Slå tilbake!

selvforsvar mot hersketeknikker

av (forfatter) og Camilla Jensen (oversetter).

Spartacus 2010 Innbundet

Denne boken gir konkrete tips til hva du kan gjøre hvis du blir utsatt for hersketeknikker, og hvordan du kan forhindre at det skjer. Forfatteren viser hvilke knep herskeren benytter seg av og hvor ulike kvinners og menns metoder kan være.

Forlag Spartacus

En utmerket måte å få publikum til å føle seg dum på, er å starte en setning med "som alle vet". For alle de som da ikke vet, vil verken innrømme det eller høre etter, de er altfor opptatt med å føle seg tjukke i huet.

Ethos = talerens framtoning, Logos = det som blir sagt, Pathos = å appellere til publikums følelser.

Tanken preger hele kroppsspråket og stemmen, som til sammen legger an tonen for det du skal si. Hvis du synes det er ubehagelig å gi kritikk, vil det også bli tatt i mot akkurat sånn. Det er på tide at vi revurderer kritikk som det det egentlig er: kjærlighet. Det pirrer kanskje ikke like søtt som tanken på en god klem, men det er faktisk nesten som en klem, en langsiktig sådan.

• "Den musiske medisin - lyd og musikk som terapi" av Audun Myskja
  • "En natt på Melkeveien jernbane" av Kenji Miyazawa
  • "Når du gjør som jeg vil - en bok om påvirkning" av Henrik Fexeus
  • "Immun - kroppens evige kamp for å overleve" av Anne Spurkland
  • "Manipulasjon - forståelse og håndtering" av Grethe Nordhelle
  • "Sinte hvite menn - de ensomme ulvenes terror" av Audhild Skoglund
  • "Innleid og underbetalt" av James Bloodworth
  • "Alt dette kunne vært unngått - en reise gjennom det nye Afghanistan" av Carsten Jensen
  • "Drømmene dine - med over 1200 symboler fra søvnens fantastiske billedverden" av Tony Crisp
  • "Egoisme" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Essensielt - litteraturens og filmens klassikere" av Ane Farsethås