Selvfølelsen hos barn og unge

Gyldendal 2011 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Med utgangspunkt i utviklingspsykologi, hjerneforskning og tilknytningsteori gir forfatteren råd som kan hjelpe foreldre til å bygge en robust og god selvfølelse hos barna sine. Har litteraturliste.

Det er selve rela.sjonen til foreldrene og andre voksne som bygger barns selvfølelse, ikke teknikker for barne.oppdragelse. Dette er utgangspunktet i denne boka.

Barn har behov for kloke, sterke og snille voksne som både kan gi beskyttelse og trøst, og oppmuntre til selvstendig bevegelse ut i verden. Voksne som kan hjelpe barnet til å få et språk om ?mine behov, dine behov og fellesskapets beste?. Barnets selvfølelse bygges i samvær med bevisste voksne som er tydelige med seg selv og sensitive på barnets sammensatte behov, slik at det får hjelp til å bli kjent med seg selv, og trygg samme med andre.
Men viktigst av alt; barn behøver voksne som er villige til selv å være i utvikling, fordi ingen er alltid kloke, sterke og snille. Guro Øiestad har ingen fiks ferdige oppskrifter, men med utgangspunkt i utviklingspsykologi, hjerneforskning og tilknytningsteori gir hun leseren noen lett anvendelige råd som kan hjelpe foreldre til å bygge en robust og god selvfølelse hos barna sine.
Boken er tredelt: en del om hva selvfølelse er, en del om barnet fra 0 til 12 og en del om tenåringen.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788205407466