Den europeiske våren

av (forfatter) og Kyrre Andreassen (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Den europeiske våren er en grotesk og provoserende fortelling om frihet, likhet og fellesskap i en nær fremtid som er både skremmende og tiltalende.

På Lolland i Danmark etablerer en rekke internasjonalt anerkjente forskere og gründere et nytt samfunn for rike borgere. De vil kombinere det mest idylliske og ettertraktede fra den gamle verden, med de siste teknologiske nyvinninger. I denne droneovervåkede bonderomantikken flytter galleristen Stig, hans kone, hjerneforskeren Elisabeth og deres idealistiske datter, Emma og kunstneren Christian inn.

Elisabeth er blitt headhuntet til forskningsteamet på Lolland takket være sine resultater med dyr, men blir foruroliget da hun får et spesielt godt forhold til den romanskrivende apen Felix.

Etter en rekke terrorangrep i København, deporteres tusenvis av muslimske flyktninger fra Danmark til Afrika, og den anorektiske Emma blir en sentral figur i oppbyggingen av et parallellsamfunn som skapes i gamle Mærsk-kontainere i Mosambik.

Kunstneren Christian maler degenererte mennesker som går i ett med naturen, og han henter inspirasjon fra sin purunge kjæreste Mia.

Et voldelig uhell gir den desillusjonerte galleristen Stig mulighet til å forløse et kunstverk som etter hans oppfatning vil kunne sette en ny standard for hvilke spor kunsten kan sette i samfunnet. Men kunstverket krever sine ofre.

ISBN13 9788202604707

EAN 9788202604707

Genre Dystopier

Omtalt sted Danmark

• "Lengter knuser slår - roman" av Bård Torgersen
  • "Kjellermennesker - om populisme og vanskeligheten med å være menneske" av Carsten Jensen
  • "Og skipet siglar vidare - roman" av Mads Rage
  • "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "Eg får aldri sjå verda igjen" av Ahmet Altan
  • "En odyssé - en far, en sønn og et epos" av Daniel Mendelsohn
  • "Den siste hjelperen - roman" av Cathrine Knudsen
  • "Det er lenge til skumring - roman" av Tharaniga Rajah
  • "Kvit bok mørk vinter - roman" av Eirik Ingebrigtsen
  • "Klosteret" av Zakhar Prilepin
  • "Hverdagspsyk - hvorfor har jeg det sånn?" av Rebekka Th. Egeland
  • "Insektenes planet - om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten" av Anne Sverdrup-Thygeson