2012
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
I denne novellen, skrevet i 1912, møter leseren Gustav, en forfatter som plutselig får for seg at han skal reise til Venedig. Han tar inn på et hotell på Lidoen, der han treffer unggutten Tadzio, som blir en besettelse for ham, alt skildret mot en bakgrunn av død og forfall i pestens Venedig.
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2002
Format Heftet
ISBN13 9788205299832
EAN 9788205299832
Serie Gyldendal klassiker
Omtalt tid 1900-1914
Språk Bokmål
Sider 112
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Femordsomtale: Einsam kunstnarsjel i fritt fall
Lengre omtale:
Forfattaren Aschenbach, ein høgt akta kulturpersonlegdom i München, får eit akutt tilfelle av utferdstrang og ender opp i Venezia, der han blir hovudstups forelska i ein unggut i 14-årsalderen som bur saman med familien sin på same badehotellet.
Settinga er egna til å skape kvalme og ubehag hjå lesaren. Denne kjensla blir forsterka av miljøskildringane frå byen, det er kvelande varmt og det er i ferd med å bryte ut ein kolera-epidemi. Likevel kan ein ikkje anna enn å bli fascinert over innsynet som Mann gir i tankebanene til hovudpersonen, eit innsyn som kanskje skuldast at Mann delvis baserer forteljinga på eigne opplevingar. Aschenbach har vigd seg sjølv til forfattarskapen sin og har hatt høg sjølvdisiplin både i arbeidet og i privatlivet, men gir slepp på alt dette i Venezia. Han innser også etter kvart at han slett ikkje ynskjer å vende attende til det normale livet sitt.
Enkelte parti i boka er veldig reflekterande, og her ramlar eg litt av lasset. Eg veit ikkje om det er på grunn av det litt gamalmodige språket, eller om det er manglande litterær modenheit hjå denne lesaren, men under ein slik passasje tidleg i boka var eg nær ved å avbryte den. Heldigvis løsna det veldig opp etter kvart, og totalt sett kan eg på ingen måte påstå at boka var tunglest.
Utgåva mi av boka er frå bokklubben sin «Mestermøte»-serie, og er illustrert med maleri av Kjell Erik Killi Olsen. Maleria er mørke, dystre og underlege, og gjenspeglar på ein ypperleg måte den sjukelege og einsame tilstanden til hovudpersonen i boka.
Jeg har lest boka flere ganger gjennom årene, og blir (i likhet med mange andre) ikke ferdig med den. Først og fremst handler den om seksuelle lengsler og en voldsom forelskelse som setter alt annet tilside hos hovedpersonen, hans selvrespekt og verdighet. Hvordan han forfølger, tolker og tilber alt ved den andre, situasjoner beskrevet til minste pinlige detalj. Så at denne forelskelsen er håpløs på alle måter og ender med....intet mindre enn selve Døden i Venedig.
Jeg tror utbytte av boken er nokså uavhengig av kjønnsidentitet / legning hos leseren, det kan vel likevel ha en viss betydning. Ingen tvil om at det er en skikkelig skeiv bok.
Men boka har også mange andre perspektiv. Å bli gammel, å bryte ut av tradisjoner og sosial kontroll, eller heller ufrivillig miste kontroll over seg selv. Betydningen av en karriere og disiplin, vitenskaplig eller kunstnerisk, forfedrenes makt. Reiselyst.......
Les gjerne boka og se filmen til Visconti fra 1971 etterpå - eller omvendt. Filmen er også fantastisk selv om Dirk Bogarde og Bjørn Andresen ikke setter de helt store følelsene i sving hos meg, hadde derimot Helmut Berger fått spille i stedet for Andresen så ....
Det blir bare en kort tur, tenkte han. Måtte den vare evig!
For å møte skjebnen med verdighet og smerten med ynde er ikke bare å tåle og lide. Det er en aktiv bedrift, en positiv triumf.
Skribentens lykke er den tanke som fullt ut formår å bli følelse, og den følelse som fullt ut formår å bli tanke.
Og lenet tilbake, med hengende armer, overveldet og gang på gang gjennomrislet av gys, hvisket han den stående formel for lengsel, - umulig i dette tilfelle, absurd, forkastelig, latterlig og allikevel hellig og ærverdig, selv her: "Jeg elsker deg!"
Mennesker vet ikke hvorfor de berømmer et kunstverk. Uten på noen måte å være kjennere mener de å oppdage hundrer av fortrinn ved verket bare for å motivere sin begeistring for det. Men den egentlige grunn til deres begeistring er noe ubestemmelig,
Også rent personlig er jo kunsten potensert liv. Den skjenker dypere lykke, men tærer hurtigere på kreftene.
