Kjøkkengudens kone

Pax 1992 Innbundet

Kjøkkengudens kone er en stor og dramatisk roman om livet i Kina i første halvdel av vårt århundre. Winnie - eller Weiwei - er datter av en rik kjøpmann, men blir sendt til slektninger på landet da moren rømmer, sannsynligvis med en revolusjonær elsker. Weiweis historie er fra en tid da kvinner kunne selges som varer og all makt og ære tilfalt menn. Hun får kjenne sorg og savn i et ekteskap med en tyrann, men bygger gradvis opp den kraften som må til for å slåss seg fri.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1992

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Kina

Lu var født i Shandong nord for Shanghai, der all den gode sjømaten svømmer. Han var sønn av en fisker, så alt han hadde å se fram til i livet var å arve hullene i farens garn som han bøtte hver dag.

Er ganske fornøyd med denne fangsten, men lurer på hvilke bøker jeg skal velge først og sist.

Dette er skjønnlitterære bøker jeg har arvet etter ei som stod meg nær. Savnet etter henne er stort, og jeg satte veldig pris på å få disse etter henne. Fortell meg gjerne hvilken du ville ha begynt med...

• "Hundre hemmelige sanser" av Amy Tan
  • "Lykke og glede" av Amy Tan