Stormens søster

av (forfatter) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Stormens søster er den andre boken i den spennende og fascinerende serien om De syv søstre - og handlingen lagt til Norge.
Ally er en dyktig seiler og skal konkurrere i en av verdens mest utfordrende regattaer når hun får beskjed om adoptivfarens brå og mystiske død. I hui og hast reiser hun tilbake til barndomshjemmet, det vakre slottet ved Genevesjøen, for å treffe sine søstre. Hun har også, uten at søstrene vet det, innledet et kjærlighetsforhold ...
I etterkant av de opprørende hendelsene forlater Ally sjølivet for å følge sporene adoptivfaren har etterlatt henne slik at hun kan finne tilbake til sitt biologiske opphav. Sporene fører henne til Norge, og her oppdager hun at hennes egen historie er nært knyttet historien til en ung og ukjent sangerinne, Anna Landvik. Hun levde for over hundre år siden og var med i den første oppsetningen av Ibsens Peer Gynt, til Griegs berømte musikk. Vi får ta del i Annas dramatiske reise fra en liten bygd i Telemark, via Christiania og videre ut i verden.

ISBN13 9788202445003

EAN 9788202445003

Omtalt sted Norge Sveits

Dette er den andre boken i serien om De syv søstre. Boken starter tidsmessig der den forrige startet, men vi følger Ally denne gangen.

Selv om søster nummer to kanskje er litt mer observant i forhold til omgivelser enn det den eldste søsteren var så får vi ikke vite noe særlig mer om adoptivfar, "mor" ei heller noen utvikling av relasjoner søskene seg i mellom. Boken kan fint leses frittstående, dvs uten å ha lest den første. Muligens ikke noe galt i det sånn objektivt, men for meg er denne mangelen på å drive en hovedfortelling videre litt skuffende. Ihvertfall har jeg slike forventninger til en serie.

I den engelske lydboken til Audible kunne forteller ha gjort litt research på norsk uttale og f.eks lært seg å uttale far/mor riktig istedet for å variere mellom å uttale både fur/mur og før/mør, men det skal jeg ikke belaste forfatteren for :)

Morsomt at mye av handlingen tar sted i Norge. Boken er godt skrevet og man lar seg rive med, så jeg gir den en svak 5'er.

Jeg syns "bolken" med bondefortellingen var strålende skrevet av en utenlansk forfatter.. :) Ydmykhet og de store forkjellene mellom by og land har hun beskrevet mesterlig.. For meg hadde denne boken samme lunhet som den første.. Gleder meg til fortsettelsen.. !! :)

Spännande men jag kan ju inte låta bli att hänga upp mig på felaktigheter som att det skulle ha gått att åka tåg från Bergen på 1870-talet dvs 30-40 år före Bergensbanan byggdes. Detta var väl det grövsta felet, men en del andra saker runt det norska bondesamhället och hur tjänstefolk titulerades retade mig boken igenom.
Nu ger jag dock boken en femma i alla fall eftersom den trots ovan nämnda felaktigheter grundade på dålig research, var fängslande och spännande om än lite väl förutsägbar. Nåväl. En del överraskningar gjorde mig glad liksom hela boken totalt gjorde.

I bok nummer to i serien om de syv søstrene går turen til Norge. Vi følger den dyktige seileren Ally på jakt etter sin opprinnelse og sine forfedres historie. I bakgrunnen lurer både Ibsens Peer Gynt og selveste Grieg. Morsomt å lese ei bok om Norsk historie, skildret av en utenlandsk forfatter. Jeg drives videre av nysgjerrighet for hva Pa har funnet på for jentene sine. Jeg tipper han har en plan med alt. Jeg skulle i likhet med flere andre som skriver her inne sett mer av samspillet mellom de syv søstrene og deres felles historie.
Jeg skjønner hvorfor serien er blitt så populær.

Bokomslaget burde gi meg en viss advarsel og diverse hint, men forblindet av at handlingen foregår i Norge, så trosser jeg alle varsellamper og gir meg lesingen i vold.
Jeg kommer vel til side 150, på pur trass, før jeg må legge boka fra meg. Det er som å sitte inne i ei badstue som blir varmere og varmere, man ønsker å holde ut, men må bare gi opp. Lese helt til side 596??? Glem det! Til tross for at det er interessant å lese om den første oppsetningen av Peer Gynt, samt Griegs musikk, ønsker jeg ikke å være med hovedperson Ally tilbake til sine røtter i Norge, eller få svaret på om hun fant sin hjertens kjær.
Lucinda Riley, jeg vet at jeg likte Skyggesøsteren, derfor blir jeg så skuffet over de to første bøkene i serien, og kan ikke love deg at jeg starter på en fjerde bok. Beklager, men som jeg har nevnt til deg tidligere, - det hele blir så hakkete, forutsigbart og sukret for mye til at jeg blir utfordret som leser.
Den eneste årsaken til at treeren på terningen lyser i kveldssola, er ene og alene for at du har fordypet deg i to av Norges største kunstnere på sine felt. Takk for at du skriver om norsk forhistorie og kultur! Hva plott og språk angår, - der er det dessverre ikke så mye å hente denne gangen.

I de svake øyeblikkene vil du finne din største styrke. Eller: I øyeblikk av svakhet finner du din største styrke.

Livet gir deg aldri tyngre bører enn du er i stand til å bære

Dette øyeblikket er alt vi har.

Jeg ville ikke liste meg langs kysten, men styre midt ut på havet, veiledet av stjernene. v/Georg Eliot

• en bok basert på et eventyr
  • en bok som har vunnet en internasjonal bokpris
  • en Young Adult bestselger
  • en bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
  • en bok med handling fra ditt hjemsted
  • en bok på engelsk
  • en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
  • en bok hvor handlingen er i Europa
  • en bok på under 150 sider
  • en New York Times bestselger
  • en bok som blir til film dette året
  • en bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
  • en selvutviklingbok
  • en bok du leser ut på en dag
  • en bok skrevet av en kjendis
  • en politisk memoar
  • en bok som er minst 100 år eldre enn deg
  • en bok på mer enn 600 sider
  • en bok fra Oprah's bokklubb
  • en science- fiction roman
  • en bok anbefalt av et familiemedlem
  • en tegnet roman
  • en bok publisert i 2016
  • en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
  • en bok hvor handlingen er om sommeren
  • en bok og dens prequel
  • et mordmysterie
  • en bok skrevet av en komiker
  • en dystopi
  • en bok med blått omslag
  • en diktsamling
  • den første boken du ser i en bokhandel
  • en klassiker fra det 20. århundre
  • en bok fra biblioteket
  • en selvbiografi
  • en bok om en roadtrip
  • en bok om en kultur du er ukjent med
  • en satirisk bok
  • en bok hvor handlingen foregår på en øy
  • en bok som garantert vil gi deg glede

23/40

Mål: 75