Manipulasjon

forståelse og håndtering

Gyldendal akademisk 2009 Heftet

. I denne boken analyserer forfatteren manipulasjon, viser hvordan man skal avsløre den, og peker på hvilke mottiltak man kan sette inn. Boken henvender seg til de som arbeider med mennesker i krevende situasjoner; psykologer, dommere, advokater, leger, familieterapeuter, meklere og øvrige helse- og sosialarbeidere. Har litteraturliste og stikkordregister.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205390720

EAN 9788205390720

Forfatteren starter med å definere manipulasjon, og jeg mener personlig at hun definerer manipulasjon så strengt at begrepet blir helt meningsløst. Feks kan det ikke kalles manipulasjon om vedkommende som utfører handlingene selv lever i den virkeligheten som vedkommende beskriver. Dette betyr i praksis at alle som overvurderer eller undervurderer seg selv ikke kommer med. Personer som har narrisistiske, psykopatiske, sosiopatiske trekk (eller andre former for personlighetsforstyrrelse) er ikke med. Vedkommende som utfører handlingene må også ha en bevisst plan med oppførselen sin for at det skal kalles manipulasjon - noe som innebærer at alle handlinger utført i affekt ikke telles. Forfatteren er både psykolog og jurist, og jeg kan tenke meg at hvis det er yrker man skal kunne treffe alle rare skruer så er det i familiekonflikter som går til retten, så hun har sikkert truffet en del i denne kateorien. For mitt vedkommende: Jeg tror ikke jeg har truffet en eneste - og hvorfor skal jeg da lese boken? (men det gjorde jeg selvfølgelig humre )

Jeg er også overrasket over en noen av eksemplene på manipulasjon: Feks beskriver hun en konsulent som kommer inn i et firma og jobber for å få "gullunge" stemplet av sjefen. Har hatt masse konsulenter innom på min jobb - og de er alle opptatt av å tekkes sjefene. Jeg er helt ærlig og oppriktig opptatt av det selv. Dette er etter min mening en del av yrkeslivet - på samme måte som jeg prøver å bløffe hvis jeg spiller poker. I poker er det lov å lyve. I yrkeslivet veier sjefen sin stemme tyngst (hvis h*n er nogenlunde innenfor normalen).

Og sist, men ikke minst er jeg overrasket over utsagn som: "Det er få mennesker som er utstyrt med slike gudegaver at de kan helbrede andre, men det er derimot mange som utgir seg for å kunne dette, og som gjør det til sitt levebrød". Jeg personlig er jo helt overbevist om at ingen har slike gudegaver at de kan helbrede andre. Ateist er jeg også, så jeg er jo tvilende til enhver gudegave. Har selvfølgelig ikke noe imot at folk har en personlig tro, men overrasket over fremstillingen i en fagbok.

Når manipulatoren forteller en historie om seg selv, er den tilpasset den personen han møter, og det samspillet som er mellom dem.

Manipulatoren har oftest en kontroll over hva slags atferd han viser andre, mens psykopaten lettere avslører hvem han er, gjennom manglende kontroll. Det er med andre ord langt lettere å avsløre en person med alvorlig grad av psykopati enn en avansert manipulator, fordi manipulatoren skjuler hensiktene sine der psykopaten demonstrerer sin makt og viser mer av sitt sanne jeg.

Manipulatoren må skape makt på en falsk måte, fordi han reelt sett ikke har makt.

Hvem ville ikke ty til noen ekstra tårer, ispedd en sterkt overdrevet lidelseshistorie hvis denne formen for manipulasjon hjalp, når man etter å ha kjørt for fort er i ferd med å miste førerkortet ?.

Essensen i all vellykket takling av manipulasjon baserer seg på at man gjennomskuer spillet. Bevissthet om hva som foregår, er nøkkelen til å bli fri fra manipulasjon. Så lenge offeret ikke er klar over at hun blir manipulert, er det farlig for henne. Når hun gjennomskuer hele manipulasjonsspillet, i dets uendelige variasjoner, er ikke manipulatorens manipulasjonsforsøk farlige for henne lenger

• "Mekling II - sentrale temaer i konflikthåndtering" av Grethe Nordhelle
  • "Personlighetsforstyrrelser - forståelse, evaluering, kombinert gruppebehandling" av Sigmund Karterud
  • "Mekling - konfliktforståelse og konflikthåndtering" av Grethe Nordhelle
  • "Konflikt og konfliktforståelse - for helse- og sosialarbeidere" av Tor-Johan Ekeland
  • "Selvfølelsen hos barn og unge" av Guro Øiestad
  • "Energityver - i familien, i forholdet og på jobben" av Ingalill Roos
  • "Indre stillhet - å leve mindfulness" av Viggo Johansen
  • "Når du gjør som jeg vil - en bok om påvirkning" av Henrik Fexeus
  • "Enneagrammet - sjelens ni ansikter" av Richard Rohr
  • "Vi er våre relasjoner - om tilknytning, traumer og dissosiasjon" av Tor Wennerberg
  • "Snu deg til meg! - det du gjør i løpet av ett mikrosekund, avgjør hvor relasjonene dine ender opp" av John Gottman
  • "Slå tilbake! - selvforsvar mot hersketeknikker" av Elaine Bergqvist