En bok som har vunnet National book award
--En Young Adult bestselger
--En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
--En bok med handling fra ditt hjemsted
--En bok oversatt til engelsk
--En kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
--En bok hvor handlingen er i Europa
--En bok på under 150 sider
--En New York Times bestselger
--En bok som blir til film dette året
--En bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
--En selvutviklingsbok
--En bok du leser ut på en dag
--En bok skrevet av en kjendis
--En politisk memoar
--En bok som er minst 100 år eldre enn deg
--En bok på mer enn 600 sider
--En bok fra Oprah's bokklubb
--En science- fiction roman
--En bok anbefalt av et familiemedlem
--En tegnet roman
--En bok publisert i 2016
--En bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
--En bok hvor handlingen er om sommeren
--En bok og dens prequel
--Et mordmysterium
--En bok skrevet av en komiker
--En dystopi
--En bok med blått omslag
--En diktsamling
--Den første boken du ser i en bokhandel
--En klassiker fra det 20 ende århundre
--En bok fra biblioteket
--En selvbiografi
--En bok om en roadtrip
--En bok om en kultur du er ukjent med
--En satirisk bok
--En bok hvor handlingen foregår på en øy
--En bok som garantert vil gi deg glede

• "Forsoningen" av Fred Uhlman
  • "Et rom med utsikt" av Edward Morgan Forster