Historien

av (forfatter) og Signe Marie Sanne (gjendikter).

Den norske bokklubben 2000 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Boken forteller om Italias og hele verdens historie i årene 1941-47. Med krigen som ramme gir romanen et portrett av enken Ida Ramundo, en lærerinne som sliter med epileptiske anfall. Hun blir voldtatt av en tysk soldat som er på vei til Nord-Afrika, men gutten hun føder som resultat av dette, blir Idas lys gjennom krigsårene.

Forlag Den norske bokklubben

Utgivelsesår 2000

Serie Århundrets bibliotek

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Italia

Det hele starter i Roma. Året er 1941. Ida er lærer, enke, og mor til Nino. Idas mor var jøde, noe som ble holdt hemmelig for omverdenen.
En kveld blir Ida voldtatt av en ung, tysk soldat, som tror Ida er prostituert. Resultatet av voldtekten blir en gutt; mørk som moren, men med farens blå øyne.

En historie om livet i Italia både under og etter 2. verdenskrig.
Interessant, men langdryg til tider.

Et hvilket som helst kvinnelig vesen som på dette tidspunkt hadde dukket opp i porten (jeg snakker her ikke om en vanlig pike eller gatepike i strøket, men om et hvilket som helst hunndyr - en hoppe, en ku eller et esel!) og sett på ham med noe bortimot et menneskelig blikk, kunne han ha omfavnet med makt, han kunne ha lagt seg forelsket ned for føttene hennes og kalt henne meine Mutter!

Og av alle de døde, var de første 850 utvilsomt de heldigste. Gasskammeret er det eneste barmhjertige ved konsentrasjonsleiren.

Hva byen Roma angikk, var Nino personlig imot at man skulle spare den og ta så overdrevent hensyn til den. Tvert imot ville det ikke være noe galt i - mente han - om bombene falt der, Romas største verdi lå jo nettopp i ruiner, Colosseum, Trajans forum osv.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

Verdensbiblioteket

Jeg er imponert over dette initiativet fra De norske Bokklubbene. Verdenslitteraturens skattkiste må stadig vernes. Ikke bare yngre mennesker, men også de eldre, trenger en påminnelse om hvor vidunderlig, variert, rik og omfattende litteraturen er.
Doris Lessing

Bare å starte i den ene enden, skal bli de 100 beste

Den altfor lange lista av uleste bøker i hylla

• "Den store Sertão" av João Guimarães Rosa
  • "Nostromo - en fortelling om kyststaten" av Joseph Conrad