En god gammel klassiker om livet og strevet for lofotfiskerne, som har alt man ønsker seg av ei bok - både spenning til humor. Har både ledd godt av enkelte hendelser i denne boka, og sittet i åndeløs spenning på hva som skjer med dem der ute på havet... Anbefales på det varmeste :-)
Because a world vissout mystery iss like a picture vith no shadows, he said. By seeing too much it shows you nossing.
Selv for lesere av Kafka må denne boken utgitt på engelsk 1993 være en åpenbaring . Mairowwitz argumenterer med at Kafka er en humorist - riktignok av en særskilt svart og jødisk variant. Illustrasjonene av Robert Crumb er strålende.
Jeg ruger på sytti tusen ord, men klarer ikke klekke ut en eneste tanke.
Knall sa det mot båtbotnen, plask sa det og den blanke væska flomma ut. "Du storveies" ropte Lars forferdet. "Faen" sa Kanneles og hoppa lynkjapt ned i jolla. "Det gjer ingenting", sa mannen på dekket. "Dåkker ska få låne ei trakt og ei tom kagge." Da Lars rodde innover til land lå Kanneles på kne i båten og helte den dyre drikken på den nye kagga. Og no og da tok han seg en sup av auskaret og sku kjenne om den franske drikken smakte av tjære eller sjø. "Du e så god å holde kjæft" sa han. "Det e ingen skade skjedd. Det e berre så my freskar i smaken."
Utopia står for «Ingensteds», men Thomas More (1477-1535) har likevel fått vite mye om dette fiktive landet gjennom sin stråmann «Rafael Hytlodeus». Men før en leser noe særlig om Utopia, får vi en svært så kritisk beskrivelse av forholdene i England på Henrik 8s tid. Verst er klasseforskjellene, som har gjort det mulig for adelen å drive småbøndene vekk fra landsbygda, og ikke minst den ekstreme straffejustisen, som innebærer massehenretting av småtjuver. Første del av boka er lettest å lese fordi den er skrevet som en dialog mellom Thomas More og den fiktive Rafael. Den første påtaler gjerne hvor skeptisk han er til Rafaels radikale ideer. Ikke ulikt Erasmus i Dårskapens lovtale som jeg har omtalt tidligere.
Andre del av Utopia har mer preg av en monolog der «Rafael» legger ut om de strålende egenskapene ved dette ideallandet med sine tilfredse, flittige og samtidig nøysomme innbyggere. Mange av ideene synes forbausende moderne og aktuelle den dag i dag. Det gjelder seksttimersdagen, fellesmåltider (i skolen), dyrevelferd, naturvern, religiøs toleranse og internasjonalt fredsarbeid. Kvinnelige prester kan han også tenke seg. More er en puritaner før sin tid, men det er paven som har gjort ham til helgen.
På den annen side har Utopia sine mindre vakre sider. Som i det gamle Hellas er landet avhengig av slaver til å gjøre tungarbeid og av leiesoldater i krig. Utopia går heller ikke av veien for å sikre seg kolonier når befolkningsøkningen blir for stor. More har ellers ikke noe til overs for internasjonale avtaler som jo likevel blir brutt av partene med én gang. Oversetter Trygve Sparre har skrevet en grei innledning. Som vanlig i denne serien er oversettelsen på et noe gammelmodig bokmål.
"Norske marinefartøyer bombarderte Å i Lofoten med spreng-granater." En slik overskrift vekker jo en viss nyskjerrighet, så jeg leste videre:
En feil under skyteøvelser som marinefartøyer hadde utenfor Lofoten søndag, førte til at en hel del granater falt ned i bebyggelsen Å på Moskenesøy. Det er et under at ingen mennesker ble drept eller alvorlig såret. En granat rammet et uthus midt i bebyggelsen og eksploderte, og splinter boret seg halvveis gjennom trevirket i et våningshus fem meter fra der familien spiste middag. 12-15 andre granater suste like over hodene på folk i det lille fiskeværet, og folk måtte søke dekning i grøfter langs vegen mens det hele stod på. Fire granater traff selve stedet, mens åtte falt ned mellom fiskeskøytene på havna. Da uthuset sprang i filler, gikk tre jenter i 10-årsalderen forbi på hovedveien bare 15 meter unna. De ble bare lettere skadd av splinter fra granatene, som spredte seg i en radius på 50 meter. Lamper og bokhyller i våningshuset falt ned fra veggene, og et stuebord veltet i stuen. Mindre enn 30 meter fra eksplosjonsstedet hadde nettopp 5 drosjer med om lag 20 turister stoppet for å se seg om, men ingen av dem ble truffet av splinter.
