Den danske borgerkrig 2018-24

av (forfatter) og Kyrre Andreassen (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Mellom 2018 og 2024 var det borgerkrig i Danmark. Kamper utspilte seg på Rådhusplassen, politikere ble halshugget på åpen gate og bankfolk var jaget vilt. Borgerkrigen ble opplevd av en 25-årig mann som 450 år senere ser tilbake på et langt liv. Den gamle rikmannen blir holdt i live av et avansert stamcelleprogram. Han forteller om den skjelsettende perioden av sitt liv til sin beste venn, Geoff, en 350 år gammel border collie som har utviklet evnen til å reflektere og snakke. Den gamle rikmannen lever et dekadent og avsondret liv med sine rike venner. De leser dikt, har sexorgier og forteller hverandre historier som vikler seg inn og ut av den gjennomgående borgerkrigsfortellingen.

Rikmannen angrer på visse valg han tok under krigen, spesielt i forhold til sitt livs kjærlighet, opprøreren Leonora. Selv mange hundre år senere kan han ikke glemme de sterke følelsene han hadde i denne intense perioden i Danmark og Europas historie. Med det som bakgrunn utfolder det seg en fortelling om hvordan den økonomiske krisen fikk frem det verste i alminnelige folk og hvordan samfunnet endret seg i takt med at krisen grep om seg.

«Den danske forfatteren Kaspar Colling Nielsen spår borgerkrig i Danmark i nær framtid, og har blitt superstjerne med den dystopiske romanen Den danske Borgerkrig 2018-2024.»

NRK

«Det er en bok - ikke minst - om dyr som kan være menneskelige, og om mennesker som kan være dyriske. Det er dessuten en bok om krig og fred, om en kjærlighet som aldri vil dø, om sex som makt og om at livet er meningen med døden, ikke omvendt. Og kanskje er det mer enn det, men det er allerede nok, og det er godt nok. Minst.»

Belingske

«Med årets hittil villeste danske roman. En ustyrlig, intelligent og fullstendig frika fortelling som sprenger seg vei gjennom alle hindre for å nå fram til det som gjelder: å tenne et bål av begeistring i hodet på sin leser.»

Politiken

ISBN13 9788202556273