Clinch

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Pelikanen 2018 Innbundet

Stockholm 1932. Depresjonen og den isende vinterkulden holder byen i et jerngrep. Mellom snuskete oppdrag som pengeinnkrever må den tidligere bokseren Harry "Kvisten" Kvist slåss for å overleve. Idet han blir uskyldig mistenkt for et mord blir situasjonen plutselig brennhet og han tvinges raskt inn i en dødelig katt og mus-lek. Jakten foregår på byens skyggeside, blant fattiglemmer og gledespiker, og rundt beryktede parker og pissoarer. Men Kvist møter også overklassens menn og kvinner som lever godt på andres bekostning, på byens beste restauranter og i illegale barer, i et miljø der lojaliteten svinner like raskt som pengene bytter eier. Og det eneste Kvisten har å stole på er sine verkende never og sin dårlige hukommelse. Clinch er en beinhard, moderne noir, forfattet i en drivende prosa og med et imponerende grep om de historiske miljøene.

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2018

Serie Harry Kvist (1)

Genre Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Stockholm

Dette er så klassisk krim noir at det nesten blir parodisk. Ord som jerngrep, pengeinnkrever, skyggeside, illegale barer, gledespiker, bakgater gir dere et bilde på hva det handler om her.
Det som gjør boka bra er at den omfavner sin egen sjanger. Det er tydelig at forfatteren har gjort god research, og skriver fram et så levende bilde av Stockholm under depresjonen at du føler deg kald på tærne ute i vintergjørma og lukter sigarrøyken fra overklassens salonger. Holmén får den svenske hovedstaden til å virke som et fremmed sted, samtidig som det kjennes nært. Hvis du har sansen for denne typen krim, der beinharde menn er litt myke på bunnen, der replikkene sies gjennom munnviken og der damene er vakre og tragiske, så har du en innertier i Clinch.

Ein rå, mørk, hardtslåande og hjerteskjerande realistisk kriminalroman. Det vert veksla mellom nøktern informasjon, svart humor, detaljerte observasjonar, actionfylte scener og skildringar av grov vald. Det er ei bok som kallar på mange ulike kjensler.

Clinch er rett og slett ei av dei beste bøkene eg har lest i år - og enno betre; dette er fyrste del av ein trilogi. Eg ser fram til neste møte med Harry Kvist.

Les meir på bloggen

• "Bjørneham" av James A. McLaughlin
  • "Seks minutter i mai - hvordan invasjonen av Norge gjorde Churchill til statsminister" av Nicholas Shakespeare
  • "Churchills ilddåp - en historie om familie og motstandskraft under bombingen av London 1940-1941" av Erik Larson
  • "Djevelens kobber - krim" av Alf R. Jacobsen
  • "Konteiner" av A. M. Ollikainen