Tekst som har fått en stjerne av Geir Sundet:

Viser 101 til 120 av 497:

Etter å ha lest om Sioux-opprøret i 1862 i Vilhelm Moberg sin Siste brev hjem kjende eg trong til å få vite meir om desse hendingane frå eit indianar-synspunkt. Og det får ein til gagns i denne boka, ikkje berre denne konflikta men ein heil serie med ulike indianarkrigar få rundt 1860 og nokre tiår framover i tid. Og det er ganske nedslåande lesnad, her er grove overgrep, brotne lovnadar og feige nedslaktingar i fleng.

Den norske versjonen er noko nedkorta i forhold til originalen. Vanlegvis er dette noko som irriterer meg, men denne gongen var det like greit. Ikkje berre fordi at ein då slapp å ta innover seg enno meir elende, men også fordi den litterære stilen blei litt for leksikalsk og einsformig etter min smak. Eg veit ikkje om dette gjenspeglar stilen i originalteksta, men uansett tykte eg boka var litt tung å kome igjennom.

Likevel er eg veldig glad for at eg las igjennom denne boka. Det skadar ikkje å minne seg sjølv om, når ein sit og hyggar seg med diverse utvandrarromanar a la Moberg og Hoem, at nokon betalte ein høg pris i andre enden, og at det er ein urett som ein aldri får gjort opp for.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Jeg har forlengst fortalt hva som fikk meg til å lese min første Bojer, men jeg tar en reprise nå: jeg var på ferie, manglet lesestoff, og fant "Den siste viking" til 25,- kroner på bruktbutikken. Så jeg ga den en sjanse, etter å ha tenkt i alle år at Den bør man jo ha lest, men den er jo så tung og dyster... Som så ofte når jeg har slike fordommer mot bøker jeg ikke har lest: jeg tok grundig feil. "Den siste viking" er en lesefest av de sjeldne!

Ut fra inntrykket jeg har dannet meg av dine lesepreferanser, Geir, tror jeg bestemt at du også vil like Bojer. Her er det dybde, humor, store følelser og små mennesker... alt, egentlig.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det er bare den uerfarne som ikke er redd. Men det sanne heltemot består i å overvinne frykten, ikke i å være fryktløs.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Takk, takk - både for ros til tråden, og tipset om NRK-programmet! (For min del har jeg sett det allerede, og kjente til koblingen. Men bra å få det inn her også! Din lenke førte meg nå til et Elton John-dokumentar, så jeg legger inn en ny lenke direkte til programmet med Odd Nordstoga - og der står det at dette programmet i denne omgangen er tilgjengelig til onsdag 10. januar 2018 kl. 10:42.
:)

ETA: for noen dager siden kom jeg forresten uforvarende "i kontakt med" Johan Bojer på nytt. Nei - ikke noe overnaturlig på gang; jeg snublet over en omtale av et skuespill av en mann ved navn Otto Valseth, og begynte å "forske" litt på hvem nå han måtte være. Og etter hvert som jeg rullet opp historien om Valseth, oppdaget jeg at jeg faktisk hadde lest om ham før. Nemlig i Bojers "Læregutt"! Bojer skriver blant annet:

