Død på kreditt

av (forfatter) og Mikkel B. Tin (oversetter).

Gyldendal 1993 Innbundet

Boka markerer bruddet med den psykologiske og sosialt orienterte roman, og er det første og mest autentiske uttrykk for det moderne menneskes opprør og angst overfor en meningsløs tilværelse. Med dette verket skaper Celine et nytt litterært språk og en ny litterær form. Utkom første gang i 1936. Mikkel B. Tin fikk Marcel Proust-prisen, 1994 (Gyldendal) for oversettelsen

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788205193765

EAN 9788205193765

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Paris

Tildelt litteraturpris Marcel Proust-prisen 1994

Komplett og gjennomført politisk ukorrekt, med en frodig fortellerevne. Kan virke litt lang, men da ville vi vel miste monologer av skjenneprekener på sånn et par sider. Ellers er jo Celine velkjent for sine ufullstendige setninger, uortodokse tegnsettinger og boltring i verbtider på tvers av alle formelle regler. Bør leses!

Så med ett snur hun huet sitt mot vinden... All den raguen som skvulpet i munnen på henne spyr hun rett i huet på meg... Jeg får munnen fullt av bønner, av tomater mellom tennene....jeg som ikke lenger hadde noe å kaste opp! Nå har jeg noe igjen..

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

Stig Sæterbakken tar godt og grundig for seg melankolsk-obskøn litteratur. Dette liker jeg.

• "Belgias sorg" av Hugo Claus
  • "Essays" av Tor Ulven