Historien

av (forfatter) og Signe Marie Sanne (oversetter).

Den norske bokklubben 2000 Innbundet

Boken forteller om Italias og hele verdens historie i årene 1941-47. Med krigen som ramme gir romanen et portrett av enken Ida Ramundo, en lærerinne som sliter med epileptiske anfall. Hun blir voldtatt av en tysk soldat som er på vei til Nord-Afrika, men gutten hun føder som resultat av dette, blir Idas lys gjennom krigsårene.

Forlag Den norske bokklubben

Utgivelsesår 2000

Serie Århundrets bibliotek

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Italia

Boka handlar om Ida Ramundo, ei ung enke, og lagnaden hennar og til barna hennar i og rundt Roma under og rett etter den andre verdskrigen. Ida er delvis av jødisk opphav, og lever i angst for at nazistane skal finne ut av dette. I det heile er ho opptatt av å vere usynleg, av å stikke seg fram så lite som mogleg, ja, ho er nærmast sjølvutslettande. Ein får kjensla av at dette er eit karaktertrekk som ville vært framtredande hjå henne uansett ytre omstende.

Ein får servert eit overtydande tidsbilete av livet i Italia på denne tida. Skildringane blir så nære og tydelege at det er lett å sjå for seg dei ulike scenene. Enkelte hendingar gjer sterkt inntrykk, slik som tøminga av jødekvartalet i byen, og lagnaden til gutane hennar. Der er også lyspunkt i historia, ein kan til dømes ikkje anna enn glede seg over forholdet mellom yngsteguten Useppe og hunden Bella. Men totalt sett er boka i ein pessimistisk tone.

Dette er ei lang og innhaldsrik bok. Den er delt opp i 8 bolkar, og kvar bolk startar med eit oversyn over viktige hendingar i verda i denne tidsepoka. Siden desse hendingane er av negativ karakter så heng dei som eit dårleg varsel ved inngangen til kvar bolk av forteljinga om familien Ramundo. Ein får kjensla av at historia er ein malstraum, som dreg menneska under uansett kor gode eller dårlege dei måtte vere. Sjølv om eg for min eigen del har ei litt meir optimistisk innstilling til livet så var det likevel givande å bli med på denne reisa.

Vi hadde denne boka som felleslesing i Lesesirkelen av 2014. Det blei ein lang og god diskusjonstråd.

Denne boka var for meg en helt unik opplevelse. Det å få innblikk i hovedperson historie tilknyttet til Andre verdenskrig historie var fantastisk godt skrevet og utarbeidet av forfatteren. Skildringene er levende ekte og troverdige. For en perle av en bok som gir meg mye mer innsikt og forståelse av historie, ikke minst Italia sin historie og hvordan mennesker er generelt. Skal definitiv anbefale denne boka videre.

Det hele starter i Roma. Året er 1941. Ida er lærer, enke, og mor til Nino. Idas mor var jøde, noe som ble holdt hemmelig for omverdenen.
En kveld blir Ida voldtatt av en ung, tysk soldat, som tror Ida er prostituert. Resultatet av voldtekten blir en gutt; mørk som moren, men med farens blå øyne.

En historie om livet i Italia både under og etter 2. verdenskrig.
Interessant, men langdryg til tider.

Og av alle de døde, var de første 850 utvilsomt de heldigste. Gasskammeret er det eneste barmhjertige ved konsentrasjonsleiren.

Et hvilket som helst kvinnelig vesen som på dette tidspunkt hadde dukket opp i porten (jeg snakker her ikke om en vanlig pike eller gatepike i strøket, men om et hvilket som helst hunndyr - en hoppe, en ku eller et esel!) og sett på ham med noe bortimot et menneskelig blikk, kunne han ha omfavnet med makt, han kunne ha lagt seg forelsket ned for føttene hennes og kalt henne meine Mutter!

Hva byen Roma angikk, var Nino personlig imot at man skulle spare den og ta så overdrevent hensyn til den. Tvert imot ville det ikke være noe galt i - mente han - om bombene falt der, Romas største verdi lå jo nettopp i ruiner, Colosseum, Trajans forum osv.

Det fortelles at mennesket i begynnelsen ga avkall på uskylden i Eden for å erverve erkjennelse. Om dette valg var riktig, måtte Historien - dvs. kampen mellom Revolusjonen og Makten - bekrefte .. inntil Makten til slutt vant og trengte mennesket tilbake blant de laverestående dyr!!! Det er dette vi nå er vitne til!

Omtrent et år tidligere var denne Carulina i den tiden hun overnattet i grottene under flyangrepene, blitt med barn i en alder av fjorten år minus en måned, uten at noen visste hvem barnets far var. Selv sa hun, som svar på de inntrengende spørsmålene, at hvis det hadde vært noen, hadde hun ikke merket noe til det.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

Verdensbiblioteket

Jeg er imponert over dette initiativet fra De norske Bokklubbene. Verdenslitteraturens skattkiste må stadig vernes. Ikke bare yngre mennesker, men også de eldre, trenger en påminnelse om hvor vidunderlig, variert, rik og omfattende litteraturen er.
Doris Lessing

Bare å starte i den ene enden, skal bli de 100 beste

Dette er bøker fra Verdensbiblioteket
Velg blant 2,6 millioner titler
Her er listen over tidenes 100 beste bøker ifølge avstemningen.

De 100 bøkene som ble kåret i Århundrets Bibliotek

• "Den store Sertão" av João Guimarães Rosa