De elendige

les misérables

av (forfatter) og Bjørn Braun (gjendikter).

Lunde forlag 2002 Innbundet

Handlingen er konsentrert om tukthusfangen Jean Valjean. Møtet med den evangeliske presten Monseigneur Myriel, gjenoppvekker styrken og motet i ham, og han lykkes i å arbeide seg opp sosialt. Men for å bli åndelig gjenreist, må han gi avkall på sin sosiale status og gå i tukthus igjen, for å redde en uskyldig anklaget. Først på dødsleiet blir hans gjenreisning fullbyrdet.

Forlag Lunde forlag

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788252035148

EAN 9788252035148

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Frankrike

Handlingen i boka har jeg kjent i mange år pga. musical-oppsettingen, og omsider fikk jeg "lest" den (som lydbok)! En fantastisk bok fra en tid (i Frankrike) med mye fattigdom og hvor én fatal hendelse kunne ødelegge et menneskes liv. Romanen er en klassiker og historien slutter i alle fall ikke å fascinere meg. Anbefales på det sterkeste!

Har lest dette verket i tre deler. Første bok er etter min smak den beste, med rørende beretninger om levende hovedpersoner (Jean Valjean, Fantine og Cosette). Andre bok er litt mer omstendelig/langtekkelig, mens tredje bok gir igjen leseropplevelser av de sjeldne.

Min innvending er at mange sammentreff i boken virker litt lite realistisk, og at det etter min smak kanskje blir litt mye kamphandlinger. Men for all del historien om Jean Valjean er medrivende, og forstår meget godt at verket har blitt en historisk klassiker. Her er det mye som kan være til ettertanke også i dag, over 150 år etter at boken kom ut.

En fantastisk bok! For et drama! For et språk! For en historie! Ikke rart det var 2 mill. franskmenn som fulgte Victor Hugos båre under begravelsen hans!

Et fantastisk verk. Har kost meg med NRK sin lydbokversjon fra 1971. Den intense og aldri kjedelige handlingen er godt dramatisert og ressigert. Dyktige fortellerstemmer, f-eks kjente navn som Per Sunderland (Jean Valjean), Anne Marie Ottersen (Cosette) og Nils Ole Oftebro. En alle tiders lytteropplevelse.

Jeg hadde en terskel for å starte på denne boken, men jeg er glad jeg staret. Det er fascinerende hvordan en historie skrevet i 1962 er så gjenkjennelig og lett å lese. En fantastisk fortelling om lidelse, kjærlighet og hjertevarme. Det tok ikke lang tid før jeg hadde vanskelig for å legge den bort. Historien er i hovedsak rundt Jean Valjean, men det er mange historier underveis som etterhvert spinner sammen i et spennende drama.

Kjenner jeg får lyst til å lese Ringeren i Notre-Dame som også er skrevet av Hugo.

Ikke noen er så flinke til å passe på det andre gjør, som dem det ikke kommer ved.

Han sover. Hvor tunge kår han enn her nede fristet,
han levde dog. Han døde da han sin engel mistet.
Så enkel en sak: som det alltid hender
at natten faller på når dagen ender.

Latteren er lik solen, den jager vinteren fra menneskets ansikt.

De kommer fra en lidelsens bolig. Men vit at det blir større glede i himmelen over en eneste synders angrer enn over hundre rettferdiges rettferdighet. Om De har forlatt dette dystre stedet med en kjensle av hat og sinne mot menneskene, så er De bare å beklage. Men om De går ut med fromhet og kjærlighet i sinnet, er De bedre enn noen av oss andre.

Jean Valjean skalv og rystet slik som ulykkelige mennesker gjør. Alt synes dem fiendtlig og mistenkelig. De har mistro til dagen fordi den gjør det lettere å se dem, og til natten fordi den hjelper til å overraske dem. Nylig skalv han fordi haven var øde, nu skalv han fordi det var noen der.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Times Educational Supplement (TES) har spurt 500 lærere hvilke bøker de liker best, og dette er resultatet.

Netthandelen The Book Depository har kåret de 100 beste bøkene.

Enig? Uenig?

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

Disse bøkene fikk meg til å ta fram lommetørklet.

• "Ringeren i Notre-Dame" av Victor Hugo
  • "Jerusalem" av Selma Lagerlöf
  • "Dr. Zhivago" av Boris Pasternak
  • "De tre musketerer" av Dumas, Alexandre, d.e.
  • "Vår mann i Havana" av Graham Greene
  • "Gullivers reiser" av Jonathan Swift