2084

verdens undergang

av (forfatter) og Synneve Sundby (oversetter).

Solum Bokvennen 2017 Innbundet

Boualem Sansal er en av de sterkeste stemmene i samtidslitteraturen og skapte både debatt og enorm interesse med 2084 da den kom ut i Frankrike i 2015. Boken ble nominert til samtlige av de store franske litteraturprisene.

Handlingen i 2084 finner sted i Abistan, et enormt rike som har fått sitt navn etter profeten Abi, guten Yölahs talsperson på jorden. I Abistan er all selvstendig tenkning forbudt, og et allstedsnærværende overvåkningssystem plukker opp enhver form for avvikende handling eller tankegang. Alle mennesker er tilsynelatende lykkelige og ingen setter spørsmålstegn ved sin kollektive tro. Bokens hovedperson Ati er usikker på disse påtvungne absoluttene. Da en arkeologisk utfravning avslører ten på at det har eksistert en tid hvor flere religioner med hell levde side om side, kaster han seg ut i en jakt som fører ham til en opprørsgruppe som har brutt ut av eneveldet og lever uten religion i ghettolignenede bosetninger.

Med 2084 følger Boualem Sansal i George Orwells fotspor, idet han med humor og narraktig uskyld skildrer hykleriet og de mange feilskjærene i den religiøse radikaliseringen som truer demokratiet.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2017

Genre Science fiction Dystopier

Dette r en filosofisk øvelse i hvordan man kognitivt reagerer hvis man lever i en stat hvor Orwell sine ismer er levereglene. I Abistan leves det etter reglene; krig er fred, frihet er slaveri og uvitenhet er styrke. Og dette er totalt, satt i et system slik at folk ikke vet om de er ufrie eller om det finnes noe annet enn det livet de lever her og nå. Og selvfølgelig er det i en slik kultur naturlig å angi alle som ikke følger normen i samfunnet. Folk føler de gjør en kjempegod jobb hvis de klarer å avsløre noen. Og det sivile brorskap som består av vanlige folk er gjerne de som er med på stadion og er med på drapene.
En bok uten håp, slik bøker uten håp helt på slutten lanserer et lite håp allikevel.

En i prinsippet viktig og relevant bok om totalitær statlig religionsutøvelse, men dessverre dørgende kjedelig å lese. Jeg ga opp etter 100 sider.

"Krig er det som trengs for at folk skal tro og klamre seg til troen, virkelig krig som aldri slutter, med mange døde og en fiende man ikke ser eller ser overalt uten å se den."

"Ingen, ikke en eneste verdig troende har noen gang tenkt at disse farefulle pilegrimsferdene var en effektiv måte å holde de blodrike massene borte fra byene på og gi dem en vakker død på vei mot fullbyrdelse. Og ingen har heller noen gang tenkt at Den hellige krig hadde samme mål: Gjøre disse skrale og unyttige troende til hederlige og lønnsomme matyrter."

"Gkabul ble ikke skapt av Abi på instruks fra Yolah, slik vi seriøst og alvorlig har undervist siden 2084, den kommer av noe helt annet. Gkabul oppsto som et avvik fra en eldre religion som før i tiden gjorde heder og ære på mange og store folkegrupper både i ørken og lavland, men etter en voldsom og uharmonisk anvendelse gjennom for mange århundrer, var den indre mekanismen slitt, og verre ble det på grunn av mangel på kompetente reparatører og gode ledere. Gkabul kom til verden på grunn av den manglende pleie som skulle vært gitt til en religion som oppfattet seg selv som summen og kvintessensen av alle tidligere religioner, og som dermed så på seg selv som verdens fremtid."

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Her er en liste over dystopier som man i utgangspunktet tror er en «vanlig» roman

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Bøker som tar for seg kvinnens posisjon i samfunnet, kampen for likestilling og kvinnefrigjøring, og/eller kvinners erfaringer med å leve som «det annet kjønn» og dobbeltmoralen i samfunnet. Bøker om kvinner som bryter alle normer, og bøker som ellers / i tillegg problematiserer kjønnsroller og det binære synet på kjønn og seksualitet.

Jeg, som mange andre, ønsker å fullføre denne "utfordringa" i år. Kan selvsagt ikke jukse, og legge inn bøker jeg har lest før året begynte (som "The girl with all the gifts" i kategorien en bok med gult omslag). Lista oppdateres fortløpende når jeg fullfører en kategori.

En bok utgitt i 2017: "Rigels øyne", Roy Jacobsen

En bok skrevet av en afrikansk forfatter:

En bok som har vunnet The Man Booker Prize:

En bok utgitt det året du fylte 18: "The gathering storm", Robert Jordan og Brandon Sanderson

En bok med gult omslag: "2084", Boualem Sansal

En bok utgitt det året moren eller faren din ble født: "East of Eden", John Steinbeck (1952)

En bok utgitt under et pseudonym: "Towers of Midnight" og de andre Wheel of time-bøkene skrevet av Robert Jordan som jeg har lest i år

En bok med en tittel som begynner på F: "Fiskene har ingen føtter", Jón Kalman Stefánsson

Bok med handling i en annen verden: "Throne of glass", Sarah J. Maas

En bok med kvinnelig hovedperson: "Damenes detektivbyrå nr. 1", Alexander McCall Smith

En bok med en farge i tittelen: "Hvitt hav", Roy Jacobsen

En bok skrevet for barn: "The golden compass", Philip Pullman