Lensmannen ble øyeblikkelig varslet, og telegrafbestyreren på Sørvågen radio fikk til slutt personlig kontakt med jageren Bergen og fikk stoppet bombardementet, før det gikk menneskeliv tapt.
Den norske marine. De hadde enorme folketomme områder til rådighet, men greidde altså å sikte granatene inn på sentrum av det lille fiskeværet Å, omgitt av ødemark ytterst i Lofoten. Det må ha vært et uhell, for om marinen hadde prøvd å treffe det lille målet, ville de neppe greidd det.
Uttrykket "Willful blindness" kan oversettes sånn noenlunde med "selvvalgt blindhet" (vet ikke om vi har noe helt analogt uttrykk på norsk, men forslag tas imot med takk) og kommer opprinnelig fra jusens verden. Willful blindness betyr at vi enkelt kunne - for ikke å si burde - visst hva som foregikk og at det var galt, men valgte å lukke øynene. Hvis vi f.eks. blir stoppet på flyplassen med en koffert full av heroin, er det ingen unnskyldning å si at vi kun bar kofferten for noen andre og ikke gjorde noe forsøk på å finne ut hva den inneholdt.
I Willful Blindness ser Margaret Heffernan nærmere på hva som får ellers oppegående og anstendige folk - fra individer til bedrifter og institusjoner til hele samfunn - til å lukke øynene for alt fra utroskap til rusproblemer, mobbing, seksuelt misbruk av barn, farlige forhold på arbeidsplassen, medisinsk feilbehandling, finansbobler, korrupsjon, miljøkatastrofer, krigsforbrytelser, og de groveste brudd på menneskerettighetene. Nok en høyaktuell problematikk hvor vi ser den samme dynamikken utspille seg, er sextrakassering. Vi har kanskje lett for å tenke på alt dette som noe som foregår i det skjulte, utført av noen få "råtne epler". Felles for eksemplene som Heffernan tar for seg er imidlertid at handlingene foregikk for åpenlys dag, og noen få heroiske "cassandraer" forsøkte å utløse alarmen, men uten å bli hørt, i hvert fall ikke før ting hadde gått alvorlig over streken. Folk ville simpelthen ikke vite.
Bøker om hva aktuell forskning faktisk forteller oss om menneskesinnet er sjelden oppmuntrende lesning for den som verdsetter rasjonalitet, kritisk tenkning og intellektuell redelighet, og Willful Blindness er intet unntak. Typisk er det også at så godt som alle tror de selv er immune mot tendensene som her er beskrevet. Slik noen uttrykte det i en annen kontekst: "Folk flest tror de ikke er som folk flest".
Uttrykket "kognitiv dissonans" står for den indre konflikten vi opplever i møte med informasjon som utfordrer bildet vi har av oss selv som intelligente, kompetente, selvstendige og moralske personer. Det samme gjelder for informasjon som truer dypt forankrede verdier og ideologiske overbevisninger (som er så tett knyttet til identitet og selvbilde at de føles som en del av oss selv). Vi er alle overbevist om at det vi tror og mener er noe vi har sluttet oss til som følge av en rasjonell og upartisk evaluering av alle tilgjengelige data. Det som typisk skjer i praksis er imidlertid at vi først gjør oss opp en mening (som regel fordi det støtter opp under bildet vi ønsker å ha av oss selv) og så rasjonaliserer det i ettertid.
