La alt håp fare

du skal ikke misbruke Guds navn

Vigmostad Bjørke 2022 Innbundet

Rå og leken spenningsroman om dødssynder! Gis ut i serien med romaner inspirert av De ti bud. Syv dødssynder. Syv straffer. Én utspekulert plan. En iskald novemberkveld sitter en mann i en penthouseleilighet og kikker ut over en mørklagt Oslofjord. Bak ham henger det første offeret. En av Norges mest kjente skuespillere har blitt konfrontert med sitt grenseløse hovmod, og tapt. Den erfarne drapsetterforskeren Steinar Sand er fortsatt i bunnløs sorg etter å ha mistet sine aller nærmeste på tragisk vis, da han ankommer Tjuvholmen denne kvelden. Dagen etter dukker det opp enda en sak med klare referanser til de syv dødssyndene, og straffen som knyttes til disse. Steinar står overfor en utfordring han aldri har vært i nærheten av, men enda verre: Noen legger igjen spor som kobles til ham. Lar Steinar alt håp fare? Eller finnes det en vei ut av mørket som omslutter ham? I dette spillet kan han ikke stole på noen. Ikke en gang seg selv.
«Boka er lettlest, og innehar eit fantastisk språk. Det er ein fryd å lese, og når plottet er solid og spenningsnivået høgt boka igjennom, så vart den vanskeleg å legga frå seg (...) eit imponerende kunststykke.» [Terningkast 6] Kjell Magne, Bokbloggeren
«forrykende tempo (...) finurlig intrige.» Marit Egaas, Stavanger Aftenblad
«Det er rett og slett imponerende å få til en så bra story på så få sider (...) Det merkes at forfatteren virkelig har fått utfolde seg, lekt og kost seg underveis i skrivingen (...) Tangen har fått til en meget bra og effektiv historie, med god drive og spenning.» [Terningkast 6], Bokblogger henningbokhylle
«Ååååå! Spenning og tempo fra første stund. Jeg leste den uten stopp, og ble umiddelbart begeistret.» Bokblogger bok_i_hagen

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788241957918

EAN 9788241957918

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

Ny bok i serien om de 10 bud: Hovedpersonen er drapsetterforsker Steinar Sand. Barna og kona omkom nylig i en ulykke. Steinar sørger fremdeles, men takler det tilsynelatende greit. Nå er han tilbake på jobb. En kveld finner han en kjent skuespiller død, inne i en leilighet på Tjuvholmen i Oslo. Etter hvert dukker det opp flere lik.

Dette er ikke Tangens beste bok, men likevel en original og god historie, med en annerledes twist. Språket og skrivestilen er helt nydelig.

Nok en bok i serien som er inspirert av De ti bud. Bøkene har ikke noe med hverandre å gjøre bortsett fra det, og er skrevet av forskjellige forfattere.

Bestialsk drap
En svært kjent skuespiller blir funnet drept på en morbid måte i sitt eget hjem. Mordet må være svært personlig, eller hva? Drapsetterforsker Steinar Sand er satt på saken, selv om har egne ting å slite med. Han mistet nettopp familien sin i en tragisk hendelse, og likevel prøver han å henge med i svingene. Det er tydelig at han sliter både på jobb og ellers, men føler selv at han fungerer godt nok.

Etter hvert som flere lik dukker opp, blir det tydelig en viss sammenheng med Dantes Inferno. Hvem er det som tar livet av folk på bestialsk vis? Verre blir det da bevisene etter hvert rammer Stainar Sand selv. Blir han tatt av saken, eller har han mennesker rundt ham som tror at han er uskyldig?

Uskyldig eller bare håpløst?
Innholdet er like håpløs som tittelen. Svært dyster og deprimerende. Boka viser et eksempel på en person som er i ferd med å miste alt, og kanskje seg selv? Er det drapsetterforskeren selv som står bak, eller er noen onde nok til å spille en skitten lek?

Som de andre bøkene i denne frittstående serien, er dette også en kortroman og det er begrenset hva man kan fortelle. I La alt håp fare er det lite persongalleri og perspektivet veksler mellom Steinar Sand og en mystisk, ukjent person. Får man vite til slutt hvem det er?

La alt håp fare er en thriller som utforsker mørke kriker og kroker i menneskets psyke. Et eksempel på at man kanskje ikke vet hva enkelte er i stand til å gjøre, og hvorfor. En interessant og utfordrende tanke. Syntes kanskje Steinar Sand ble noe anonym og litt vel mye i bakgrunnen? Om det er på grunn av sorgen, eller kampen mot indre demoner, vites ikke. Savnet litt mer personlighet? Kunne også tenkt meg at den mystiske karakteren fikk litt større plass i handlingen. Likte godt bruken av blandet media. Tekst som ble vevd sammen med noen artikler. Det gjorde handlingen mer interessant. Likevel dalte interessen noe mot slutten da det kanskje ble mye på en gang og som forventet. Men for all del: En mørk og eksperimenterende thriller om livets mørkeste kroker.

Fra min blogg: I Bokhylla

Eksemplar fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

Bøker

• "Mødrenes synder" av Frøydis Lilledalen
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Jeg vet hvem du er" av Claire McGowan
  • "Skrikerunge" av Mark Billingham