Sølvhammeren ; Jærtegn ; Helgenkongen

Aschehoug 2008 Innbundet

Hovedpersonen i Sølvhammeren er Sigrid fra Bjarkøy. Handlingen er lagt til tiden da Olav Haraldsson forsøker å fullføre kristningen av landet. I Jærtegn regjerer Olav Haraldsson med hard hånd. Det gjærer i folket, krig og uår truer, sotten herjer. Sigrids husbond, Olve Grjotgardsson blir drept av kongens menn, og Sigrid blir giftet bort til Kalv Arnesson. Helgenkongen - etter slaget på Stiklestad får Kalv Arnesson Einar Tambarskjelve mot seg, og Sigrid og Kalv må flytte til Orknøyene. Til slutt gir Harald Hardråde Kalv forlik - et forlik som blir av kort varighet.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203193736

EAN 9788203193736

Serie Aschehoug gigant

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Jeg synes denne trilogien om Sigrid fra Bjarkøy er svært god, og har nesten lyst til å plassere den innenfor norske klassikere selv om den er for ung til det... Tviler ikke på at Vera Henriksen har sjekka alle kilder, og selv om dette er romaner, så er det mye historie her... At Olav den Hellige døde på Stiklestad i 1030 vet vi jo alle, men hva som skjedde før og etter er litt nytt for meg da som ikke er historiker... og litt lenge siden jeg gikk på skolen og lærte historie... Min bror bodde jo i Einar Tambarskjelves gate, så nå fikk jeg jo lære om hvem han var også, og på Steinkjer hadde vi et møterom som het Olve, så nå fikk jeg vite hvem Olve var også :-) så alt i alt en meget lærerik trilogi, og gode romaner om Sigrid fra Bjarkøy som var søster til Tore Hund, som jeg har hørt om. Anbefales til alle som er interessert i historie og som liker å lese historiske romaner

"En mann må reise ut", sa hun. "Han må søke kampen for å vise seg selv og andre at han er en mann. Men til en kvinne kommer hennes prøve, enten hun søker den eller ikke, når hun føder det første barnet sitt; etter den dagen vet hun hva hun er verdt. Og om hun skulle møte døden etter dette, og hun møter den med tapperhet, da dør hun like heltemodig som noen kriger på valen.

Sorgen er som en pil, og en som prøver å stanse pilen i flukt blir skadd, men om den får følge sin bane da faller den uskadelig til jorden til slutt

Jeg ønsker å lese mer nordisk litteratur innenfor disse sjangrene. Her har jeg lest altfor lite, og har dermed lite kunnskap til forfattere, så kom gjerne med forslag :)
Har bare med en bok for hver forfatter, slik at jeg kan få med flest mulig forfattere.

Liste med ulike trilogiar frå inn og utland!

Første liste med samme tittel har 100 bøker som er maksimum, derfor startet jeg en ny:)

Her er alle mine favorittbøker som jeg kan lese om igjen og om igjen og om igjen....

• "Staupet" av Vera Henriksen
  • "Blåbreen" av Vera Henriksen
  • "Dronningsagaen ; Kongespeil ; Runekorset" av Vera Henriksen
  • "Kongespeil" av Vera Henriksen
  • "Runekorset" av Vera Henriksen
  • "Sagaens kvinner - om stolthet og trelldom, kjærlighet og hevn" av Vera Henriksen
  • "Odins ravner - Bodvars saga" av Vera Henriksen