Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Jonas (1955) er et stormangrep på norsk skolevesen. Jonas har lesevansker og plasseres på hjelpeskolen "Iddioten". Han blir et offer for systemet, vergeløs mot hetsen fra klassen. Til slutt rømmer han fra alt. Den onde hyrde (1960) er et angrep på politi og fengselsvesen. En skildring av hva som møter et ungt menneske når det slippes ut i friheten etter å ha tilbrakt halvparten av livet innesperret. Drømmen og hjulet (1964) er fortellingen om Ragnhild Jølsen (1875-1908), hennes liv og diktning, med den industrielle revolusjon som bakgrunn.
Forlag Aschehoug
Utgivelsesår 2010
Format Innbundet
ISBN13 9788203194092
EAN 9788203194092
Serie Aschehoug gigant
Genre Klassisk litteratur
Språk Bokmål
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Fantastisk om oppvekst, og onde krefter i skolesystemet, utgitt i 1955, nydelig femtitallskoloritt
Har nå lest ferdig Jonas og den satt ord på mange ting som er feil i skolevesenet på tiden og hvordan kunnskap blir formidlet til barn. Selve kritikken mot skolevesenet var vel utarbeidet og selve språket i romanen er veldig godt. Boken rørte mye i meg og jeg ser at boken kan trekke delvis til i dag om problemene til noen og hvordan ting ikke har endret seg blant annet mobbing. Tidligere har jeg lest Haiene og må si jeg likte bedre Jonas. Den skal lese igjen og for meg klassiker.
Man kan godt ha levet et fullt og helt menneskeliv, selv om man dør ganske ung.
Av hensyn til sine venner, skal man ikke dø om våren.
Du skal ikke leve som om morgendagen var den siste. Du skal leve som om du allerede var død.
«De holder altså på med å berøve menneskene deres ulykkelige barndom. Men hvis man nu gjør det, hvis man tar den ulykkelige barndommen ifra dem, hva blir der da igjen? Er det egentlig vel overveiet?» - «Der blir allikevel utrolig meget faenskap tilbake. Jeg tror ikke det er mulig å gjøre dem mindre ulykkelige, men jeg er sikker på at det lar seg gjøre å arrangere elendigheten mere fruktbart.»
Hans drøm var at vi en gang ville begynne å gå i nasjonaldrakt og synge folkeviser. Han elsket Norge som bare tyskere kan gjøre det.
[Frk. Bø og overlærer Jochumsen diskuterer Jonas' leseferdigheter]
Overlæreren: "Kan han lese da?"
Frk. Bø: "Nei, han vil liksom ikke lære noen ting. Der er derfor...."
"Allikevel har De latt ham lese?"
"Ja."
"Hvor ofte?"
"Hver dag."
"Har det hjulpet?"
"Nei, det har - det vil si -"
"Det vil si nei?"
"Ja."
"Han er kanskje tvert i mot blitt dårligere?"
"Ja, tenk, - han er faktisk det."
"Tenk det, Hedda!"
Hun ble blussende rød. Dette var værre enn hun hadde ventet. Og dessuten het hun ikke Hedda.
Norge var vel det eneste land i verden som haddde sendt det nødledende India gavepakker i form av flere tonn preventiver. Det var selvfølgelig helt vanvittig, men Werner likte det allikevel; det tydet på sett og vis på et radikalt sinnelag. Man ville ta ondet ved roten.
Denne store gaten var en elv om morgenen, og der rant skolebarn istedenfor vann. Litt før halv ni fløt de inn i den fra alle slags kroker og smågater, gled tvers over den ved kryssene, der hvor den tok opp i seg noen av de større sideelvene, gater som alt hadde klart å samle noen liter skolebarn på egenhånd - helt bortenifra ved grensen til en annen skolekrets, men allikevel på denne siden av vannskillet.
Men husk nu barn, at uten Bobbi hadde dere ikke fått anledning til å gi dette bort. Noen må stå langs veien og be om hjelp. Og for det må vi takke dem. For den som får, - er ikke så lykkelig som den som gir.
Og ganske langsomt og pinefullt begynte Werner å gråte. Det gjorde ubeskrivelig ondt i øynene. Det ville være fryktelig om ikke Jochum kunne tenke lenger. For selv om han hadde vært et rotehode, og ofte helt ulogisk, så hadde han vært glad i selve tenkningen. Og det var jo det det kom an på. Han følte det som en ubeskrivelig skam, som en kosmisk umoral, hvis ikke Jochum kunne tenke lenger.
Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.
Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...
Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)
Bøker der en romanfigur opplever skolen. Kanskje hun eller han er en elev som er "umulig", underyter, begavet, står utenfor eller ikke blir forstått? Kanskje det ikke er en elev. Eller kanskje det handler om gode skoleopplevelser? Eller ikke om skoleopplevelser i det hele tatt, men noe annet som er til nytte for pedagoger og andre som sysler med og i skolen.
Flere bøker som bør inn her?
Drukkenskap i litteraturen. Bøker der romanfiguren drikker, alkoholrus skildres eller alkoholbruk på en eller annen måte er tema.
Listen er inspirert av Fredrik Wandrups artikkel "Romanskikkelser som raver rundt i litteraturen", og starter med bøkene (eller forfatterne) han lister opp,
men jeg fyller på med alt som passer inn. Vet du om noe?
Posesalg er alltid morsomt!
I dag fikk jeg med meg endel klassikere også, som jeg i det siste har tenkt at jeg burde lest. Bl.a. flere fra "boksmart" lista mi :)
Jeg fikk alle disse i en pose, så de kostet meg tilsammen 100kr.
Her samlar eg dei bøkene eg har i bokhylla mi. På denne måten kan eg sjølv få oversikt over kva eg har lese og kva som bør lesast før eg tar av hos bokhandlaren. Pensumbøkene tar eg ikkje med;)
Bøker som jeg har kjøpt, og som enten er pensumlitteratur på Steinerhøyskolen, eller er skrevet av mennesker tilknyttet antroposofien.
Bøker jeg ønsker å konsumere i nær fremtid. En liste produsert av meg selv og primært for meg selv.
Jeg har satt opp en deilig liste over bøker jeg GLEDER meg til å lese denne sommeren. Nå venter jeg en baby rundt midten av juni, men det kan vel hende jeg får tid til å lese innimellom slagene... Håper det! :)