Tyvens dagbok

av (forfatter) og Herbert Svenkerud (oversetter).

Cappelen Damm 2013 Heftet

KLASSIKEREN I NY UTGAVE!

Denne selvbiografiske romanen, som først ble utgitt i 1949, er ansett som ett av den eksistensialistiske litteraturens mesterverk og en milepæl i den homofile skjønnlitteraturens historie.

Med den intenst lyriske skrivestilen som er Jean Genets varemerke, rekonstruerer mannen som Jean Cocteau kalte den franske litteraturens mørke fyrste, sine tidlige år - tiden han tilbrakte som småforbryter og omstreifer, på reise gjennom Spania og Antwerpen, iblant på kryss og tvers over grensene i resten av Europa, alltid ett skritt foran myndighetene.

"En av de sterkeste og mest vitale beretninger om et liv som noensinne er blitt nedtegnet. Genet har dramatisert fortellingen om sitt eget liv med en kraft og visjon som tar pusten fra en. Tyvens dagbok vil utvilsomt etablere Genet som en av tidenes dristigste litterære skikkelser."

New York Post

«Tyvens dagbok forandret livet mitt. Den var et sjokk. Jeg visste ikke at slike bøker fantes - at det gikk an å bruke språket på en slik måte - jeg visste ikke at det var lov. Det var som et bakholdsangrep, den identifiseringen - ikke med den biografiske historien, men med måten å beskrive verden på: En brutal introduksjon til et nytt tankeunivers, som det med en slags skrekk gikk opp for meg var mitt eget. At en slik total identifikasjon plutselig kan oppstå mellom to så forskjellige verdener, det er litteraturens under. Å løfte oss ut av vår ensomhet, det er kanskje det de største bøkene gjør med oss - at de setter oss inn i et ellers uoppnåelig fellesskap, inn i en større sammenheng, der vår individualitet, og dermed også ensomhet, vrakes til fordel for noe større. Og hvor vi mister oss selv, mer enn at vi finner oss selv. Det er det deilige ved det.»

Stig Sæterbakken til Klassekampen

"Den vakreste boken Genet har skrevet."

Jean-Paul Sartre i forordet

"Kun en håndfull forfattere fra det tjuende århundret, som Kafka og Proust, har en så viktig, myndig og uerstattelig stemme og stil."

Susan Sontag

"Et litterært verk av stor betydning og midnattsmørk skjønnhet."

Library Journal

Den verdenskjente forfatteren Jean Genet ble født i Paris i 1910. Han skrev sin første roman mens han sonet en av mange fengselsdommer. Han var en av de første forfatterne som åpenlyst vedkjente sin homoseksualitet og betraktet både homoseksualitet og kriminalitet som legitime litterære motiver, hvilket i hans arbeider betydde å skape helteforbryter-skikkelsen og den homoseksuelle helt. Han døde i 1986.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202423087

EAN 9788202423087

Omtalt person Jean Genet

Mitt mot bestod i å utrydde alle de vanlige grunner til å leve og i å oppdage nye.

Å nå frem til et smakfullt utseende ved hjelp av dårlig smak er høydepunktet av eleganse. Uten å nøle hadde Stilitano valgt krokodilleskinnsko i grønt og gult, hvit silkeskjorte, kastanjebrun dress, rosa slips, spraglete brystlommetørkle og grønn hatt. Alt sammen ble holdt på plass av nåler, knapper og gullenker; Stilitano var meget elegant.

Forat leseren skal forstå meg, er det nødvendig at han blir min medskyldige.

Av kjærlighet til det vi kaller det onde har jeg forfulgt et eventyr som førte meg i fengsel. Om de ikke alltid er vakre, de menn som er viet til det onde, er de i hvert fall i besittelse av de mannlige dyder. Av seg selv, eller som følge av det valg tilfeldighetene har truffet for dem, har de med åpne øyne og uten å kny kastet seg ut i et vanærende og avskyelig element maken til det kjærligheten slynger menneskene ut i når den er ekte og opprinnelig.

Skjønnheten i en moralsk handling ligger i skjønnheten i handlingens uttrykk. Å si at den er vakker er det samme som å bestemme seg for at den skal være det. Resten er et spørsmål om bevis. Nemlig ved å gi bildene innhold, det som knytter dem og oss til den fysiske verdens glans og prakt. Handlingen er vakker i den utstrekning den provoserer og åpenbarer sangen i vårt eget bryst. Det hender nemlig av og til at den sinnsstemning vi unnfanger en vitterlig ond handling i, og kraften i det uttrykk vi realiserer den med, tvinger oss til å synge. Følgelig er også forræderiet vakkert om det får oss til å synge.