En forfatter er stått fram også her i byen, han heter Otto Valseth, og hans roman «Forskruede» har fått ros både hjemme og ute. Jeg følger etter ham på gata en dag, han ser ut som en alminnelig dødelig, brunt, kortklipt helskjegg, grå frakk, sigar, han går og ser ned og hilser ikke på noen. Ved posthuset legger han et brev i kassa og går så utover byen igjen, og stadig følger jeg med. Hans far er skipskaptein, og han bor hos sine foreldre nede mot havnen, men han er juridisk kandidat, og hva oppmuntring kan han være for deg?
(---)
Men en vakker dag våger jeg meg ned til Otto Valseth. Jeg har en papirrull under armen, en stor roman, som heter «Vårliv», og nå spørs det om han vil kike på den. Jeg kommer inn i et lite enkelt rom, pika sier hun skal hente ham, og da skritt nærmer seg i en trapp, begynner jeg å skjelve.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Boka til Winge er ekstra interessant for min del ettersom faren min var periodedranker, som jeg kaller det - og Winge mener det ikke er noe som heter periodedranker. Hun er veldig klar på at det ikke eksisterer noen sådanne drankere, men at når den siste flaska er tom etter forrige lønning så går de og higer etter neste lønning og runde, ergo om det ikke er for manko på midler så vil det være sannsynlig at "drankerne" blant oss drikker enda mer. Det lyder for min del logisk når jeg tenker tilbake på faren min. I tillegg et typisk trekk for dem som bor sammen med "drankerne": De skal ofte hjelpe samboer/ektefelle med å tømme flaskene ved å drikke sammen med dem. Det er også gjenkjennelig. En fadder for meg foreslo overfor mora mi at det var en god idè. Ehhh, nei!

Kom nettopp hjem fra årets eneste julebord - som var en del av høstens dommersamling på Voss. Jeg er egentlig en festbrems, ha-ha, og når jeg i tillegg våkna allerede rundt 4 på morran i går, var det null problem å takke for meg i 11-tida på kvelden. Ingen brems, bare salig trøtt! Når det er sagt, veldig få av dommerne tar det for langt. Det blir lett avslørt når vi starter søndagsøkta klokka 10 :-)

Nå er jeg i gang med Eva Joly og boka om EU-sjefen Jean-Claude Juncker, en Ulv I Fåreklær. Har lest Jolys to foregående bøker om hvitvasking og korrupsjon, og det er temaet her også.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Ark. no og samme har Norli har denne funksjonen. Klikk og hent funksjon gjør at du kan se både om butikken har den og hente den innen en time. :)

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Går det an å se på nettet om en bok befinner seg i selve butikken, slik at jeg vet hvilken butikk jeg skal velge, fremfor å løpe rundt hele byen?

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Folks strev beror i grunnen på en misforståelse. Mange lar fort sine beste evner bli pløyd ned eller gå i oppløsning. Drevet av en innbilt skjebne, som folk kaller «det nødvendige», er man opptatt av å samle seg skatter — slik det står skrevet i en gammel bok — som møll og rust vil fortære og tyver vil bryte seg inn og stjele. Det er et liv for tåper, og det vil de innse når de står ved slutten av det, om ikke før.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Eg får vone eg no ikkje trakkar på tær
Når eg set i gang lesehelgtråden så kjær
For når helga er koma og «alle» har fri
Er det kjekt med eit forum å småprate i

No i helga så ligg eg vel an til å bli
Med Historien ferdig, og også få tid
Til ein tur til Kambodsja, og hendingar der
Slik ei jente fortel under banyantrær.

Korleis ligg det an ellers i landet skal tru
Har de bøker å lese, og sider å snu?
Eller nyttar de heller all fritida til
Å gå skitur på fjellet i mil etter mil?

Godt sagt! (10) Varsle Svar

Engasjerende og lettlest bok om et spennende og sentralt tema (for alle mennesker.) Forskningsformidling av ypperste klasse!

Godt sagt! (4) Varsle Svar

En god gammel klassiker om livet og strevet for lofotfiskerne, som har alt man ønsker seg av ei bok - både spenning til humor. Har både ledd godt av enkelte hendelser i denne boka, og sittet i åndeløs spenning på hva som skjer med dem der ute på havet... Anbefales på det varmeste :-)

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Because a world vissout mystery iss like a picture vith no shadows, he said. By seeing too much it shows you nossing.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Selv for lesere av Kafka må denne boken utgitt på engelsk 1993 være en åpenbaring . Mairowwitz argumenterer med at Kafka er en humorist - riktignok av en særskilt svart og jødisk variant. Illustrasjonene av Robert Crumb er strålende.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Jeg ruger på sytti tusen ord, men klarer ikke klekke ut en eneste tanke.

