Når du gjør som jeg vil

en bok om påvirkning

av (forfatter) og Marianne Uthaug (oversetter).

Schibsted 2011 Innbundet

Forfatteren forklarer hvordan du blir påvirket av en mengde forskjellige ting hele tiden, men han viser deg også hvordan du kan påvirke selv.

Hvem eier dine tanker? Fra du åpner øynene om morgenen til du sovner om kvelden utsettes du for en ustoppelig strøm av forsøk på overtalelse og påvirkning. Hver gang du slår på radioen, åpner en bok eller går inn i en butikk, forsøker en eller annen å plassere tanker og ideer i hodet ditt. Henrik Fexeus lærer deg å gjennomskue verden rundt deg ved hjelp av øvelser og eksempler. Han forklarer hvordan du blir påvirket og ettergivende i personlige, politiske eller kommersielle sammenhenger. Boken gir deg også verktøy som du kan bruke når du for eksempel vil ha gjennomslag for en kreativ løsning, innføre yoga blant de ansatte på kveldstid eller starte en sekt sammen med venner. Men fremfor alt åpner boken øynene dine for hvordan krigen om din hjerne foregår. Forskjellen mellom å selge Pepsodent og statsministeren er kanskje mindre enn du tror ...

Forlag Schibsted

• "Virksomme ord - politiske taler 1814-2005" av Anders Johansen
  • "Ensomhetens filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Deflora" av Preben Z. Møller
  • "En veldig kort historie om nesten alt" av Bill Bryson
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Katta i sekken - og andre uttrykk" av Kjell Ivar Vannebo
  • "Kjærlighetskoden - om å ta vare på det parforholdet du har" av Lena Kristin Hole
  • "Kroppens skjulte språk - når følelser blir smerter" av Solveig Bøhle
  • "Hallo, verden - hvordan være menneske i en verden styrt av datamaskiner" av Hannah Fry
  • "Snu deg til meg! - det du gjør i løpet av ett mikrosekund, avgjør hvor relasjonene dine ender opp" av John Gottman
  • "Manipulasjon - forståelse og håndtering" av Grethe Nordhelle
  • "Kunsten å være voksen" av Frode Thuen