Her har vi trolig en viktig del av forklaringen på hvorfor folk velger å ikke se det som skjer rett foran øynene på dem: Hvis problemet er reelt, har vi valget mellom å gjøre noe med det eller gjøre oss til medskyldige (eller i det minste medansvarlige). Men å gjøre noe med problemet er vanskelig, utakknemlig, risikabelt og langt fra garantert å virke. Det er noe trygt og komfortabelt og forutsigbart ved status quo mens forandring er forbundet med usikkerhet og fare for ubehagelige konflikter, komplikasjoner og problemer. Å innrømme at problemet er reelt uten å gjøre noe med det er imidlertid ofte inkompatibelt med bildet vi har av oss selv som personer av integritet og prinsipper, og da er det letteste ofte å lukke øynene, late som ingenting og dikte opp en skinnbegrunnelse for at vår passivitet var den eneste forsvarlige reaksjon, eller i det minste tilgivelig ut fra omstendighetene.
Problemet forsterkes ytterligere av vår tendens til å omgi oss med folk som likner mest mulig på oss selv samt selektivt oppsøke kilder som bekrefter det vi tror og mener fra før. Jo mer homogen input, desto lettere er det å blinde seg for andre perspektiver og erfaringer som ellers kunne kommet som en verdifull korreksjon.
En annen viktig faktor er lydighet til autoriteter ("fulgte bare ordre"-unnskyldningen), og det skyldes ikke bare frykten for oppsigelse, tap av karrieremuligheter eller andre sanksjoner (selv om denne i høyeste grad er reell og altfor ofte berettiget). I Stanley Milgrams berømte eksperimenter på forholdet mellom av autoritet og lydighet fra 1960-tallet ble hver av de frivillige deltakerne fortalt av en forskerskikkelse i hvit frakk (eksperimentets autoritetsperson) at målet var å studere sammenhengen mellom læring og straff. Forskeren skulle gi noen enkle assosiasjonsoppgaver til en testperson (egentlig en innhyret skuespiller) i et annet rom, og hver gang testpersonen svarte feil skulle den frivillige (eksperimentets egentlige testperson) gi han eller henne et elektrisk støt som skulle øke i styrke for hver feil. Eksperimentet var med hensikt designet slik at de frivillige var fri til å trekke seg når som helst. Det var heller ingen spesiell belønning for å adlyde eller straff for å avbryte. Men selv om de frivillige raskt ble ekstremt ukomfortable med oppgaven de var satt til å gjøre (Dette var alminnelige mennesker som deg og meg, ikke psykopater), var forskerens autoritet alene nok til at de fleste ignorerte "testpersonens" skrik av smerte fra rommet ved siden av, og 65 % fortsatte helt opp til 450 volt - et dødelig sjokk! Testpersonen hadde da for lengst sluttet å gi lyd fra seg.
Men også autoritetspersonene selv er sårbare for selvvalgt blindhet, og det skyldes ikke bare kynisme, grådighet eller maktbegjær. En annen viktig faktor er simpelthen avstand til problemet, ikke bare geografisk, men også kulturell avstand og avstand i rang. Akkurat som de kongelige lett kunne fått inntrykk av at alle steder til en hver tid er nyoppussede, blir ledere ofte levende i en kunstig boble hvor alt de forholder seg til er abstrakte tall og figurer, og all informasjon er filtrert gjennom en lang rekke mellom- og underledere, ivrige etter å bringe gode nyheter til sine overordnende. I en slik situasjon er det ikke lett å danne seg noe realistisk bilde av realitetene "på gulvet". Det hjelper heller ikke at moderne bedrifter og organisasjoner ofte er så kompliserte at selv ikke ledelsen egentlig forstår hvordan de virker.
