En by som Alice

De norske bokklubbene 1993 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

En gruppe kvinner og barn tas til fange av japanerne på Sumatra under annen verdenskrig og blir drevet fra sted til sted på Malakka. I sentrum står engelske Jean Paget, som møter på den australske krigsfangen Joe Harman. Jean glemmer aldri Joe, som blir tatt i å stjele mat til kvinnene, torturert og antakelig drept. Men da krigen er slutt får Jean vite at Joe kanskje ikke er død likevel. Dermed setter hun kursen mot Australia for å finne ham.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1993

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Australia

Når mennesker i lang tid lever i nød og elendighet og er tvunget inn i en helt ny livsform, fullstendig skilt fra sitt tidligere miljø, får de ofte underlige forestillinger.

Det er ikke bra å leve i ruinene av en død lykke.

Manglende språkkunnskaper er ingen vesentlig hindring når kjøper og selger er like villige.

Når en reiser til et nytt land, tror en at alt må være annerledes enn det en er vant til, og så oppdager en at det er en mengde ting som er akkurat likedan.

Kvinner som har mange penger blir gjerne plaget av lykkejegere.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Eg synes i bunn og grunn leselister er noko tull sidan eg til ein kvar tid berre leser det eg føler for å lese. Dette kan likevel vere problematisk sidan ein del bøker krever og fortene ein viss dedikasjon. For å få til ei litt meir strukturert lesing i tida fremover er derfor lesesirkel eit konstruktivt tiltak. I lesesirkelen har vi etter mykje innspel frå meg og lite innspelt frå den andre, verte einige i kva for nokre bøker som skal lesast. Desse bøkene er ei god blanding av litteratur av forfattarar frå heile verda, som vi trur vert koselege å lese.

Etter litt krangling vart vi einige i at det berre er dei 15 første bøkene som må lesast i år.

Det finnes mange gode bøker som har kommet ut for noen år siden. De fleste av disse er bare tilgjengelig på bibliotekene.

Her er en kort presentasjon av bøker jeg anbefaler til alle her i bokelskere.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

• "Aftenstjernen" av Dea Trier Mørch
  • "Mitt navn er Asher Lev" av Chaim Potok