Skyggesøsteren

av (forfatter) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Skyggesøsteren er tredje bok i den storslåtte serien De syv søstre av Lucinda Riley.

Star er den mest gåtefulle av søstrene, og hun vil nødig gi slipp på tryggheten hun opplever i vennskapet med søsteren CeCe. Til slutt bestemmer hun seg likevel for å følge sporet faren har gitt henne for at hun skal finne opphavet sitt. Sporet fører henne til et gammelt antikvariat i London, og blir samtidig starten på en helt ny tilværelse.

Hundre år tidligere møter vi den sta og uavhengige Flora. Hun er lykkelig hjemme i Lake District, men krefter utenfor hennes kontroll fører henne til London og til en av sosietetsmiljøets største personligheter, Alice Keppel. Her blir hun en brikke i et spill der hun ikke kjenner reglene, men en dag møter hun en mystisk mann som avslører svarene Flora har vært på jakt etter hele livet.

ISBN13 9788202491185

EAN 9788202491185

Omtalt sted England

Noen ganger detter det ting ned i postkassen som man slett ikke hadde forventet. Denne boka var faktisk en del av en premiepakke, og ikke lektyre jeg selv nennsomt hadde slept med meg fra bibliotek eller bokhandel.
Mitt første møte med denne mursteinen var derfor i utgangspunktet riktig så vennligsinnet og hyggelig, før jeg i kjent stil ganske fort begynte å dømme den før et ord var lest. Jeg har en naturlig avresjon og iboende skepsis mot disse romanene med bilde av kvinner som skuer mot horisonten, da mange av dem rett og slett blir kjedelige. (synes jeg)
Nå skal jeg ikke nevne navn, men det er en drøss av disse forfatterne med feelgood, hjerte og smerte. Ikke skal jeg dømme dem som leser disse bøkene heller, for skal si jeg i løpet av nesten 600 sider fikk en gedigen positiv overraskelse i å lese om denne skyggesøsteren, hvis navn er hentet fra stjernebildet Pleiadene.
Star er en av sju søstre som etter sin adoptivfar, Pa Salts død skal prøve å finne sitt biologiske opphav.
I ren "Tore på Sporet" stil veksler historien om Star mellom nåtid og fortid, med dagbøker, brev, kartkoordinater og en vakker juvelbesatt katt som hete spor i mysteriumet. Boka har gode personkarakteristikker, som tidvis balanseres ganske bra mellom positive og mindre positive egenskaper hos personene. Forfatteren går sjelden i "pappdukkefella" som bare beskriver de impliserte som gode eller dårlige mennesker, selv om det ikke er helt fraværende.
Til og med kongen av Storbritannia og Beatrix Potter (hun dere vet med de nydelige tegningene og historiene om Petter Kanin etc) har direkte påvirkning i denne detaljrike og faktisk svært spennende slektsforskningsjakten.
Andre essensielle spørsmål er om fortidens Flora McNichol har sammenheng med nåtidens Star , og har Pa Salt lurt henne ut på en reise som er feil, og helt forgjeves?
Flere ganger tok jeg meg selv i å utbryte: Hæ??! Og: Hva i alle??! underveis i lesningen, etter hvert som overraskelsene spretter fram som padder mellom boksidene.
Lucinda Riley, du er en skikkelig luring! Det er sjelden undertegnede leser 600 sider og ikke klager på at boka er for løs i fisken, kunne vært strammet inn og at forfatteren tværer ut poenger. Denne gangen gjorde jeg ikke det, takket være et genialt og forfriskende plott. Rett nok er det litt hjerte og smerte i boka di, men det er tålbart og gir historien din passe krydder. Et pluss er at alle bøkene om de sju søstrene kan leses for seg, - man mister ingenting om man ikke har lest om de to første søstrene i serien på forhånd.
Alt i alt en positiv leseopplevelse som jeg på en solfylt formiddag belønner med fem øyne på en terning som riktig brisker seg i januarsola.