Konformitet likner lydighet, men skiller seg fra sistnevnte ved at det føles frivillig og heller ikke forutsetter noen forskjell i formell rang eller autoritet. Konformitet kjennetegnes ved at individer tilpasser egen adferd etter gruppeflertallet av frykt for å stikke seg ut, for tap av ansikt eller for sosial isolasjon. Forskning har sågar vist at grupper av likesinnede har en tendens til å gjøre hverandre mer ekstreme og mer sikre i sin sak enn noen av dem ville vært hver for seg. Til dels skyldes nok dette effekten av å stadig få sine oppfatninger bekreftet utenfra. Men det er heller ikke vanskelig å tenke seg at en slik situasjon stimulerer til en viss konkurranse om å være mest mulig "på rett side".
Det som Irwing Janis kalte "groupthink" kjennetegnes ved at medlemmer av en gruppe prater lederen (eller flertallet, eliten etc.) etter munnen og undertrykker åpenbare motforestillinger av frykt for å bli oppfattet som negative, illojale eller "vanskelige". Slik selvsensur fra medlemmenes side fører til en sterk illusjon om enstemmighet som videre fører til ytterligere falsk sikkerhet. Groupthink kan f.eks. forklare hvordan det var mulig for Bush-regjeringen å sveve i den tro at de amerikanske soldatene ville bli møtt med jubel av sivilbefolkningen under invasjonen av Irak. Condoleezza Rice har i ettertid fortalt hvordan hun holdt noen av sine motforestillinger for seg selv fordi presidenten nærmest forlangte optimisme og ikke kunne fordra reservasjoner eller tvil.
Nok et relatert fenomen er det som kalles The "Bystander effect". En rekke studier har vist at jo flere personer som er vitne til en nødssituasjon (en voldshandling, en ulykke, et medisinsk nødstilfelle etc.) desto mindre er sannsynligheten for at noen av dem griper inn. Til dels kan dette skyldes redselen for å stikke seg ut (det man kan kalle "Ikke se på meg"-refleksen), men minst like viktig er spredningen av ansvaret. Nettopp det at så mange andre er vitne til den sammen hendelsen gjør at ingen føler seg unikt ansvarlig, og da er ingenting mer fristende enn å sitte musestille og håpe at noen andre tar ansvar.
Et fellestrekk for mange av historiene Heffernan diskuterer, er at den problematiske adferden begynte i det små og gradvis eskalerte over tid. På veien over til den mørke siden krysser vi aldri noen åpenbar "grense" [1] hvor ting brått skifter fra "definitivt ok" til "definitivt ikke ok". De samme rasjonaliseringene vi brukte for å rettferdiggjøre skritt a,b,c i feil retning, gjør det veldig vanskelig å motstå skritt d,e,f uten å fremstå som inkonsistent eller hyklersk, selv i egne øyne (praktisk talt definisjonen av kognitiv dissonans!), og før vi aner ordet av det har vi gått hele veien til x,y,z og brent alle broer bak oss, og nå er det ikke lenger noen vei tilbake uten seriøst tap av ansikt og skadet selvbilde.
Pengenes korrumperende innflytelse er kanskje den første forklaringen som faller oss inn på hvorfor folk gjør gale ting. Personlig heller jeg mot at vi ofte er litt for raske til å konkludere at andre er motivert av økonomisk vinning og grådighet, ikke minst fordi det leder oppmerksomheten bort fra andre motiver som ideologi, konformitet etc. Når det er sagt, er det ingen tvil om at penger også er en motivasjon til å lukke øynene for problemer, spesielt når økonomiske motiver kommer på toppen av alt det andre Heffernan skriver om. Forskning tyder på at bare tanken på penger svekker sosiale impulser og stimulerer til mer selvsentrert adferd. For eksempel viser det seg at folk generelt blir mindre motivert til å utføre altruistiske handlinger hvis de tilbys betaling. Forskere som Dan Ariely forklarer dette med at betalingen får oss til å tenke på den altruistiske handlingen som en hvilken som helst annen økonomisk transaksjon og flytter fokus bort fra egenverdien av gode gjerninger til hvorvidt betalingen er høy nok.
