Garps bok

av (forfatter) og Per Qvale (oversetter).

Gyldendal 2001 Innbundet

2069 bokelskere følger dette verket.

Hovedpersonen Garp, som vi følger fra fødsel til død, er forfatter, som sin mor. Fra moren har Garp arvet en slags katastrofeangst. Han blir patologisk opptatt av å beskytte sine nærmeste, kone og barn, mot den vold som lurer under overflaten i universitetsbyen hvor de bor.

«... Når en er ferdig med boken, banner en fordi den viste seg å være altfor kort.» Egil Rafto, Bergens Arbeiderblad Garps bok er en av de merkeligste og vesentligste romaner som ble gitt ut i USA i 1970-årene. En roman full av humor, som dirrer av dikterisk liv, av overskudd og vitalitet tvers gjennom alt det grusomme som inntreffer.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205291553

EAN 9788205291553

Så trist!! Älskar filmen men kunde inte alls tycka om boken då den var utan humor.

Et vesentlig trekk ved ungdommen er følelsen av at det ikke er noen i nærheten som er tilstrekkelig lik deg selv til å kunne forstå deg.

[...] og de slo seg langsomt til ro med å være denslags venner som mange gamle venner blir: det vil si, de var venner når de hørte fra hverandre - eller når de, en sjelden gang, kom sammen. Og når de ikke hadde kontakt med hverandre, tenkte de ikke på hverandre.

På sykehuset følte Jenny Fields at hun tok igjen det tapte; hun oppdaget at mennesker ikke var stort mer mystiske, enn si tiltrekkende, enn muslinger. "Min mor," skrev Garp, "var ikke den som gjorde hårfine distinksjoner."

Garp hadde en sårbar selvfølelse som sørget for at han husket enhver fornærmelse og ethvert avslag han hadde mottatt.

Hun hadde kropp som en drektig labrador retriever.

Disse bøkene fikk munnvikene til å klø, skuldrene til å riste og latterboblene opp gjennom halsen.

...

Mange titler som berører bøkenes verden

Å, som jeg elsker sommersalget på Fretex i Moss. Om det er en bok jeg bare tror jeg vil ha, så tar jeg den - det er jo bare 10 kr.

Den løyndomsfulle hagen av Hodgson Burnett. St.Hans fest av Alexander Kielland. Markens grøde av Knut Hamsun. Norges konesagaer av SnorreSturluson. Vegen smalg og porten trang av Ragnar Hovland. Det synger i gresset av Doris Lessing. Garps bok av John Irving. Fra hav til hei av Hans E. Kinck. Mors og fars histoie av Edvard Hoem. Mysteriet Ingeborg Køber av Ivo de Figueiredo. Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll.

• "Sirkusbarn - roman" av John Irving
  • "Hotell New Hampshire" av John Irving