Vi følger den tredje søsteren, Star, på hennes reise på leten etter sitt biologiske opphav. Reisen tar oss til vakre Lake District i England. På veien møter vi høytstående klasser og intriger. Historien svinger også innom den berømte barnebokforfatteren Beatrix Potter. I denne boka får vi også et innblikk i det nærmest sykt tette båndet mellom Star og søsteren Cece. Jeg synes historien er litt langdryg og jeg blir ofte utålmodig. Den drivende spenningen er nysgjerrigheten på hva Papa Salt egentlig har planlagt for jentene sine. Og hele veien, hvem og hvor er den siste av de syv søstrene?

Den tredje boken om søstrene fulgte oppskriften til punkt og prikke og var god underholdning. Jeg likte nok de to første hakket bedre og deler av historien til Flora ble litt i overkant melodramatisk. Allikevel gir jeg den terningkast 5 og vil nok fortsette med neste bok når denne utgis.

Den tredje boken i serien om sju systrar och dessa böcker är otroligt fängslande och extremt beroendeframkallande. Vill genast börja på nummer fyra fast den har inte kommit än så vitt jag vet. När alla böckerna är utgivna ska jag ta en lååååång härlig läsning genom att läsa alla sju i följd...
Riley kan verkligen trollbinda mig med sina fantastiska historier.

"Et rom uten bøker er som en kropp uten sjel"

"Star," sa han da og tok ansiktet mitt mellom de værbitte hendene sine, "alt som har en varig verdi, trenger tid for å bære frukt. Og når det først skjer, vil du være glad for at du holdt ut".

De 11 mest populære bøkene for voksne på Tysvær folkebibliotek 2017

• En bok anbefalt av en bibliotekar
  • En bok som har vært lese-listen alt for lenge
  • En bok bestående av brev
  • En lydbok
  • En bok av en ikke-hvit person
  • En bok med en av de fire årstidene i tittelen
  • En bok som er en historie inni en historie
  • En bok med flere forfattere
  • En spionthriller
  • En bok med en katt på coveret
  • En bok av en forfatter som bruker pseudonym
  • En bestselger fra en sjanger du vanligvis ikke leser
  • En bok av eller om en person med handikap
  • En bok som involverer reise
  • En bok med en undertittel
  • En bok som er publisert i 2017
  • En bok som involverer en mytisk skapning
  • En bok du har lest før som alltid får deg til å smile
  • En bok om mat
  • En bok med karriereråd
  • En bok fra et ikke-menneskelig perspektiv
  • En steampunk-roman
  • En bok med en rød rygg
  • En bok med handling lagt i villmarken
  • En bok du elsket som barn
  • En bok av en forfatter fra et land du aldri har besøkt
  • En bok med en tittel som er karakterens navn
  • En roman med handling lagt til en krig
  • En bok med en upålitelig forteller
  • En bok med bilder
  • En bok hvor hovedkarakteren er av en annen etnisitet enn deg
  • En bok om en interessant kvinne
  • En bok med handling lagt til to forskjellige tidsperioder
  • En bok med en måned eller ukedag i tittelen
  • En bok med handling lagt til et hotell
  • En bok skrevet av noen du beundrer
  • En bok som blir filmatisert i 2017
  • En bok med handling lagt til en høytid (ikke jul)
  • Den første boken i serie du ikke har lest før
  • En bok du kjøpte på en reise

27/40

Ekstra:

• En bok anbefalt av en forfatter du liker
  • En bestselger fra 2016
  • En bok med et familiemedlem i tittelen
  • En bok som tar for seg hele livet til en karakter
  • En bok om en innvandrer eller flyktning
  • En bok fra en sjanger eller undersjanger du aldri har hørt om
  • En bok med en eksentrisk karakter
  • En bok med mer enn 800 sider
  • En bok du fikk fra en bruktbokhandel
  • En bok som er nevnt i en annen bok
  • En bok om et vanskelig tema
  • En bok basert på mytologi

9/12

Mål: 60