Er vi så dømt til å være passive tilskuere for alltid? Så ille er det heldigvis ikke. Hvis blindhet er et valg, kan det å se også være det. Willful Blindness er ikke minst historien om dem som Heffernan kaller "cassandraer" [2] (etter den tragiske sagnheltinnen som ble velsignet med profetiske evner, men også forbannet til aldri å bli trodd), vanlige mennesker som nektet å tie om det gale de så rundt seg og i noen tilfeller (i motsetning til den mytologiske Cassandra) lyktes i å tvinge frem reelle endringer. Som Heffernan skriver, er det ikke lett å finne noen ytre fellesnevner: Cassandraer kommer fra alle etnisiteter, kjønn, aldre og sosiale lag. Det som alle har felles, er en oppriktig tro på at det er verd å si sannheten, ikke for å skape problemer (slik de ofte anklages for), men tvert imot for å gjøre noe med dem. Mitt personlige inntrykk av Heffernans cassandraer er ellers at mange av dem kanskje har vært en smule naive (i hvert fall til å begynne med). Mange av dem later i hvert fall til å ha trodd at folk ville bli oppriktig glade for at de tok opp problemene slik at noe kunne gjøres med dem. De fleste har betalt en høy pris for sitt engasjement - fra tap av jobber og karrièremuligheter til tap av venner til tap av friheten - og minst én av dem måtte skifte identitet og flytte langt bort av hensyn til sin egen og familiens sikkerhet. Den høyeste prisen har selvsagt blitt betalt av personer som - av innlysende grunner - ikke lenger er tilgjengelige for å intervjues. Mange av Heffernans cassandraer har imidlertid også kommet styrket ut av det, og ingen later til å angre på at de valgte å ta bladet fra munnen.
Siste kapittel Willful Seeing tar for seg hvordan man oppnår det motsatte av Willful Blindness (hvordan man er en "cassandra" i stedet for en "bystander"). Denne bokomtalen er allerede altfor lang på tross av at den bare så vidt riper i overflaten, men hovedbudskapet som denne leseren sitter igjen med er i hvert fall dette: Kritisk tenkning, tvil, uenighet, motforestillinger og andre perspektiver må ikke bare tolereres; De må aktivt oppsøkes, oppmuntres og dyrkes frem på alle måter. På kort sikt kan dette føre til mer friksjon, konfrontasjoner og konflikter. Det vil utvilsomt ofte føles mindre komfortabelt. Men alternativet er bare så ufattelig mye verre.
unødig kjeppkjekt av "THE GREATEST OF ALL TIME"
hvis denne var din kilde,
forøvrig ikke min kanoniske skytshelgen i det hele tatt..
(ok som pers.bodyguard? spør Job (30:1 ))
ikke engang oppført hos Stanfords tenketankregister
eller TIMEs høydiskutable poptopp-liste
hvem må du evt. være for å rangere verdens 100 flinkeste
ledere / tenkere ? ?
det tåler å bli tenkt over..
Daisy kunne ikke gi dekning for hans drømmer - skjønt det var ikke hennes feil. Det skyldtes bare hans illusjoners kolossale vitalitet. Hans ideal var noe hinsides henne, hinsides alt. Han hadde kastet seg ut i en skapende rus og bygd videre hele tiden, pyntet sin drøm med alle de skinnende fjær som kom flagrende forbi ham. All verdens skjønnhet og friskhet kan ikke komme opp imot det en mann kan bygge opp i sitt ensomme hjerte.
Diger roman, 700 sider, om store temaer, hemmeligheter i familien og hemmeligheter i medieverden.
Blant fem hovedpersoner framstår unge Pip Tyler som den mest originale karakteren. Trass i at hun utad virker negativ og avvisende, klarer Franzen å overbevise oss om at både menn og kvinner føler seg tiltrukket av henne, i allfall nok til å sette i gang intrigen som dominerer det meste av boka. Referanserammen er en medieverden preget av lekkasjer og synkende tro på stat og styring. Pip trekkes inn i dette av en Assange-lignende figur, Andreas Wolf, med en fortid i DDR, men nå bosatt i Bolivia. Tilbake i USA får Pip i oppdrag å spionere på redaksjonen i en internettavis med store følger for henne selv og Wolf.
