Lucifers evangelium

spenningsroman

Aschehoug 2010 Heftet

Dette er den tredje boka om Bjørn Beltø.

Dette er den tredje boka om Bjørn Beltø.

ISBN13 9788203196126

EAN 9788203196126

Serier Storpocket Bjørn Beltø (3)

Genre Krim Thrillere

Omtalt sted Irak Roma

Tildelt litteraturpris Rivertonprisen 2009

En helt ordinær spenningsroman. Helt til alt raknet fullstendig med setningen "Hans navn var Oüäh, og han kom fra verdensrommet"...

Denne boka har dei fleste ingrediensane som skal til for å bli ei spenningsbok eg liker. Ein småvittig og sjølvironisk antihelt, samanfletting av fleire handlingar, sprang i tid, eit spanande mysterium som skal løysast, og masse, masse faktaopplysningar bakt inn i plottet.

Likevel rotar Egeland det litt til med oppskrifta, dette er nok den svakaste av dei Beltø-bøkene eg har lest hittil. Den er ikkje direkte dårleg, det er berre det at eg sit med kjensla av at den kunne ha vært så mykje betre. Utan å røpe for mykje, så følte eg at mesteparten av kruttet var brent opp halvvegs i boka. Og avslutninga tok ei vending som blei litt for søkt etter min smak.

Men du verden, her er mykje bra også. Det er langt frå kjedelig eller uinteressant å vere med Beltø på tur. Egeland virkar å ha lagt ned mykje arbeid i å setje seg inn i religionshistorie, og eg høyrer til dei som liker å fundere på kva som er fakta og oppspinn i slike romanar. Boka er i tillegg lettlest, det er også ein kunst.

Så håper et at Egeland held fram med å skrive bøker om Bjørn Beltø. Eg kjem nok til å lese alle han finn på å gi ut.

Tom Egeland er flink til å skape interesse for arkeologi. Men Bjørn Beltø har tapt seg synes jeg, språket er for gjentagende, handlingen går lite framover, klarer ikke å skape spenning og det hele blir for fantastisk. Egelands "misjon" for å avkle religionene skinner igjennom.

Jeg ble tiltrukket av handlingen i denne boka, rett og slett det tematiske, jeg likte nemlig Dan Brown, jeg interesserer meg for bibelhistorie og simpelthen elsker konspirasjonsteorier. Det som imidlertid ødela endel av leseropplevelsen her var fortellerstilen og de manglende litterære kvalitetene. Her føler jeg meg virkelig undervurdert som leser; ærlig talt, jeg behøver ikke gjentatte oppsummeringer av teorier og stadige oppramsinger av ting som har skjedd, jeg har da en viss hukommelse og evne til å asossiere. Et rimelig kraftig irritasjonsmoment, dette. I tillegg er handlingen temmelig forutsigbar og Bjørn Beltø går meg på nervene, jeg føler absolutt ikke noe mer for ham. Hadde det ikke vært for den usannsynlig kule twisten (Ouha) ved romanens slutt ville boka rett og slett sugd littegrann. Redda deg inn der, Egeland. Grei, lettlest underholdning for en avslappet hjerne.

Det fine med teorier, er at de fremstår som logiske - sånn i teorien. Ofte gjør de seg best som hypoteser. På tankeplanet. Der de hører hjemme.

Å se på stjernene er å se inn i fortiden. Så langt borte er de. Månen er halvannet sekund unna. Solen åtte minutter. Men noen av stjernene vi ser der ute, sendte avgårde sitt lys da Luther ble lyst i bann, da Jesus ble korsfestet, da pyramidene ble bygd. Når astronomene ser inn i universets mørkeste dyp, kan de skimte glimt fra en tid da Jorden ennå ikke fantes.

Tid er akkurat som vin: Du setter aller mest pris på den når du bare har litt igjen.

Skjebnen er en vev av tråder - synlige og usynlige - som krysser hverandre i mønstre vi sjelden oppdager før det er for sent......

Noen ganger, tenkte han, er det bedre å leve i troen enn å bli konfrontert med sannheten.

Lett blanding - vi er 11 kolleger som har valgt (kjøpt) hver vår bok - leser vår egen bok først og sender den videre til nestemann på lista. Har hver bok 1 måned, og får da lest 11 bøker i år, men tidligere har vi vært 12 deltakere. Har hatt mange gode leseopplevelser med bøker jeg aldri hadde kommet til å velge selv :D

Denne lista er et lite utvalg på 10 bøker som gir en spennende og til tider uhyggelig stemning. Noen har spor av humor i seg, mens andre er gravalvorlige.
Kort sagt, dette er bøker som setter følelsene i sving.

Nummereringen er tilfeldig.

Bøker vi har lest i lesesirkelen. Første bok var i mai 2009.

• "Åndebrettet - thriller" av Tom Egeland
  • "Djevelmasken" av Tom Egeland