Godt sagt! (9) Varsle Svar

Knall sa det mot båtbotnen, plask sa det og den blanke væska flomma ut. "Du storveies" ropte Lars forferdet. "Faen" sa Kanneles og hoppa lynkjapt ned i jolla. "Det gjer ingenting", sa mannen på dekket. "Dåkker ska få låne ei trakt og ei tom kagge." Da Lars rodde innover til land lå Kanneles på kne i båten og helte den dyre drikken på den nye kagga. Og no og da tok han seg en sup av auskaret og sku kjenne om den franske drikken smakte av tjære eller sjø. "Du e så god å holde kjæft" sa han. "Det e ingen skade skjedd. Det e berre så my freskar i smaken."

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Utopia står for «Ingensteds», men Thomas More (1477-1535) har likevel fått vite mye om dette fiktive landet gjennom sin stråmann «Rafael Hytlodeus». Men før en leser noe særlig om Utopia, får vi en svært så kritisk beskrivelse av forholdene i England på Henrik 8s tid. Verst er klasseforskjellene, som har gjort det mulig for adelen å drive småbøndene vekk fra landsbygda, og ikke minst den ekstreme straffejustisen, som innebærer massehenretting av småtjuver. Første del av boka er lettest å lese fordi den er skrevet som en dialog mellom Thomas More og den fiktive Rafael. Den første påtaler gjerne hvor skeptisk han er til Rafaels radikale ideer. Ikke ulikt Erasmus i Dårskapens lovtale som jeg har omtalt tidligere.

Andre del av Utopia har mer preg av en monolog der «Rafael» legger ut om de strålende egenskapene ved dette ideallandet med sine tilfredse, flittige og samtidig nøysomme innbyggere. Mange av ideene synes forbausende moderne og aktuelle den dag i dag. Det gjelder seksttimersdagen, fellesmåltider (i skolen), dyrevelferd, naturvern, religiøs toleranse og internasjonalt fredsarbeid. Kvinnelige prester kan han også tenke seg. More er en puritaner før sin tid, men det er paven som har gjort ham til helgen.

På den annen side har Utopia sine mindre vakre sider. Som i det gamle Hellas er landet avhengig av slaver til å gjøre tungarbeid og av leiesoldater i krig. Utopia går heller ikke av veien for å sikre seg kolonier når befolkningsøkningen blir for stor. More har ellers ikke noe til overs for internasjonale avtaler som jo likevel blir brutt av partene med én gang. Oversetter Trygve Sparre har skrevet en grei innledning. Som vanlig i denne serien er oversettelsen på et noe gammelmodig bokmål.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

"Norske marinefartøyer bombarderte Å i Lofoten med spreng-granater." En slik overskrift vekker jo en viss nyskjerrighet, så jeg leste videre:

En feil under skyteøvelser som marinefartøyer hadde utenfor Lofoten søndag, førte til at en hel del granater falt ned i bebyggelsen Å på Moskenesøy. Det er et under at ingen mennesker ble drept eller alvorlig såret. En granat rammet et uthus midt i bebyggelsen og eksploderte, og splinter boret seg halvveis gjennom trevirket i et våningshus fem meter fra der familien spiste middag. 12-15 andre granater suste like over hodene på folk i det lille fiskeværet, og folk måtte søke dekning i grøfter langs vegen mens det hele stod på. Fire granater traff selve stedet, mens åtte falt ned mellom fiskeskøytene på havna. Da uthuset sprang i filler, gikk tre jenter i 10-årsalderen forbi på hovedveien bare 15 meter unna. De ble bare lettere skadd av splinter fra granatene, som spredte seg i en radius på 50 meter. Lamper og bokhyller i våningshuset falt ned fra veggene, og et stuebord veltet i stuen. Mindre enn 30 meter fra eksplosjonsstedet hadde nettopp 5 drosjer med om lag 20 turister stoppet for å se seg om, men ingen av dem ble truffet av splinter.
Lensmannen ble øyeblikkelig varslet, og telegrafbestyreren på Sørvågen radio fikk til slutt personlig kontakt med jageren Bergen og fikk stoppet bombardementet, før det gikk menneskeliv tapt.

