Forbrytelse og straff. Bd. 2

av (forfatter) og Jan Brodal (oversetter).

Den norske bokklubben 2001 Innbundet

Gjennom studenten Raskolnikovs mord på en ussel pantelånerske, gir forfatteren en skildring av forbrytelsens psykologi, samtidig som han belyser moralske grunnspørsmål.

Dette mesterverket av Dostojevskij er en av verdenslitteraturens store romaner om forbrytelsens psykologi. Studenten Rodion (Rodja) Raskolnikov dreper en pantelånerske og hennes søster fordi han trenger penger til å hjelpe sin familie og til sine studier. Han mener han står over alle morallover, at han har retten på sin side og kan gjøre hva han vil. Så treffer han Sonja, som har prostituert seg for å brødfø sine søsken. Og han treffer politimannen og forhørsdommeren Porfirij Petrovitsj, som er den eneste som mistenker Raskolnikov for drapet. De to blir venner, Sonja og Rodion blir glade i hverandre, og skylden blir etter hvert for tung å bære. Straff, soning og kjærlighet baner veien til troen for Raskolnikov.

Forlag Den norske bokklubben

Utgivelsesår 2001

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted St. Petersburg

Skulle han leve bare for å eksistere? Men han hadde jo alt tidligere tusener av ganger vært rede til å ofre sitt liv for en idé, for et håp, ja til og med for en fantasiforestilling. Ene og alene å eksistere hadde aldri vært nok for ham, han hadde alltid traktet efter noe som var større. Kanskje var det også av den grunn, og på den grunn av den elementære styrke i hans ønsker, at han så på seg selv som et menneske som kunne tillate seg mer enn andre mennesker.

Det er i livet intet vanskeligere enn åpenhjertighet, og intet lettere enn smiger.

Han var en av denne mangehodede og brogede skare av vrøvlekopper, aborterte misfoster og halvdannede viktigpaver som tror de vet alt, denne legion som straks og på et blunk tilslutter seg enhver ide som er på moten, for så umiddelbart å vulgarisere den og på denne måten like så hurtig lage en karikatur av alt det som de i noen tilfeller mener seg å tjene på den mest oppriktige måte.

Min liste over de ti viktigste russiske romaner

• "Forbrytelse og straff. Bd. 1" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Brødrene Karamasov 3. Bd. 20" av Fjodor M. Dostojevskij