Malone dør

av (forfatter), Erik Ringen (oversetter) og Anne Elligers (oversetter).

Cappelen Damm 2006 Slide bound

Boka er annet bind i trilogien som også omfatter "Molloy" og "Den unevnelige". Tolkninger, forklaringer og forståelsesmodeller har omgitt disse bøkene fra første dag. "Malone" er satt sammen av det franske "mal" og det engelske "alone", og kanskje gir det en veileder inn i stoffet: "det onde" og "alene" er jo allerede en del av Malones livsferd.

Utgivelsesår 2006

Format Slide bound

ISBN13 9788202234362

EAN 9788202234362

Når Dommens Dag kom, var det følgelig en svak, blind og mager gris han la på ryggen i slaktekassen med sammenbundne føtter; så drepte han den ivrig, men likevel uten hastverk, samtidig som han med høy røst refset den for dens utakknemlighet.

Død verden, uten vann, uten luft. Der har vi minnene dine. Hist og her, på bunnen av en dalgryte, skyggen av et stykke vissen mose. Og tre hundre timer lange netter. Dyrebare lys, gustne, arrete, minst dåraktige lys. For noen utgytelser. Hvor lenge kan det ha vart, fem minutter, ti minutter? Ja, ikke mer, neppe mer. Men den lyser fortsatt, min smale himmelstripe. Før i tiden pleide jeg å teller, jeg telte helt til tre hundre, fire hundre, og tok med andre ting også, regnskurene, kirkeklokkene, spurvens kvitring ved soloppgang, jeg telte, eller ut i løse luften, bare for å telle, og så delte jeg på seksti. Det fikk tiden til å gå, jeg var tiden, jeg fortærte universet. Ikke nå lengre. Man forandrer seg. Når man blir eldre.

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

Dette er bøker fra Verdensbiblioteket
Velg blant 2,6 millioner titler
Her er listen over tidenes 100 beste bøker ifølge avstemningen.

• "Den unevnelige" av Samuel Beckett
  • "Molloy" av Samuel Beckett