A town like Alice

av (forfatter), D.R. Hill (oversetter) og Kay Dixey (illustratør).

Universitetsforlaget 1992 Heftet

Malaysia, 1940. Landet okkuperes av japanerne. Jean Paget blir sendt til en fangeleir og utsettes for mange prøvelser. En dag møter hun Joe Harmon, en australsk fange som hjelper Jean og de andre kvinnelige fangene. Etter krigen drar Jean tilbake til England. Da hun får vite at Joe fortsatt lever og er bosatt i Alice Springs i Australia, bestemmer hun seg for å finne ham. Intermediate level.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 1992

Serie Heinemann guided readers

Språk Engelsk

Jeg likte virkelig godt denne boken. Den var lettlest og spennende. Den beskriver hver del inngående og en blir virkelig engasjert i marsjen i Malaysia og utviklingen av Willstown. Noel Stratchen er forteller i det meste av boken. Han får brev fra Jean jevnt og trutt og bruker dem til å beskrive livet hennes. Men i den første delen, mens de møtes i England, er det Jean selv som har fortellerstemmen. Hun forteller Noen om krigsårene mens han prøver å bli kjent med henne. Mot slutten av boken drar han til Australia for å besøke Jean og Joe og barna deres. Da forteller han med egen stemme det han opplever. Noel er Jeans formynder til hun blir trettifem, selv om hun er gift. Men han gir henne de pengene hun vil ha underveis. Det er likevel rart å lese om at en kvinne trenger en formynder så lenge. Stratchen selv forklarer det med at grandonkelen levde i en annen tid og derfor så på unge kvinner på en annen måte.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Når mennesker i lang tid lever i nød og elendighet og er tvunget inn i en helt ny livsform, fullstendig skilt fra sitt tidligere miljø, får de ofte underlige forestillinger.

Det er ikke bra å leve i ruinene av en død lykke.

Manglende språkkunnskaper er ingen vesentlig hindring når kjøper og selger er like villige.

Når en reiser til et nytt land, tror en at alt må være annerledes enn det en er vant til, og så oppdager en at det er en mengde ting som er akkurat likedan.

Kvinner som har mange penger blir gjerne plaget av lykkejegere.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Eg synes i bunn og grunn leselister er noko tull sidan eg til ein kvar tid berre leser det eg føler for å lese. Dette kan likevel vere problematisk sidan ein del bøker krever og fortene ein viss dedikasjon. For å få til ei litt meir strukturert lesing i tida fremover er derfor lesesirkel eit konstruktivt tiltak. I lesesirkelen har vi etter mykje innspel frå meg og lite innspelt frå den andre, verte einige i kva for nokre bøker som skal lesast. Desse bøkene er ei god blanding av litteratur av forfattarar frå heile verda, som vi trur vert koselege å lese.

Etter litt krangling vart vi einige i at det berre er dei 15 første bøkene som må lesast i år.

Det finnes mange gode bøker som har kommet ut for noen år siden. De fleste av disse er bare tilgjengelig på bibliotekene.

Her er en kort presentasjon av bøker jeg anbefaler til alle her i bokelskere.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

• "Mitt navn er Asher Lev" av Chaim Potok
  • "Ditte menneskebarn" av Martin Andersen Nexø