Alene - nå igjen

Schibsted 2014 Innbundet

Paal André Grinderud ble landskjent da han i 1991 sto frem og fortalte historien om sin vanskelige oppvekst med den alkoholiserte moren, Wanda.

Da Paal André Grinderud var ti år døde faren hans av hjerteinfarkt. Moren Wanda havnet i bunnløs sorg, og alkoholen ble etter hvert mer sentralt i Wandas liv enn omsorgen for barna. Da Paal André var 16, mistet han også moren. Til tross for sitt vanskelige utgangspunkt, klarte løvetannbarnet Paal André Grinderud seg. Han er i dag forfatter og foredragsholder, og ikke minst er han samfunnsdebattant og en viktig talsperson for barn av foreldre med rusproblemer.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2014

Omtalt person Paal-André Grinderud

Den første boken som virkelig åpnet øynene for at barn av rusmisbrukere har det vanskelig.

"Pappaen din har reist bort for noen måneder." Det var en dame som snakket. "Nei, nå får det være nok," sa en mann med svart dress. "Dere må jo fortelle gutten at faren hans er død." "Død," sa Potten, veldig lavt. Han visste at de som døde kom til himmelen. Pappa i himmelen? Nei, det måtte være feil. Pappa var jo gått på jobb alt. Han kløp i bamsen sin for å finne ut om han sov eller ikke. Det var nok et mareritt. Med ett så moren hans opp på ham, hun tok den store kluten vekk fra ansiktet: "Nå må du være stor gutt, Potten, og ikke gråte. Du må hjelpe mamma nå." Ordene brant seg inn i hodet, hjertet og sjela til Potten, og han tenkte: Skal jeg være i steden for pappa nå?

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

Bøker jeg har lest

Satte ned årets mål litt på grunn av skole, så årets mål er 15 000 sider.

• "En magentaturkis himmel - hyllest til hverdagsmennesket" av Paal-André Grinderud
  • "Paal-Andre Grinderud - en ildsjel" av Trude E. Henrichsen
  • "Aldri mer alene" av Paal-André Grinderud
  • "En mor ved navn Wanda" av Paal-André Grinderud
  • "Å leve etter overgrepet - det begynte med voldtekt" av Grete Kvalheim
  • "Kroppens skjulte språk - når følelser blir smerter" av Solveig Bøhle
  • "Fra en utbrent til en annen - en utstrakt hånd til deg som er utbrent - eller i fare for å bli det" av Benedikte Rasmussen
  • "La de små barn komme til meg - barns erfaringer med seksuelle og rituelle overgrep" av Eva Lundgren
  • "Rose - en historie fra virkeligheten" av Paal-André Grinderud
  • "Forstyrret barn - forstyrret liv" av Anna Luise Kirkengen