Placebodefekten

hvorfor alternativ behandling virker som det virker

Humanist forlag 2013 Innbundet

Placebodefekten går i dybden på menneskelig psykologi og vitenskapelig forskning for å forklare hvor lett vi mennesker lurer oss selv. En bok fylt med aktuelle anekdoter, fra George W. Bush sine feilaktige minner om 11. september 2001, til tidligere helseminister Bjarne Håkon Hanssens påstand om at Snåsamannen helbredet hans sønn. Fra forfatterens egen eksperimentering for å avsløre sin laktoseintoleranse, til ganding av norske fotballspillere og politikere.

I denne boken vil du lære både hvorfor «naturlig» ikke alltid er sunt, hvorfor alternativ medisin kan være skadelig, og hva placeboeffekten er - og ikke er. Vi får lese om falske diagnoser, vaksinemotstand, hvor lite populær Østens medisin er i Østen, og om hvordan stress og mestring påvirker din helse. Boken gir deg en enkel innføring i vitenskapelig metode, og går grundig gjennom de kjente alternative behandlingsformene akupunktur, homeopati og kiropraktikk.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788282820516

EAN 9788282820516

Les denne og flere anmeldelser på ritaleser.com

Alternativ behandling engasjerer mange i dette landet, enten de er tvilende og avvisende til at det har noen helseeffekt, eller de mener det er løsningen på alle våre helseproblemer. Sosiale medier har bidratt til at pasienterfaringer i mye større grad enn før blir synliggjort. Diskusjonsfora, Facebook og blogger fylles av norske kvinner og menn som forteller om hvordan de har blitt kurert for alskens sykdommer og plager gjennom ulike alternative behandlingsformer. Samtidig slår medisinsk forskning ettertrykkelig fast at disse behandlingsmetodene i det store og hele ikke virker. Hvordan kan vi forklare denne tilsynelatende konflikten? Hvordan kan det ha seg at så mange mennesker mener at homeopati, akupunktur og healing virker for dem, når det strider både mot vitenskapelig kunnskap og forskning?

Det er dette Gunnar R. Tjomlid forsøker å gi oss et svar på i denne boka. Og jeg synes det er et meget vellykket forsøk. Boka er lettlest, med et språk som den «vanlige mann i gata» kan forstå, selv om det er mye henvisning til forskningsresultater og annen vitenskapelig beskrivelse. Jeg følte ikke at jeg falt ut av tankerekkene en eneste gang…

Nå er kanskje ikke jeg midt i målgruppen, siden jeg er skeptiker i utgangspunktet – men likevel gir forfatteren av denne boka gode argumenter og logiske konklusjoner på hvordan ting henger sammen, og ikke minst hvordan ting IKKE kan henge sammen. Jeg synes også at han forsøker å se ting fra begge (alle) sider, men konkluderer til slutt ut fra etiske og menneskelige hensyn, og det liker jeg.

Dette er en bok alle bør lese, også de som allerede er skeptikere – jeg har i hvert fall plukket opp en del nye argumenter til neste diskusjon omkring alternativ medisin. En god og fengende interessant bok, der altså:-)

Skeptikaren Gunnar R. Tjomlid gjer i denne boka utførleg greie for kvifor alternativ behandling virkar. Eller rettare sagt, opplevast å virke for mange brukarar av alternative helsetenester. Det er ei kjend sak at for enkelte symptom, som t.d. smerte, så kan pasientar oppleve ei lindring sjølv om dei får «narre-medisin» så lenge dei sjølve er overtydde om at det er smertestillande medisin dei får. Denne effekten er kjend som placebo-effekten, og er så langt den einaste påviste effekten av alternativ behandling.

Tjomlid er dataprogrammerar, men har satt seg imponerande godt inn i studier av psykologi og medisin. Han gjeng grundig inn i dei psykologiske mekanismene som leier til at ein kan tru at alternativ behandling kan virke, så vel som korleis ein feilaktig kan oppfatte vaksinasjon som skadeleg. Framstillinga er spekka med eksempel, både frå eigne opplevingar og frå faglitteratur, så vel som gjengiving av omfattande oversynsstudier.

Boka er overraskande lettlest, også her har Tjomlid gjort ein god jobb. Skal ein pirke på noko, så må det vere at han tenderer til å repetere eit poeng litt for mange gangar. Han tullar også litt med tal eit par-tre gangar, ein gang veldig grovt (reint matematisk, altså), men utan at det har noko å bety for bodskapet han formidlar.

Ein kortversjon av denne boka burde vere pensum i skulen. Tjomlid skriv også blogg, Saksynt, eg har vært så vidt innom og kika, og der ser ut for å vere mykje godt stoff der også. Med det engasjementet han legg for dagen vil det ikkje overraske meg om det kjem fleire bøker frå den kanten. Det ser eg i såfall fram til.

Boka tar for seg forskning og menneskets psykologi, for å forklare hvorfor vi blir lurt - av oss selv. Her finnes anekdoter, både fra forfatterens selvopplevde behandlinger, minner som er feil, og påstander om fjernhealing. Han belyser at det som ansees som naturlig ikke alltid trenger å være det, men heller kan være direkte helseskadelig. Under lupen legger han også vaksinemotstand, placeboeffekten, og falske diagnoser. Mye er meget dagsaktuelt når vi nå er midt i en pandemi.

Det hele er enkelt forklart, og utrolig interessant og tankevekkende. Månedens bok i #carolinesbokklubb og jeg hadde nok ikke plukket opp denne hvis det ikke var for det. Glad for at jeg heiv meg med!

Mens skolemedisinen er evidensbasert, kan man nok argumentere for at
alternativmedisinen er kjendisbasert.

Koffertene som legene frem til andre verdenskrig bar med seg på pasientbesøk var veldig lette å bære. De inneholdt i praksis nemlig ingenting annet enn luft og gode hensikter.

Hvis homeopati faktisk var så effektivt som homeopatene hevder, altså med en markant effekt utover placeboeffekt på alle former for sykdommer og helt uten bivirkninger, så ville vi nok etter nesten 200 år med homeopati ha opplevd at dette tok over hele helsevesenet. Det har ikke skjedd, selv om homeopatene fortsatt venter i spenning.

Det som kan hevdes uten bevis, kan også avvises uten bevis.
(Christopher Hitchens)

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

Planlagt lesing fram til jul i år, greit å sette seg noen mål!

Bøker jeg har lest i 2013.

• "Hva hvis? - seriøse vitenskapelige svar på absurde hypotetiske spørsmål" av Randall Munroe
  • "Immun - kroppens evige kamp for å overleve" av Anne Spurkland
  • "Når du gjør som jeg vil - en bok om påvirkning" av Henrik Fexeus
  • "Snu deg til meg! - det du gjør i løpet av ett mikrosekund, avgjør hvor relasjonene dine ender opp" av John Gottman
  • "På liv og død - en leges bekjennelser" av Wasim Zahid
  • "Vi er sterkere enn vi tror - det viktigste jeg har lært av 10 000 pasienter" av Jørgen Skavlan
  • "Kanskje du er frisk? - en bok om alt det syke vi gjør for helsa vår" av Kaveh Rashidi
  • "Systemfeil" av Edward Snowden
  • "KonspiraNorge" av John Færseth
  • "Natur - hva skal vi med den?" av Dag O. Hessen
  • "Kreativitet - hjernevitenskapen bak ideene og hvorfor dagdrømmerne skal redde verden" av Hilde Østby
  • "Alene - en bok om ensomhet" av Peder Kjøs