Nervøse tilstander

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Press 2023 Innbundet

Det er 1968. Ennå har ikke frigjøringskrigenbegynt - ennå er det lenge til Zimbabwe skal vinne sin uavhengighet. Tretten år gamle Tambudzai Sigauke begynner på utdannelsen hun har slåss sånn for. Storfamiliens økonomiske forventninger hviler på skuldrene hennes. Men inni henne brenner lengselen etter uavhengighet. Og hvilken pris må Tambu selv betale for reisen hun legger ut på?

Da Nervøse tilstander først utkom i 1988, var den første roman på engelsk skrevet av en zimbabwisk kvinne. I dag har Tsitsi Dangarembgas debutroman status som en moderne klassiker og et hovedverk i nyere afrikanske litteratur. Nervøse tilstander er et unikt og fengslende portrett av svart liv i Zimbabwe på terskelen til uavhengighetskrigene. Men framfor alt er det en enestående oppveksthistorie - en utforsking av rase, klasse, kjønn, familie, kunnskap og vennskap i den sene kolonialismens tid.

Forlag Press

Utgivelsesår 2023

Serie Tambudzai Sigauke (1)

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Zimbabwe

Dette er en utrolig sterk bok. Den er ikke skrevet for det hvite blikket, det er ingen hvite karakterer, men effektene av kolonialisme overskygger hver person, hvert forhold. Den utfordrer ideene om fremskritt, om kulturell endring, assimilering, samtidig som den utfordrer, dypt, kvinnefiendtligheten som ligger i hovedpersonens kultur. Å være en ung afrikansk jente i Rhodesia/Zimbabwe på 70-tallet var det ultimate skjæringspunktet mellom bunnen av hakkeordenens identiteter. En enestående oppveksthistorie. Lett å skjønne at den omtales som en moderne afrikansk klassiker.

Denne romanen gjorde sterkt inntrykk på meg! Hovudlpersonen er den svarte jenta Tambudzai og hennar store familie i Zimbabwe - då Rhodesia - på slutten av 60-tallet. Her møter me mødre, patriarkatet, fattigdommen, misjonsskulen og familieliv gjennom augo til ei ung jente. Me følgjer særleg utviklinga til hovudpersonen og hennar kusine Nyasha som har budd i Storbritannia ein periode. Deira erfaringar tidlegare i livet har gitt dei ganske så ulike haldningar til verda. Når dei to skal dele rom gjennom to år, går diskusjonane livlig. Alt er sett frå Tambudzai si side, og me får ta del i hennar funderingar, oppdagelsar, lengslar, oppturar og nedturar i livet. Eg kunne gjerne laga meg ei huskeliste over dei mange personane i boka, men forfattaren har uansett gjort det lett for oss å forstå samanhengen og innhaldet i det som vert fortald. Ei engasjerande fortelling som eg varmt vil anbefale! Eg gler meg til bok nr 2 og 3 om Tambudzai som visst skal kome på norsk i løpet av dei neste to åra.

Eg ser i etterkant at dette er ein ny oversettelse. Første utgåve på norsk kom i 1990 og då med tittelen Sisi Tambu, omtalt av andre tidlegare her.

Lesesirkel 1001 bøker

Boka må finnes på 1001-lista

2024

Kategori 1: Bok utgitt mellom 1961 og listas ende: Ian McEwan Amsterdam
Kategori 2: Forfattar frå Afrika: Tsitsi Dangarembga - Nervøse tilstander
Kategori 3: Kvinneleg forfattar: Mary Shelley - Frankenstein
Kategori 4: Forfattar frå Amerika: Sylvia Plath - The Bell Jar
Kategori 5: Wildcard: Ian McEwan - Atonement
Kategori 6: Louis-Ferdinand Céline: Reisen til nattens ende.
Kategori 7: Bok på minst 500 sider eller meir: James Joyce - Ulysses