... den som er ute av seg selv, avskyr mest av alt å gå i seg selv.
Ser du da nå at vi diktere ikke kan være vise eller verdige? At vi nødvendigvis må fare vill, nødvendigvis alltid må være løsaktige og følelsens eventyrere? Vår stils mesterlige holdning er løgn og narraktighet, vår berømmelse og aktverdighet en farse, mengdens tillit til oss høyst latterlig, folke- og ungdomsoppdragelse gjennom kunsten er et risikabelt foretagende som burde forbys. For hvordan skulle vel de egne seg til å være oppdragere som er født med en uforbederlig og naturlig dragning mot avgrunnen?
Han ønsket også av hele sin sjel å bli gammel, for han hadde alltid holdt det for gitt at bare et liv i kunsten som var forunt å være enestående frodig på alle stadier av det menneskelige, kunne kalles stort, alment, ja, i sannhet ærefullt.
Ikke dårlig! tenkte Aschenbach med denne saklige kjølige vurdering som kunstnere nå og da griper til når de vil skjule sin begeistring og grepethet ved synet av et mesterverk.
Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.
Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.
Et slag for tysk og tyskspråklig litteratur!
I forbindelse med felleslesing av Cees Nootebooms Allesjele (Kjells lesesirkel januar/februar 2021) kom det frem et ønske om mer kunnskap om tysk litteratur. Tyskland var før andre verdenskrig et kulturelt kjerneområde i Europa. Det var dit kunstnere, forfattere, malere, musikere (også norske) reiste for å studere. Det er et tankekors tysk etterkrigslitteratur og kunst er så lite kjent i dag.
Bokelsker «Vannflaske» etterlyste tips om tyske bøken, og responsen lot ikke vente på seg. Her er en oversikt over de anbefalte. Mangler noen?
Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012
Bøker skrive av Nobelprisvinnarar, og som eg har lest eller har leseklare i bokhylla. Sortert etter året forfattaren fekk Nobelprisen, dernest etter årstalet boka kom ut.
Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)
Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.
Filmadapsjoner av litteraturen vi så hengivent skaper oss egne bilder av kommer på rullebånd ut industrien. Her er titlene hvor filmindustrien ikke tok feil da de satt narrativen på lerretet, etter min mening.
Barfly (1987) Regi med Barbet Schroeder. Skrevet av Charles Bukowski. orginaltittel Women.
Idioten (1951) Regi med Akira Kurosawa. Forfatter: Fjodor Dostojevskij
Naked Lunch (1991) Regi med David Cronenberg. Forfatter: William Burroughs
Blade Runner (1982) Regi med Ridley Scott. Forfatter: Philip K. Dick. Orginaltittel: Do Androids dream of electric sheep?
Krig og Fred (1967) Regi med Sergei Bondarchuk. Forfatter: Leo Tolstoj
Fear and Loathing in Las Vegas (1998) regi med Terry Gilliam. Forfatter: Hunter S. Thompson
Døden I Venedig (1971) Regi med Luchino Visconti. Forfatter: Thomas Mann
Lord of The Flies (1963) regi med Peter Brook. Forfatter: William Golding
2001: A Space Oddyssey (!968) og A Clockwork Orange (1971). Regi med Stanley Kubrick. Forfattere: Arthur C. Clarke, Stanley Kubrick og Anthony Burgess
The Wonderful Wizard of Oz (1939) Regi med Victor Fleming. Forfatter: L. Frank Baum
Solaris (1972) Regi med Andrej Tarkovskij. Forfatter: Stanislav Lem
Dune (1984) Regi med David Lynch. Forfatter: Frank Herbert
Harry Potter and the prisoner of Azkaban (2004) Regi med Alfonso Cuarón. Forfatter: J.K. Rowling
Mye jeg kunne tenkt meg å sett filmatisert også. Hadde det ikke vært stas å få se Richard Brautigans In Water Melon Sugar av eller Sabina Speilreins historie, slik berettiget av Karstein Alnæs?
Så er det filmen jeg mener alle bør få med seg da den kommer ut: Guellermo Del Toro, regissøren bak Pans Labyrint har fått i oppdrag å filmatisere Tolkiens Hobbiten.
Her er min liste. Gjerne kom med egne forslag, innslag og motslag! Og god jul ! :)
Vinnere av nobelprisen.
Nobelprisen ble ikke utdelt i 1914, 1918, 1935 og 1940-1943. To personer mottok prisen i 1904, 1917, 1966 og 1974.
født 6. juni 1875 i Lübeck i Schleswig-Holstein, Tyskland,
død 12. august 1955 i Zürich i Sveits
Wikipedia