American psycho

a novel

Picador 1991 Heftet

Patrick Bateman er en på alle måter vellykket 26-åring fra New York. Men han er også drapsmann. En psykopatisk massemorder som mishandler og dreper med kaldt blod, på samme pedantiske måte som han utfører morgentoalettet. Romanen er et oppgjør med en livsstil og et samfunn på vei mot undergangen.

Forlag Picador

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9780330319928

EAN 9780330319928

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted New York

Kjøpte den som 14-åring uten problemer, og leste den da. Nå er jeg 32 og har ikke rørt boken siden. Det holdt med den ene gangen . Filmen så jeg alene på kino som 15-åring, og såvidt jeg husker så var den ikke i nærheten av så grusom som boken.
American Psycho er en bok det er verdt å lese, siden det er en klassiker , men ikke en bok jeg uten videre kan anbefale til alle, siden det er den mest perverse jævlige boken som er utgitt. Veldig vanskelig å vurdere.

For fyrste gong måtte eg legge frå meg ein bok og ta meg ein pause, ikkje fordi den var spennande, men fordi den var motbydeleg. Skildringa av svært valdelege handlingar og groteske orgier som til og med skurker frå Harry Hole-bøkene ville stilt spørsmål i korleis nokon kan leve slik dinne fyren gjer.
Men.
Det ligger ein djup, satirisk forteljing i kor lite din eige individualisme har å seie når du ligger godt over to stiger frå vanleg månedslønn i wallstreet, for verkelegheita og dens konsekvensar, både positive og negative, er svært viktig for oss menneskje; sjølv om du er ein psykopatisk seriemordar ved din overdrevne fritid. Eit slikt ekstremt individ treng, som alle andre, å føle meining.
Ditte var noko, altså.

Den mest groteske boken jeg noen gang har lest, ingen over ingen ved siden av. Likevel har den noen veldig gode poenger om menneskene som er verdt å få med seg.

Måtte lese denne siden jeg hadde hørt så mye om den. Finner ikke helt fascinasjonen. Groteske beskrivelser som framstår som poengløs utover å være motbydelig. Lurer mest på hvordan forfatteren kan komme på disse detaljerte beskrivelsene😅

Ble rett og slett for drøy.

This was the geography in which my reality revolved: it did not occur to me, ever, that people were good or that man was capable of change or that the world could be a better place through one's taking pleasure in a feeling or a look or a gesture, of receiving another person's love or kindness. Nothing was affirmative, the term "generosity of spirit" applied to nothing, was a cliché, was some kind of bad joke. Sex is mathematics. Individuality no longer an issue. What does intelligence signify? Define reason. Desire-meaningless. Intellect is not a cure. Justice is dead. Fear, recrimination, innocence, sympathy, guilt, waste, failure, grief, were things, emotions, that no one really felt anymore. Reflection is useless, the world is senseless. Evil is it's only performance. God is not alive. Love cannot be trusted. Surface, surface, surface was all that anyone found meaning in ... this was civilization as I saw it, colossal and jagged ...

I've forgotten who I had lunch with earlier, and even more important, where.

En slags eksistensiell avgrunn åpner seg fremfor meg mens jeg kikker hos Bloomingdale’s.

Tilværelsen var og ble et tomt lerret, en klisjé, en såpeopera. Jeg følte meg livsfarlig, på randen av berserkergang. Min nattlige blodtørst rant over til dagtid, og jeg måtte ut av byen. Min maske av normalitet var på nippet til å gli av.

Et slør av lysende stjerner er spredd utover himmelen, og de enorme antallene blir jeg ydmyk av, noe jeg har problemer med å tolerere. Hun trekker på skuldrene og nikker når jeg sier noe om former for angst. Det er som om sinnet hennes har vanskeligheter med å kommunisere med munnen, som om hun leter etter en fornuftig analyse av hvem jeg er, noe som naturligvis er en umulighet, for det finnes … ingen … nøkkel.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Bøker som treffer deg som et knyttneveslag i magen, som stikker som en kniv og som aldri slipper tak i deg igjen. Jeg begynte med bøker jeg selv hadde lest, men har lagt til noen flere etter forslag fra andre.

Jeg tenker ikke legge til flere bøker på lista basert på andres anbefalinger, men folk må selvsagt stå fritt til å komme med forslag fra egne leseerfaringer basert på listas tittel.

Det finnes mange tragiske skjebner, og det kan være både vondt og vanskelig å lese om disse. Det var allikevel ikke primært dette jeg hadde i tankene da jeg satte opp lista, da var det mange andre bøker som hadde blitt med, om mishandling, krig, voldtekt og annen jævelskap. Denne lista kunne hett "Forferdelige fortellinger fra virkeligheten" eller noe i den duren.

Skillet blir nødvendigvis ikke vanntett, og var nok ikke fullstendig gjennomtenkt da jeg først lagde lista (da hadde vel ikke "Fange i natt og tåke" vært med). Men altså bøker som "gjør vondt", hva var det da jeg mente? Den opprinnelige beskrivelsen har fått stå, men nå uten direkte oppfordring til å komme med egne forslag.

Som regel er bøkene best, men iblant har vi vel alle opplevd at filmene faktisk er bedre enn originalmaterialet de er basert på.

Her er ei liste over mine så langt...

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

Er du lei av å høre at du burde ha lest Ibsen og Hamsun? Her er bøker fra A til Å som absolutt er verdt å lese, selv om de ikke nødvendigvis er på skolepensumet. 29 bøker du bør lese før du dør. Lista er hentet fra side2.no og er fra 2007 :)

• "Frykt og avsky i Las Vegas" av Hunter S. Thompson
  • "Prozac nation - ung og deprimert i USA" av Elizabeth Wurtzel
  • "Postkontoret" av Charles Bukowski
  • "Slaktehus-5, eller Barnekorstoget - en pliktdans med døden" av Kurt Vonnegut
  • "På kjøret" av Jack Kerouac
  • "Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel - en undersøkelse av verdier" av Robert M. Pirsig
  • "Pornopung - roman" av Mads Larsen