Forspilte dager

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Pelikanen 2014 Innbundet

Jacksons klassiker The Lost Weekend fra 1945 er en litterær skatt som nå endelig skal få nye lesere. Under tittelen Forspilte dager ble denne boka oversatt allerede i 1946, ført i norsk språk av Johan Hambro. Nå kommer denne i helt ny oversettelse av Bjørn Alex Herrman.

Med The Lost Weekend ga Jackson en sterk og skarp skildring av en alkoholisert forfatters fall inn i fornedrelse og selvbedrag, en skildring av alkoholisme som knapt har blitt toppet verken før eller siden. Vi møter forfatteren Don Birnam, en mann i trettiårene, i trettitallets Manhatten, som har klart å sette i scene en isolert langhelg der han uforstyrret kan dykke ned i drammeglass i små røykfylte pianobarer. Birnam er en tragisk figur som med stadig større desperasjon jakter den neste rusen, i en femdagershelg som truer med å bli den siste.

"His character is a masterpiece of psychological precision"
- The New York Times

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2014

Drukkenskap i litteraturen. Bøker der romanfiguren drikker, alkoholrus skildres eller alkoholbruk på en eller annen måte er tema.
Listen er inspirert av Fredrik Wandrups artikkel "Romanskikkelser som raver rundt i litteraturen", og starter med bøkene (eller forfatterne) han lister opp,
men jeg fyller på med alt som passer inn. Vet du om noe?

• "Det kunne vært verre - en Frank Bascombe-bok" av Richard Ford
  • "Der ingen finn oss" av Mathias Nyhagen Asplund