Den norske marine. De hadde enorme folketomme områder til rådighet, men greidde altså å sikte granatene inn på sentrum av det lille fiskeværet Å, omgitt av ødemark ytterst i Lofoten. Det må ha vært et uhell, for om marinen hadde prøvd å treffe det lille målet, ville de neppe greidd det.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Uttrykket "Willful blindness" kan oversettes sånn noenlunde med "selvvalgt blindhet" (vet ikke om vi har noe helt analogt uttrykk på norsk, men forslag tas imot med takk) og kommer opprinnelig fra jusens verden. Willful blindness betyr at vi enkelt kunne - for ikke å si burde - visst hva som foregikk og at det var galt, men valgte å lukke øynene. Hvis vi f.eks. blir stoppet på flyplassen med en koffert full av heroin, er det ingen unnskyldning å si at vi kun bar kofferten for noen andre og ikke gjorde noe forsøk på å finne ut hva den inneholdt.

I Willful Blindness ser Margaret Heffernan nærmere på hva som får ellers oppegående og anstendige folk - fra individer til bedrifter og institusjoner til hele samfunn - til å lukke øynene for alt fra utroskap til rusproblemer, mobbing, seksuelt misbruk av barn, farlige forhold på arbeidsplassen, medisinsk feilbehandling, finansbobler, korrupsjon, miljøkatastrofer, krigsforbrytelser, og de groveste brudd på menneskerettighetene. Nok et høyaktuelt hvor vi ser den samme dynamikken utspille seg, er sextrakassering. Vi har kanskje lett for å tenke på disse som ting som foregår i det skjulte, utført av noen få "råtne epler". Felles for eksemplene som Heffernan tar for seg er imidlertid at handlingene foregikk for åpenlys dag, og noen få heroiske "Cassandraer" forsøkte å utløse alarmen, men uten å bli hørt, i hvert fall ikke før ting hadde gått alvorlig over streken. Folk ville simpelthen ikke vite.

Bøker om hva aktuell forskning faktisk forteller oss om menneskesinnet er sjelden oppmuntrende lesning for den som verdsetter rasjonalitet, kritisk tenkning og intellektuell redelighet, og Willful Blindness er intet unntak. Typisk er det også at så godt som alle tror de selv er immune mot tendensene som her er beskrevet. Slik noen uttrykte det i en annen kontekst: "Folk flest tror de ikke er som folk flest".

Uttrykket "kognitiv dissonans" står for den indre konflikten vi opplever når bildet vi har av oss selv som intelligente, kompetente og moralske personer konfronteres med bevis for at vi har gjort noe tåpelig, inkompetent eller umoralsk. Det samme gjelder for informasjon som truer dypt forankrede verdier og ideologiske overbevisninger (som er så tett knyttet til identitet og selvbilde at de føles som en del av oss selv). Vi er alle overbevist om at det vi tror og mener er noe vi har sluttet oss til som følge av en rasjonell og upartisk evaluering av alle tilgjengelige data. Det som typisk skjer i praksis er imidlertid at vi først gjør oss opp en mening (som regel fordi det støtter opp under bildet vi ønsker å ha av oss selv) og så rasjonaliserer det i ettertid.

Her har vi trolig en viktig del av forklaringen på hvorfor folk velger å ikke se det som skjer rett foran øynene på dem: Hvis problemet er reelt, har vi valget mellom å gjøre noe med det eller gjøre oss til medskyldige (eller i det minste medansvarlige). Men å gjøre noe er vanskelig, utakknemlig, risikabelt og langt fra garantert å virke. Det er noe trygt og komfortabelt og forutsigbart ved status quo mens forandring er forbundet med usikkerhet og fare for ubehagelige konflikter, komplikasjoner og problemer. Å innrømme at problemet er reelt uten å gjøre noe med det er imidlertid ofte inkompatibelt med bildet vi har av oss selv som personer av integritet og prinsipper, og da er det letteste ofte å lukke øynene, late som ingenting og dikte opp en skinnbegrunnelse for at vår passivitet var den eneste forsvarlige reaksjon, eller i det minste tilgivelig ut fra omstendighetene.

