Glør

av (forfatter) og Kari Kemény (oversetter).

Solum 2000 Innbundet

Handlingen i romanen er konsentrert til en natt og utspiller seg på et gammelt slott ved foten av Karpatene, der to gamle menn gjenopplever minnene om en skjellsettende hendelse som fant sted 41 år før, under et julidøgn i 1899.

I dette øyeblikket lever natten fremdeles i skogens dyp : natten, og alt dette ordet betyr, byttet, elskoven, omstreifingen, , den målløse livsgleden og bevisstheten om kampen for livet. Det er øyeblikket da det skjer noe, ikke bare i skogens dyp, men også i mørket av menneskenes hjerter. For menneskehjertet har også en nattside, med instinkter like ville som jaktinstinktene i hjortebukkens eller ulvens hjerte.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2000

Serie Fabula

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Øst-Europa

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 2001

En perle av en bok

Det er ikke sant at skjebnen kommer blindt inn i våre liv,nei. Skjebnen kommer inn gjennom den døren som vi holder åpen, og vi slipper skjebnen inn foran oss.

Han gikk bort til vinduet og åpnet sjalusiene. Mens han sov var det kommet en regnskur over hagen. En kjølig vind blåste mellom trærne, de fuktige platanbladene glinset fett. Det skumret. Han sto urørlig ved vinduet med armene i kors over brystet og betraktet landskapet, dalen, skogen, den gule veien dypt der nede, omrisset av byen. Øynene, som var vant til lange avstander, gjenkjente vognen som kom trillende bortover veien. Gjesten var allerede på vei til slottet.
Ubevegelig, med uttrykksløst ansikt, betraktet han målet som beveget seg raskt, og lukket det ene øyet, som en jeger når han sikter.

De grå silkegardinene begynner å blafre, også den tunge krystallysekronen begynner å bevege seg, som på store skip når stormen bryter løs. Himmelen blir lys et øyeblikk, et svovelgult lyn flerrer natten, lik et gullsverd som gjennomborer offerets kropp.

Det finnes mange gode bøker som har kommet ut for noen år siden. De fleste av disse er bare tilgjengelig på bibliotekene.

Heldigvis er de fleste korte