Januar: Bok utgitt mellom 1961 og listas ende
Februar: Forfattar frå Afrika
Mars: Kvinnelig forfatter
April: Forfatter fra Amerika (Nord- mellom- eller Sør-Amerika
Mai: Bok utgitt i ditt fødselsår
Juni: Forfattar frå Europa
Juli: Bok på minst 500 sider eller meir
August: Forfatter fra Asia
September: Mannleg forfattar
Oktober: Victorber
November: Forfattar som har mottatt Nobelprisen i litteratur
Desember: Bok utgitt mellom 1901 og 1960

2021

Januar: Bok utgitt mellom 1961 og listas ende (1992)
Februar: Forfattar frå Afrika.
Mars:: Kvinnelig forfatter: England
April: Forfattar frå Amerika.
Mai: Bok utgitt før 1799
Juni: Forfattar frå Europa.
Juli: Bok på 500 sider eller meir (ikke ferdig)
August: Forfattar frå Asia.
September: Mannleg forfattar
Oktober: Victober
November:Forfattar frå 1961
Desember: Bok utgitt mellom 1901 og 1960

2020

Januar:Bok utgitt mellom 1961 og listas ende.
Februar: Forfattar frå Afrika.
Mars:: Kvinnelig forfatter: England
April:Forfattar frå Amerika (Nord-, Mellom- og Sør-Amerika).
Mai:Bok utgitt mellom 1700 og 1800.
Juni:Forfattar frå Europa.
Juli:Bok på 500 sider eller meir. Må ha med minst ein murstein.
August:Forfattar frå Asia.
September:Mannleg forfattar.
Oktober:Victober.
November:Forfattar frå Oseania.
Desember:Bok utgitt mellom 1901 og 1960.

Her er de nominerte til Bibliotekets litteraturpris ☺️https://www.biblioteketslitteraturpris.no

Bøker jeg har lest sommeren 2023
Sommerens store leseopplevelse: De 4 bøkene om Lucy Barton. Lettleste, men sitter i! Sterk kvinne med vanskelig barndom, blir forfatter. Drama og relasjoner beskrives nydelig og reflekterende: "Det er dette jeg prøver å si..." Mye å kjenne seg igjen i og reflektere over!

2 bøker fra Afrika om fattige jenter som drømmer om utdannelse og et verdig liv. Jenta som fikk en stemme fra Nigeria (handlingsmettet, dramatisk, medrivende), og Nervøse tilstander (mer politisk, mer refleksjon) fra Rhodesia før det ble et uavhengig Zimbabwe. Begge gode bøker!

2 norske bøker om far-/sønnforhold: Fjellet, geværet, vannet (drama om slekt, arv og tape alt), og Johannes åpenbaring (far død, sønn rydder opp og oppdager sider ved faren han ikke har visst om). Særlig den siste av disse to fascinerte (hva vet vi egentlig om våre nærmeste?)

2 bøker av Cecilie Enger: Ett minutts stillhet - en roman om språk, litteratur, identitet og minner. Hvordan husker vi viktige hendelser som har vært med å forme livene våre? Veldig bra bok! Det hvite kartet om Bertha Torgersen og Hanna Brummenæs som på slutten av 1800-tallet etablerte seg i et forhold, og som suksessrike skipsredere. De hadde ikke noe kart å navigere etter, men måtte finne sin egen vei. Enger skriver godt og gripende, en fryd å lese!

Brannen av Daniela Krien: Relasjonsroman fra Tyskland. Et ektepar som har glidd fra hverandre, deres forhold til hverandre og til deres voksne barn. Godt språk, psykologisk innsikt. Winterferie ble for slitsom for meg. Underholdende forsåvidt, men for mye bisarre hendelser og oppkonstruerte dialoger. Fullførte senere som lydbok. Hvis det skulle komme et menneske: Oppveksthistorie fra Danmark, en familie i fattigdom. Fin fortellerstemme. Trist, sår, men også svart humor. Første bind i en trilogi.

1001-bøker listen "1001 Books You Must Read Before You Die"

Flere:

• "Svart og kvinne" av Tsitsi Dangarembga