Problemet forsterkes ytterligere av vår tendens til å omgi oss med folk som likner mest mulig på oss selv samt selektivt oppsøke kilder som bekrefter det vi tror og mener fra før. Jo mer homogen input, desto lettere er det å blinde seg for andre perspektiver og erfaringer som ellers kunne kommet som en verdifull korreksjon.

En annen viktig faktor er lydighet til autoriteter ("fulgte bare ordre"-unnskyldningen), og det skyldes ikke bare frykten for oppsigelse, tap av karrieremuligheter eller andre sanksjoner (selv om denne i høyeste grad er reell og altfor ofte berettiget). I Stanley Milgrams berømte eksperimenter på forholdet mellom av autoritet og lydighet fra 1960-tallet ble hver av de frivillige deltakerne fortalt av en forskerskikkelse i lab-frakk (eksperimentets autoritetsperson) at målet var å studere sammenhengen mellom læring og straff. Forskeren skulle gi noen enkle assosiasjonsoppgaver til en testperson (egentlig en innhyret skuespiller) i et annet rom, og hver gang testpersonen svarte feil skulle den frivillige (eksperimentets egentlige testperson) gi han eller henne et elektrisk støt som skulle øke i styrke for hver feil. Eksperimentet var med hensikt designet slik at de frivillige var fri til å trekke seg når som helst. Det var heller ingen spesiell belønning for å adlyde eller straff for å avbryte. Men selv om de frivillige raskt ble ekstremt ukomfortable med oppgaven de var satt til å gjøre (Dette var alminnelige mennesker som deg og meg, ikke psykopater), var forskerens autoritet alene nok til at de fleste ignorerte "testpersonens" skrik av smerte fra rommet ved siden av, og 65 % fortsatte helt opp til 450 volt - en dødelig dose. Testpersonen hadde da for lengst sluttet å gi lyd fra seg.

Men også autoritetspersonene selv er sårbare for selvvalgt blindhet, og det skyldes ikke bare kynisme, grådighet eller maktbegjær. En annen viktig faktor er simpelthen avstand til problemet, ikke bare geografisk, men også kulturell avstand og avstand i rang. Akkurat som de kongelige lett kunne fått inntrykk av at alle steder til en hver tid er nyoppussede og pyntede, blir ledere ofte levende i en kunstig boble hvor alt de forholder seg til er abstrakte tall og figurer, og all informasjon er filtrert gjennom en lang rekke mellom- og underledere, ivrige etter å bringe gode nyheter til sine overordnende. I en slik situasjon er det ikke lett å danne seg noe realistisk bilde av realitetene "på gulvet". Det hjelper heller ikke at moderne bedrifter og organisasjoner ofte er så kompliserte at selv ikke ledelsen egentlig forstår hvordan de virker.

Konformitet likner lydighet, men skiller seg fra sistnevnte ved at den føles frivillig og heller ikke forutsetter noen forskjell i rang eller autoritet. Konformitet kjennetegnes ved at individer tilpasser egen adferd etter gruppeflertallet av frykt for å stikke seg ut, for tap av ansikt eller for sosial isolasjon. Forskning har sågar vist at grupper av likesinnede har en tendens til å gjøre hverandre mer ekstreme og mer sikre i sin sak enn noen av dem ville vært hver for seg. Tildels skyldes nok dette effekten av å få sine oppfatninger bekreftet utenfra. Men det er heller ikke vanskelig å tenke seg at en slik situasjon stimulerer til en viss konkurranse om å være mest mulig "på rett side".

