Skyggesøsteren

av (forfatter) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788202491185

EAN 9788202491185

Serie De syv søstre (3)

Genre Romantikk

Omtalt sted England

Noen ganger detter det ting ned i postkassen som man slett ikke hadde forventet. Denne boka var faktisk en del av en premiepakke, og ikke lektyre jeg selv nennsomt hadde slept med meg fra bibliotek eller bokhandel.
Mitt første møte med denne mursteinen var derfor i utgangspunktet riktig så vennligsinnet og hyggelig, før jeg i kjent stil ganske fort begynte å dømme den før et ord var lest. Jeg har en naturlig avresjon og iboende skepsis mot disse romanene med bilde av kvinner som skuer mot horisonten, da mange av dem rett og slett blir kjedelige. (synes jeg)
Nå skal jeg ikke nevne navn, men det er en drøss av disse forfatterne med feelgood, hjerte og smerte. Ikke skal jeg dømme dem som leser disse bøkene heller, for skal si jeg i løpet av nesten 600 sider fikk en gedigen positiv overraskelse i å lese om denne skyggesøsteren, hvis navn er hentet fra stjernebildet Pleiadene.
Star er en av sju søstre som etter sin adoptivfar, Pa Salts død skal prøve å finne sitt biologiske opphav.
I ren "Tore på Sporet" stil veksler historien om Star mellom nåtid og fortid, med dagbøker, brev, kartkoordinater og en vakker juvelbesatt katt som hete spor i mysteriumet. Boka har gode personkarakteristikker, som tidvis balanseres ganske bra mellom positive og mindre positive egenskaper hos personene. Forfatteren går sjelden i "pappdukkefella" som bare beskriver de impliserte som gode eller dårlige mennesker, selv om det ikke er helt fraværende.
Til og med kongen av Storbritannia og Beatrix Potter (hun dere vet med de nydelige tegningene og historiene om Petter Kanin etc) har direkte påvirkning i denne detaljrike og faktisk svært spennende slektsforskningsjakten.
Andre essensielle spørsmål er om fortidens Flora McNichol har sammenheng med nåtidens Star , og har Pa Salt lurt henne ut på en reise som er feil, og helt forgjeves?
Flere ganger tok jeg meg selv i å utbryte: Hæ??! Og: Hva i alle??! underveis i lesningen, etter hvert som overraskelsene spretter fram som padder mellom boksidene.
Lucinda Riley, du er en skikkelig luring! Det er sjelden undertegnede leser 600 sider og ikke klager på at boka er for løs i fisken, kunne vært strammet inn og at forfatteren tværer ut poenger. Denne gangen gjorde jeg ikke det, takket være et genialt og forfriskende plott. Rett nok er det litt hjerte og smerte i boka di, men det er tålbart og gir historien din passe krydder. Et pluss er at alle bøkene om de sju søstrene kan leses for seg, - man mister ingenting om man ikke har lest om de to første søstrene i serien på forhånd.
Alt i alt en positiv leseopplevelse som jeg på en solfylt formiddag belønner med fem øyne på en terning som riktig brisker seg i januarsola.

Vi følger den tredje søsteren, Star, på hennes reise på leten etter sitt biologiske opphav. Reisen tar oss til vakre Lake District i England. På veien møter vi høytstående klasser og intriger. Historien svinger også innom den berømte barnebokforfatteren Beatrix Potter. I denne boka får vi også et innblikk i det nærmest sykt tette båndet mellom Star og søsteren Cece. Jeg synes historien er litt langdryg og jeg blir ofte utålmodig. Den drivende spenningen er nysgjerrigheten på hva Papa Salt egentlig har planlagt for jentene sine. Og hele veien, hvem og hvor er den siste av de syv søstrene?

Den tredje boken om søstrene fulgte oppskriften til punkt og prikke og var god underholdning. Jeg likte nok de to første hakket bedre og deler av historien til Flora ble litt i overkant melodramatisk. Allikevel gir jeg den terningkast 5 og vil nok fortsette med neste bok når denne utgis.

Den tredje boken i serien om sju systrar och dessa böcker är otroligt fängslande och extremt beroendeframkallande. Vill genast börja på nummer fyra fast den har inte kommit än så vitt jag vet. När alla böckerna är utgivna ska jag ta en lååååång härlig läsning genom att läsa alla sju i följd...
Riley kan verkligen trollbinda mig med sina fantastiska historier.

Litt treg i starten, men når den først fenget så klarte jeg ikke å legge den fra meg

"Et rom uten bøker er som en kropp uten sjel"

"Star," sa han da og tok ansiktet mitt mellom de værbitte hendene sine, "alt som har en varig verdi, trenger tid for å bære frukt. Og når det først skjer, vil du være glad for at du holdt ut".

...man av og til er nødt til å ta vanskelige og sinnsopprivende beslutninger som man føler vil såre mennesker man er glad i. Og det gjør de kanskje også, i det minste for en periode. Men ofte vil det vise seg at de forandringene som oppstår i kjølvannet av en slik beslutning, faktisk er til det beste for disse andre også. Og at de hjelper dem til å gå videre.

Sorg påvirker oss på mange forskjellige måter (...). Og den utløser ofte forandringer.

Et menneske uten kjærlighet er som en rosenknopp uten vann. Den overlever en stumd, men den vil aldri slå ut i full blomst.

Kjører på med samme plan som tidligere, med å lese 52 bøker i året.

De 11 mest populære bøkene for voksne på Tysvær folkebibliotek 2017

I fjor klarte jeg 25 bøker med nød og neppe. Ville prøve 27 bøker i år. Det klarte jeg dessverre ikke med kortere reisevei til jobb, og mindre lydbok. Men jeg er fornøyd med det jeg fikk lest, og håper på et bedre leseår i 2022.

Bøker i 2020

Uthevet tekst