Døden i Venezia og andre noveller

av (forfatter) og Per Qvale (oversetter).

Gyldendal 2015 Innbundet

Innhold: Døden i Venezia, Tonio Kröger, Tristan, Mario og tryllekunstneren, Den bedratte.

Døden i Venezia og andre fortellinger er et nytt tilskudd i serien Gyldendals moderne Klassikere, som er en samling av det vi anser som våre viktigste litterære stemmer fra det 20. århundret.

Thomas Mann (1875-1955) mottok i 1929 Nobelprisen i litteratur, og fremtrer som en av de største tyske dikterne i det 20. århundret.
Foruten «Døden i Venezia», som utkom i nyoversettelse i 2013, inneholder denne utgivelsen en samling noveller av Mann som ikke tidligere er utgitt på norsk
«Tonio Kröger», «Tristan», «Mario og tryllekunstneren» og «Den bedratte». I sitt glimrende etterord belyser oversetter Per Qvale de fem novellenes litterære kvaliteter og mangfold. Her trekker han fram, i tillegg til stilistiske grep og litterære forelegg, hvordan Manns personlige erfaringer og samfunns- og litteraturkritikk gjenspeiles i hans forfatterskap.
De ferske oversettelsene kombinert med Qvales språkteft og engasjement for litteratur, er med på å løfte både forfatter og forfatterskap til nye høyder, og gjør denne utgivelsen til en glitrende leseropplevelse for så vel kjennere av Thomas Mann som for nye lesere.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205429154