Det som Irwing Janis kalte "Groupthink" kjennetegnes ved at medlemmer av en gruppe prater lederen (eller flertallet) etter munnen og undertrykker åpenbare motforestillinger av frykt for å bli stemplet som negative, illojale eller "vanskelige". Slik selvsensur fra medlemmenes side fører til en sterk illusjon om enstemmighet som videre fører til ytterligere falsk sikkerhet. Groupthink kan f.eks. forklare hvordan det var mulig for Bush-regjeringen å sveve i den tro at de amerikanske soldatene ville bli møtt med jubel av sivilbefolkningen under invasjonen av Irak. Condoleezza Rice har i ettertid fortalt hvordan hun holdt noen av sine motforestillinger for seg selv fordi Bush nærmest forlangte optimisme og ikke kunne fordra reservasjoner eller tvil.

Nok et relatert fenomen er det som kalles The "Bystander effect". En rekke studier har vist at jo flere personer som er vitne til et nødstilfelle (en voldshandling, et hjerteinfarkt, en ulykke etc.) desto mindre er sannsynligheten for at noen av dem griper inn. Til dels kan dette skyldes redselen for å stikke seg ut (det man kan kalle "Ikke se på meg"-refleksen), men minst like viktig er spredningen av ansvaret. Nettopp det at så mange andre er vitner til den sammen hendelsen gjør at ingen føler seg unikt ansvarlig, og da er ingenting mer fristende enn å sitte musestille og håpe at noen andre tar ansvar.

Et fellestrekk for mange av historiene Heffernan diskuterer, er at den problematiske adferden begynte i det små og gradvis eskalerte over tid. På veien over til den mørke siden krysser vi aldri noen åpenbar "grense" [1] hvor ting brått skifter fra "definitivt ok" til "definitivt ikke ok". De samme rasjonaliseringene vi brukte for å rettferdiggjøre alle tidligere skritt i feil retning kommer tilbake for å hjemsøke oss, og nå finnes det ingen vei tilbake uten å innrømme at vi har gjort noe galt hele tiden. Hvis skritt A, B, C, etc. var rettferdiggjort på grunn av X, er det inkonsistent å benekte at skritt P, Q, R etc. også er rettferdiggjort på grunn av X.

Pengenes korrumperende innflytelse er kanskje den første forklaringen som faller oss inn på hvorfor folk gjør gale ting. Personlig heller jeg mot at vi ofte er litt for raske til å konkludere at andre er motivert av økonomisk vinning og grådighet, ikke minst fordi det leder oppmerksomheten bort fra andre motiver som ideologi, konformitet etc. Når det er sagt, er det ingen tvil om at penger også er en motivasjon til å lukke øynene for problemer, spesielt når økonomiske motiver kommer på toppen av alt det andre Heffernan skriver om. Forskning tyder på at bare tanken på penger svekker sosiale impulser og stimulerer til mer selvsentrert adferd. For eksempel viser det seg at folk generelt blir mindre motivert til å utføre altruistiske handlinger hvis de tilbys betaling. Forskere som Dan Ariely forklarer dette med at betalingen får oss til å tenke på den altruistiske handlingen som en hvilken som helst annen økonomisk transaksjon og skifter fokus fra egenverdien av gode gjerninger for sin egen skyld til hvorvidt betalingen er høy nok.

