Americanah

av (forfatter) og Adjoa Andoh (reader).

Whole Story Audio Books 2013 Audio CD

Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.com

Forlag Whole Story Audio Books

Utgivelsesår 2013

Format Audio CD

Språk Engelsk

Chimamanda Ngozi Adichie, nigeriansk forfatter, tar for seg temaer som rasisme, klasseskiller og innvandring i hennes roman om ungdomskjærestene Ifemelu og Obinze. Jeg valgte lydbok og lyttet til historien på herlig nigeriansk engelsk. Fascinerende.

Det første vi får vite om Ifemelu er at hun er i Princeton, og at hun tar toget til nabobyen Trenton for å få flettet håret. I frisørsalongen Mariama African Hair Braiding tenker hun tilbake på livet før og etter at hun flyttet fra Nigeria for å studere. I USA blir livet annerledes enn hun hadde tenkt.
I USA sliter Ifemelu med å tjene nok penger til oppholdet, og i boken skildres mange triste aspektene ved innvandrertilværelsen i USA. Ifemelu blir i USA i mange år, og etter hvert blir Ifemelu en kjent blogger, og skriver blant annet om hår som «rasemetafor».

Parallelt med Efemelus historie, får vi møte ungdomskjæresten Obinze, også fra Nigeria. Han ville følge Efemelu til USA, men fikk ikke komme inn i landet og flytter i stedet til London, hvor han får oppleve ulike sider av innvandrertilværelsen i Europa.

– Jeg ville at boken også skulle handle om hjemlengsel og erfaringen av å flytte hjemmefra. Americanah handler om innvandring, rase, klasse og kjønn. Alt dette farger vår opplevelsen av verden, sier Adichie i et intervju om Americanah. Hun forklarer også at tittelen Americanah viser til folk fra Nigeria og andre land som begynner å oppføre seg på en tilgjort måte etter å ha vært i USA. Adichie er kritisk til sine landsmenns og mange andres forgudelse av amerikansk kultur og det amerikanske samfunnet. Chimamanda Adichie selv bor både i USA og i Nigeria.

Adichie skriver godt, og Americanah er en roman med store muligheter for refleksjon rundt temaer jeg tror mange vil ha nytte av å lese.

Popsugar

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

En eller flere bøker hver måned fra ulike land rundt i verden. Påbegynt plan:
(Vil bli revidert)

Juli: Nigeria og Angola og Japan
August: England og Japan
September: Russland
Oktober: England
November: Osceania (New Zealand)
Desember: Russland

Lesesirkel 1001 bøker for 2020

Boka må finnes på 1001-lista

Det er ikkje viktig om ein les april-boka ferdig i mai, eller januar-boka i mars, men dei kategoriane ein har valt ut må vere ferdiglese innan 31.12.2020.

Januar:Bok utgitt mellom 1961 og listas ende. Mi liste inneheld utgivelsesår.
Februar: Forfattar frå Afrika.
Mars:: Kvinnelig forfatter: England
April:Forfattar frå Amerika (Nord-, Mellom- og Sør-Amerika).
Mai:Bok utgitt mellom 1700 og 1800.
Juni:Forfattar frå Europa.
Juli:Bok på 500 sider eller meir. Må ha med minst ein murstein.
August:Forfattar frå Asia.
September:Mannleg forfattar.
Oktober:Victober.

Det er eit lesemaraton som går føre seg i oktober der du skal lese viktorianske bøker/verk gitt ut i Storbritannia eller Irland i årene 1837-1901 (altså medan dronning Victoria levde).
Lesemaratonet sin definisjon sier at du kan kun lese bøker/verk gitt ut av britiske eller irske forfattere, eller forfattere bosatt i Storbritannia og Irland, i årene 1837-1901.

November: Forfattar frå Oseania.
Desember: Bok utgitt mellom 1901 og 1960.

1. Les en bok som er nevnt i serien eller en bok med en jente på omslaget
  2. Les en bok om et mor-datter forhold eller en bok med noe kaffefarget på omslaget
  3. Les en bok en venn har anbefalt eller en bok du ikke har lest av en favorittforfatter
  4. Hør en lydbok eller les en bok skrevet før man hadde mobiltelefoner
  5. Les en bok om et komplisert familieforhold eller en bok du har høye forventninger til
  6. Les en bok om en person som går på skole eller en bok satt til Paris
  7. Les en bok om kjærlighet eller en bok som begynner på "J" hvis du er team Jess og "D" hvis du er team Dean
  8. Les en bok med humor eller en bok med noe rødt på omslaget