Franzens annet hovedtema er dysfunksjonelle parforhold og foreldre-barn relasjoner. Ikke mye lykke, oppriktighet og samforståelse her, nei. Like ille, minst, i gamle DDR som i dagens USA. Franzen er nådeløs, til tider langtekkelig, i beskrivelsen av de brutte par- og familieforholdene, men som hos Trollope er det alltids håp for de unge. (Jeg leste den amerikanske utgaven).
Etter å ha funnet frem NBs digitalutgave av Ragna Nielsens bok, forsket jeg litt videre - og fant denne boken, som Nielsen har brukt som en av sine kilder:
Denne boken ble utgitt i 1793 - og til glede for meg og andre nerder kan vi nå altså bla i den på nettet. Hurra, hurra. :D
P.S.: etter et kapittel med en lang lekse dronninger og adelsdamer kaster sogneprest Birch seg over (nåja, ikke helt bokstavelig, da!) andre kvinner han mener fortjener en plass i solen. Denne bolken bærer overskriften Særdeles oplyste og lærde danske og norske fruentimmere og skribentinder". Ikke bare er de opplyste og lærde - de er i særdeleshet o. & l.!
Du Karna , har så skjør ei utside. Men det gjør ingenting, for innsida di er som å støte på et grunnfjell. Med mæ e det motsatt. Og det e når åpent grunnfjell sprekk at alt ramla over den som står nærmest. (Fra farmor Dina)
I det siste har jeg lest en del kommunistiske bøker, bl.a den store ML-boka om Ml sin historiue i Norge,., Der er det mye som kan sammenlignes med Donald. En gang skulle de ha et "hemmelig" møte, og sjefen for møte hadde gitt alle sammen kodenavn til tross for at alle kjnete hverandre fra før...Ellers så glemte fyren sit eget kodenavnm, og slapp ikkw inn på møte som har selv arrangerte...
Oppleseren er viktig ja.
På lydbokforlaget får man høre utdrag av boka før man bestemmer seg for å kjøpe. Det benytter jeg meg ofte av hvis det er snakk om en oppleser jeg ikke har hørt noe av før. Da får jeg høre om jeg liker opplesningen. Kan være et tips for flere kanskje?
Som vanlig skriver Klein med stor autoritet. Selv om denne boka nå har blitt 17 år gammel er det fortsatt problemstillinger der som er like aktuell i dag. En ting som slår meg er hvordan arbeiderene til store nasjonale, og i særdeleshet globale selskaper er blitt en utgift som skal koste firmaet minst mulig. Som de som syr og lager sko til Nike, for å ta et eksempel, er folk som får mindre enn minstelønn for å jobbe 12 timers skift. Og de som selger tingene i butikk får ikke en anstendig lønn de kan leve av. Firmaene har klart å innbille folk at å jobbe i kles-,mat eller en hvilken som helst detaljhandel er for ungdommer som egentlig ikke trenger jobben. De er der bare for å få råd til å kjøpe en bil. I min nærbutikk er det bare ungdommer som blir i jobben i beste fall opp mot ett år. Har du hus, bil og unger blir lønnen i detaljhandelen for liten til å leve av. Er det slik vi vil ha det?
En klassiker. Rett og slett. Må bare leses/oppleves.
Karin Jensen har delt eit sitat frå Hel ved (sjå nederst på sida) som ikkje er så heilt ulikt:
... utsikten til en vedstabel er en utsikt til noe trygt. Mange vedfolk liker å plassere stabelen så de kan se den fra kjøkkenvinduet. det er en god utsikt.
Imponerande.
No fekk eg nesten lyst til å skaffe meg Mytting sin bok om ved, for å sjekke om han også har funne fram til dette sitatet.
På dagens køyretur så kom det forresten eit sitat som var som skapt for biletet du posta lenger oppe:
Every man looks at his wood-pile with a kind of affection. I love to have mine before my window, and the more chips the better to remind me of my pleasing work.