Seks personer søker en forfatter

av (forfatter) og Carl Fredrik Engelstad (oversetter).

Den norske bokklubben 1998 Innbundet

Handlingen er lagt til en teaterscene. Der pågår innstuderingen av et Pirandello-stykke, som imidlertid blir avbrutt av at seks mennesker kommer inn fra gaten og insisterer på å få sine liv utspilt på scenen. De brenner etter å fortelle, og hevder at det er de som er skuespillere.

Forlag Den norske bokklubben

Utgivelsesår 1998

Serie Århundrets bibliotek

... i bevisstheten om at jeg - og envher av oss, ikke sant - mener å være "en", men i virkeligheter er "mange", alt efter de vesensmuligheter som er nedlagt i oss. Overfor den ene er vi "en", overfor den annen er vi også "en"... og illusjonen om at vi er en og den samme for alle, nemlig den "en" som vi innbiller oss at vi er i alt vi foretar oss. Men det stemmer jo ikke, det er ikke sant! Det oppdager vi lett når vi plutselig, ved et uhell, blir hengende fast i en eller annen av våre handlinger. Jeg mener: da merker vi at vi ikke var med i denne handlingen med hele vårt vesen, og at det altså ville være en blodig urett å dømme oss bare ut fra den, holde oss bastet til skampelen hele livet igjennom, som om hele vårt liv var sammenfattet i denne ene handlingen.

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

Vinnere av nobelprisen.
Nobelprisen ble ikke utdelt i 1914, 1918, 1935 og 1940-1943. To personer mottok prisen i 1904, 1917, 1966 og 1974.

De 100 bøkene som ble kåret i Århundrets Bibliotek

• "Barndom" av Maksim Gor'kij