Alene, nå igjen

Gyldendal 1992 Innbundet

Da Paal Andre Grinderud sto frem i fjernsynet og fortalte sin historie, vakte det sterke reaksjoner - sympati og medfølelse strømmet imot ham. I denne boken forteller han nakent og ærlig om å være barn i et hjem preget av alkoholisme, om sorgen og skyldfølelsen når far dør.

Utgivelsesår 1992

ISBN13 9788205205895

EAN 9788205205895

Omtalt person Paal-André Grinderud

Den første boken som virkelig åpnet øynene for at barn av rusmisbrukere har det vanskelig.

"Pappaen din har reist bort for noen måneder." Det var en dame som snakket. "Nei, nå får det være nok," sa en mann med svart dress. "Dere må jo fortelle gutten at faren hans er død." "Død," sa Potten, veldig lavt. Han visste at de som døde kom til himmelen. Pappa i himmelen? Nei, det måtte være feil. Pappa var jo gått på jobb alt. Han kløp i bamsen sin for å finne ut om han sov eller ikke. Det var nok et mareritt. Med ett så moren hans opp på ham, hun tok den store kluten vekk fra ansiktet: "Nå må du være stor gutt, Potten, og ikke gråte. Du må hjelpe mamma nå." Ordene brant seg inn i hodet, hjertet og sjela til Potten, og han tenkte: Skal jeg være i steden for pappa nå?

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

Satte ned årets mål litt på grunn av skole, så årets mål er 15 000 sider.

• "Paal-Andre Grinderud - en ildsjel" av Trude E. Henrichsen
  • "En magentaturkis himmel - hyllest til hverdagsmennesket" av Paal-André Grinderud
  • "Å leve etter overgrepet - det begynte med voldtekt" av Grete Kvalheim
  • "Aldri mer alene" av Paal-André Grinderud