Dvergen

av (forfatter) og Johanne Grieg Cederblad (oversetter).

Gyldendal 2001 Heftet

Handlingen er lagt til renessansens Italia, til et lastefullt fyrstehoff hvor det utspilles et renkespill på høyt nivå. Ondskapen er utbredt i disse kretsene, og alt blir formidlet gjennom øynene til den ondeste av dem alle: hoffets dverg.

Handlingen i Dvergen er lagt til renessansens Italia, til et lastefullt fyrstehoff hvor det utspilles et renkespill på høyt nivå. Pär Lagerkvist (1891.1974) ble tildelt Nobelprisen i litteratur i 1951. Dvergen regnes som Lagerkvists nøkkelverk, og den har også kommet ut i «Århundrets bibliotek», De norske Bokklubbenes serie med 1900-tallets 100 sterkeste skjønnlitterære verker.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205278509

EAN 9788205278509

Serie Gyldendal klassiker

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1400-tallet

Omtalt sted Italia

Først og fremst skulle en tro en forfatter av Lagerkvist's format valgte denne tittelen for å gi oss innsyn og kanskje medynk med dvergens vannskjebne. Han gir faktiske opplysninger som vi kanskje ikke tenker over, som:" Dverger er ikke barn, selv om de på størrelse kan være på samme nivå. Eller en kunne tro (håpe) at hovedpersonen kunne beskrive og da ta avstand fra all denne ondskapen som befinner seg i hans omgivelser. Men, tvert i mot : Den mest ondskapsfulle er- etter min mening- hovedpersonen (dvergen) selv. Og det avspeiles så klart selv om boken er skrevet jeg-form, med andre ord beskrives alle de onde handlinger av "den onde selv".
Litterært er plottet derimot enestående, (og dristig i forhold til vanskapte, eller vanføres skjebne ellers), og hans skrivekunst er -ja rett og slett: Kunst.
Jeg synes den drar noe i langdrag i siste del, derfor blir terningkastet ikke helt på topp fra meg. Men for all del: Boken anbefales!

Denne boken handler om en bitter dverg som forteller sin historie etter beste evne.

Vi dverger har ikke noen hjembygd og ikke noen far og mor, vi lar oss føde av fremmede , hvor som helst, fødes i hemmelighet hos de usleste fattigfolk, forat vår slekt ikke skal dø ut. Og når disse fremmede foreldre oppdager at de har fått et vesen av vår stamme, selger de oss til mektige fyrster forat vi skal forlyste dem med vår vanskapthet og være narrer for dem.

Alle mennesker vil i grunnen krig. Det betyr en forenkling som de føler som en lettelse. Alle mennesker synes livet er for innviklet. det er det også, slik som de lever det. I grunnen er ikke livet så innviklet, det utmerker seg tvert i mot ved stor enkelthet. Men det lærer de aldri å forstå. De forstår ikke at det er best når det får være sånn det er. De kan aldri la det være i fred, la være å bruke det til en mengde ting. Men de synes i all fall at det føles herlig bare å få leve!

Jeg tror verden er blitt gal! Evig fred! Aldri krig mer! For noen floskler, for noen barnsligheter! Å tro at man kan forandre på noe sånt, selve verdenstilstanden. For en innbilskhet!

• Eier man ikke sitt eget ansikt! Eies det av hvem som helst som ser på det! Og kroppen min! Kan a n d r e mennesker eie sin egen kropp! det er i høyeste grad motbydelig for meg å tenke på det.
    Jeg vil selv være den eneste eieren til alt som er mitt. Ingen får tilegne seg det, ingen forgripe seg på det. Det tilhører meg og ingen andre. Og jeg vil eie meg selv også etter min død.

Jeg sitter ved dvergvinduet og skuer ut i natten og forsker i den liksom de. jeg behøver ingen stjernekikkert, for blikket mitt er dypt nok i seg selv. Jeg leser også i nattens bok.

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Etter at jeg ble medlem her inne, har en helt ny litteraturverden åpenbart seg for meg. Dette er en liste over bøker jeg har lest som følge av påvirkning fra andre bokelskere. Noen bøker er bokelskere jeg følgers favoritter, enkelte bøker/forfattere har jeg fattet interesse for etter å ha lest bokomtaler, og atter andre er verker jeg fått konkrete tips om. Tusen takk til alle dere som skriver om bøkene dere har lest eller leser, det er nettopp dette som gjør denne siden helt unik og verdifull for alle oss som virkelig elsker bøker og det skrevne ord!

Bøker som handler om ensomhet anbefalt av bokelskerene her inne.

Bøker skrive av Nobelprisvinnarar, og som eg har lest eller har leseklare i bokhylla. Sortert etter året forfattaren fekk Nobelprisen, dernest etter årstalet boka kom ut.