Skinnet bedrar

kriminalroman

Gyldendal 2017 Innbundet

Idyllisk sommer, mørke hemmeligheter

Det er varm sommer ved den blikkstille Hardangerfjorden, Folgefonna lyser hvit i det fjerne, morellene er i ferd med å modnes. En tidlig søndag formiddag blir seksårige Anders observert gående i pysjbukse langs hovedveien. Det er det siste noen ser av ham.
Likevel meldes ikke Anders savnet før dagen etter, og da er det storesøsteren, 12-årige Ina, som ringer lensmannskontoret.
Den forsvunne lille gutten setter hele Hardanger-bygda Øystese på hodet, og lensmann Bengt Alvsaker må utsette sin egen ferie ... den ferieuka han skulle bruke på å møte sin egen sønn for første gang. I den gigantiske leteaksjonen og etterforskningen som følger, avdekkes bygdas skyggesider og hemmeligheter. Hemmeligheter som altfor mange har grunn til å holde skjult.
"... en forrykende og faktisk ganske opprørende finale. Skinnet bedrar kan love godt for det som (selvsagt) er tenkt som en ny krimserie fra fagre Hardanger ". Sindre Hovdenakk, VG
Skinnet bedrar er krim for den som er lei av tullete overdrivelser, eplekjekke replikker, og hauger med lik. I et finstemt, ofte poetisk språk, får vi isteden både vestlandsnaturen og menneskenaturen servert i akkurat passe porsjoner. Dette er godt gjort, og vitner om at forfatteren mener alvor, ikke bare når det gjelder å smi en spennende fortelling ... Som første bok ut i en planlagt serie, er dette en meget solid grunn å bygge videre på. Det skal bli spennende å følge denne forfatteren videre.Ingvar Ambjørnsen, Dagbladet

"Dette er krim av godt merke. Matre har et perfekt språkøre for sjanger og politisjargong, karakterene er interessante, og den intime måten hun skildrer miljøet og naturen i den lille Hardangerbygda på, gir romanen en fascinerende og troverdigramme."Kjersti Gullvåg, Hamar Arbeiderblad

"... forrykande krim med overraskande slutt. Ja, eg kjenner meg tolleg trygg på at forfattaren har fleire bøker til på beddingen, og så det er sagt, eg ser fram til å følgje Matre vidare."Bjarn

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788205501317

EAN 9788205501317

Serie Bengt Alvsaker (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Kvam

Spennende bok! Dette er en krimroman, men samtidig en reise inn i sinnet til 12 år gamle Ina som har et altfor stort ansvar lagt på skuldrene sine. Agnes Matre skildret Ina på en praktfull måte, og jeg er oppriktig trist over ikke å få være med Ina videre i livet. Boken har et imponerende persongalleri og gode historier som illustrerer hvordan bygdedyret raskt kan bli en del av politiarbeidet om en ikke legger fordommene bort. Det er lite som mangler på toppkarakteren her.

Ina er 12 år, og har ansvaret for å passe på lillebroren Anders, som er 6.
Etter enda en av farens elleville fester, står Ina tidlig opp for å rydde. Da hun legger seg igjen, får Anders lov til å ligge sammen med henne. Han er redd når faren er full.
Ina forsover seg, og Anders er borte. Sannsynligvis hos nabokona som han pleier.
På sin tidlige sykkeltur møter lensmann Bengt Alvsaker Anders. Han går i veikanten i pysj og crocs. Anders skal til nabokona, og Bengt sykler videre. Dagen etter melder Ina broren savnet.
Leteaksjonen setter den lille vestlandsbygda på hodet, og det er ikke alle hemmeligheter som tåler dagens lys...

Nok en knallgod thriller fra forfatteren. I tillegg belyser den viktigheten av å bry seg og å tørre å si fra til de rette instanser.

Sterkt og vondt om omsorgssvikt. Spennende, velskrevet kriminalroman. Les gjerne mer her

I anledning verdens bokdag 2018 presenterer vi seks ganske forskjellige bøker av norske forfattere.

De 11 mest populære bøkene for voksne på Tysvær folkebibliotek 2017

Liste over bøker lest i 2017.

• "Iskald - kriminalroman" av Agnes Lovise Matre
  • "Uvigslet jord - kriminalroman" av Agnes Lovise Matre