Er vi så dømt til å være passive tilskuere for alltid? Så ille er det heldigvis ikke. Hvis blindhet er et valg, kan det å se også være det. Willful Blindness er ikke minst historien om dem som Heffernan kaller "Cassandraer" [2] (etter den tragiske sagnheltinnen som ble velsignet med profetiske evner, men også forbannet til aldri å bli trodd), vanlige mennesker som nektet å tie om det gale de så rundt seg og i noen tilfeller (i motsetning til den mytologiske Cassandra) lyktes i å tvinge frem reelle endringer. Som Heffernan skriver, er det ikke lett å finne noen ytre fellesnevner: Cassandraer kommer fra alle etnisiteter, kjønn, aldre og sosiale lag. Det som alle har felles, er en oppriktig tro på at det er verd å si sannheten, ikke for å skape problemer (slik de ofte anklages for), men tvert imot for å kunne gjøre noe med dem, for å gjøre situasjonen bedre. Mitt personlige inntrykk av Heffernans Cassandraer er ellers at mange av dem kanskje har vært en smule naive (i hvert fall til å begynne med). Mange av dem later i hvert fall til å ha trodd at folk ville bli oppriktig glade for at de tok opp problemene slik at noe kunne gjøres med dem. De fleste har betalt en høy pris for sitt engasjement - fra tap av jobber og karrièremuligheter til tap av venner til tap av friheten - og minst én av dem måtte skifte identitet og flytte langt bort av hensyn til sin egen og familiens sikkerhet. Den høyeste prisen har selvsagt blitt betalt av personer som - av innlysende grunner - ikke lenger er tilgjengelige for å intervjues. Mange av Heffernans Cassandraer har imidlertid også kommet styrket ut av det, og ingen later til å angre på at de valgte å ta bladet fra munnen.

Siste kapittel Willful Seeing tar for seg hvordan man oppnår det motsatte av Willful Blindness (hvordan man er en "Cassandra" i stedet for en "bystander"). Denne bokomtalen er allerede altfor lang på tross av at den bare så vidt riper i overflaten, men hovedbudskapet som denne leseren sitter igjen med er i hvert fall dette: Kritisk tenkning, uenighet, tvil, motforestillinger og andre perspektiver må ikke bare tolereres; De må aktivt oppsøkes, oppmuntres og dyrkes frem på alle måter. På kort sikt kan dette føre til mer friksjon, konfrontasjoner og konflikter. Det vil utvilsomt ofte føles mindre komfortabelt. Men alternativet er bare så ufattelig mye verre.

  1. En av grunnene til at jeg ikke liker fraser som "Det er en hårfin grense mellom...". Forskjellen mellom virkeligheten og et kart er at førstnevnte sjelden kommer med påtegnede grenser, hårfine eller ikke. I stedet for hårfine grenser kommer virkeligheten med store gråsoner hvor alt er uskarpt, tvetydig og forvirrende.
  2. Et annet litterært forbilde av nyere og mer hjemmelig art kan være "folkefienden" Dr. Stockmann.
Godt sagt! (4) Varsle Svar

unødig kjeppkjekt av "THE GREATEST OF ALL TIME"
hvis denne var din kilde,
forøvrig ikke min kanoniske skytshelgen i det hele tatt..

(ok som pers.bodyguard? spør Job (30:1 ))
ikke engang oppført hos Stanfords tenketankregister
eller TIMEs høydiskutable poptopp-liste

hvem må du evt. være for å rangere verdens 100 flinkeste
ledere / tenkere ? ?

det tåler å bli tenkt over..

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Daisy kunne ikke gi dekning for hans drømmer - skjønt det var ikke hennes feil. Det skyldtes bare hans illusjoners kolossale vitalitet. Hans ideal var noe hinsides henne, hinsides alt. Han hadde kastet seg ut i en skapende rus og bygd videre hele tiden, pyntet sin drøm med alle de skinnende fjær som kom flagrende forbi ham. All verdens skjønnhet og friskhet kan ikke komme opp imot det en mann kan bygge opp i sitt ensomme hjerte.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Sist sett

Trude JensenkntschjrldHanne Kvernmo RyeLene AndresenLeseaaseTove Obrestad WøienSissel ElisabethTurid KjendlieIngvild SmgeChristoffer SmedaaselmeKjerstiFindusGrete AastorpBerit RStine SevilhaugTherese HolmBeathe SolbergHarald KMads Leonard HolvikKirsten LundPrunellaLailaIngunn SHelena ETine SundalEli Hagelundritaolineingar hKarin BergLars Johann MiljeJarmo LarsenBjørg  FrøysaaEllen E. MartolPer Åge SerigstadSilje-Vera Wiik ValeCecilie69Amanda AKjersti S