Tåpenes sammensvergelse

en roman fra New Orleans

av (forfatter) og Nils Werenskiold (gjendikter).

Tiden 2004 Heftet

Storspiseren Ignatius J. Reilly tilbringer mesteparten av dagen i sengen. Han har eksentriske og svært fordømmende oppfatninger om den moderne tid, og fyller den ene kladdeboka etter den andre med sine betraktninger, også om den tidlige middelalder med dens rene geometri og teologi. Med jevne mellomrom prøver han seg i arbeidslivet, der hans radikale forslag og mildt sagt unormale oppførsel fører til de utroligste situasjoner.

Tooles satiriske klassiker der den sprenglærde men arbeidsløse misantropen Reilly høylytt forbanner tiden han lever i. Regnet som en av etterkrigstidens morsomst roman. John Kennedy Tooles (1937.1969) Tåpenes sammensvergelse blir av mange regnet som en av etterkrigstidens morsomste romaner. Romanens renommé er ikke minst skapt på grunn av dens hovedperson Ignatius J. Reilly, en dypt misantropisk mann, som bor hjemme hos sin mor i New Orleans. Han er slags blanding av Don Quijote og Thomas Bernhard (hvis man nå en gang kan tenke seg noe slikt), en sprenglærd, arbeidsløs mann som tilbringer dagene sine med å se på søppel-tv, gå på kino og på samme tid høylytt forbanne tiden han er født inn i.Tåpenes sammensvergelse er en satirisk roman i tradisjonen til Jonathan Swift. Et utall av karakterer på ulike deler av den sosiale rangstigen dukker opp, og Ignatius har noe å si til dem alle sammen. Men midt i raseriet som han slynger ut mot samfunnet og menneskene rundt ham, vokser et portrett av en dypt ulykkelig mann, en klassisk Falstaff-skikkelse som utvider vår idé om hva det vil si å være menneske. Etter utgivelsen i 1980, hele ti år etter forfatterens død, etablerte den seg raskt som en klassiker. Romanen vant Pulitzer-prisen i 1981, og dette var første gang prisen ble delt ut posthumt.*«Hvis en boks verdi er målt i hvor mye latter den fremskaper, så er Tåpenes sammensvergelse årets funn.»Time «En forbløffende god roman, full av intelligens og stor humor.»Newsweek«Et komisk mesterverk.»New York Times Book Review

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2004

Serie Tiden pocket

Omtalt sted New Orleans

Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 1981

Forteljar stemma i denne boka er berre herlige... Måten John Kennedy Toole formidle denne eksentriske storspisaren som står litt på sida av samfunnet med sine sterke meiningar om samfunnet, er så levande, så fargerik... Tåpenes sammensvergelse er satire som når rett inn... Einaste nerturen var å bli ferdig med boka og vite at forfattaren var død 10 år før boka kom ut, så det ville ikkje komme fleire bøker frå han.

Genialt og fengende. Ignatius, du ruler og vi følger deg!! A must read for alle bokelskere!

Jeg vet ikke helt hva det er med denne boka, men jeg føler at tiden har løpt fra den på et vis. Det er mye mulig det er oversettelsen som ikke er god. Jeg tenker på Olsenbanden og Marve Fleksnes sånn omtent på annenhver side. Denne må jeg legge fra meg for en stund, og eventuellt ta opp igjen på originalspråket, for dette går det rett og slett ikke an å forholde seg til i denne formen.

Du kunne forstå av måten han snakket på at han måtte ha gått svært lenge på skoler. Det var kanskje det som feilte ham.

Jeg omgås mine likemenn eller ingen, og da jeg ikke har noen likemenn, blander jeg meg ikke med noen.

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

Det var hos Independent at jeg fikk øye på favorittbøkene til David Bowie.

Netthandelen The Book Depository har kåret de 100 beste bøkene.

Enig? Uenig?

Disse bøkene fikk munnvikene til å klø, skuldrene til å riste og latterboblene opp gjennom halsen.

... i allefall i følge kritikerne i den britiske avisen Telegraph.

Det er ikke bare-bare å definere hva det er som skal til for å få kultstatus, men du kan jo lese litt mer hos Wikipedia.

• "Vent til våren, Bandini!" av John Fante
  • "Portnoys besværlige liv" av Philip Roth