Morsmelk ; Til slutt

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Gyldendal 2015 Innbundet

Den prisbelønnede og kritikerroste Edward St. Aubyn er tilbake med de to siste bøkene om Melrose-familien, samlet i ett bind.

Morsmelk: Den en gang så velrenommerte og velstående Melrose-familien befinner seg i krise. Patrick Melrose er fanget i restene av brutte løfter, utroskap og assistert selvmord, mens hans kone har gitt seg hen til morsrollen og hans mor til en New Age-stiftelse. Og hans fem år gamle sønn Robert forstår bare altfor mye av det som foregår. Morsmelk er en blendende utforskning av de tøffe alliansene som oppstår mellom foreldre og barn, menn og kvinner, og nok en gang blir vi vitner til Edward St. Aubyns utmerkede evne til å balansere følelsesmessig smerte med bittersøt humor. For med språkmessige finurligheter og dyp sarkasme går han rett i strupen på en familie som sliter med alltid tilstedeværende spøkelser fra fortiden.
Til slutt: Da venner, slekt og fiender samles for å minnes Patrick Melroses mor, Eleanor, spekulerer Patrick på om et liv uten foreldre endelig vil gi ham den friheten han alltid har drømt om. Etter at bisettelsen er over og familien samles for siste gang, blant alle høflighetsfrasene som veksles og skrekkscenarioene som oppstår, mellom stillheten og stormen, begynner Patrick å skimte en ny æra: En fornemmelse av trygghet - til slutt.
Med Morsmelk og Til slutt avslutter Edward St. Aubyn serien om Patrick Melrose, en serie som vil bli stående.igjen som søyler i den britiske kanon..Med en skarp,.presis penn skriver han frem overklassens uovertrufne selvforherligelse og selvforakt. Det er bare å lene seg tilbake og la seg overmanne av en kaotisk, ondsinnet verden. For en vemmelse. For en fryd!

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205459625

EAN 9788205459625

Serie Patrick Melrose-romanene (2)

Omtalt sted Storbritannia

De to siste bøkene om Patrick Melrose. Siden sist har Patrick blitt far, noe som ikke akkurat er uproblematisk. Guttene er sjarmerende nok, og Patrick er veldig oppsatt på å være en helt annen far enn hans egen var - heldigvis...
Da moren dør, samles familie, venner og noen fiender, og det blir selvsagt dramatikk.
Dette er både hysterisk morsomt og dypt tragisk lesning. Vel verdt å få med seg alle 5 bøkene!

Bitterhet er å drikke giften og håpe at noen andre kommer til å dø.

• "Åkeren" av Dola De Jong
  • "Glem det ; Ikke bra ; Litt håp" av Edward St. Aubyn