Katta i sekken

og andre uttrykk

bruk, bakgrunn, betydning

Cappelen 2006 Innbundet

Boken inneholder 265 uttrykk, og for hvert uttrykk blir det sagt noe om bruk, bakgrunn og betydning. For å vise hvordan uttrykket brukes i dag, er det hentet inn eksempler fra nettsteder, aviser, tidsskrift og blogger. I mange tilfeller blir det i tillegg gitt eksempler på hvordan uttrykket er blitt brukt i tidligere litteratur. Under hvert uttrykk er det dessuten opplyst om det samme uttrykket forekommer i dansk og svensk språk. Har litteraturliste og register.

Som leder av fagnemnda i Norsk språkråd i perioden 2000-2004 fikk professor Kjell Ivar Vannebo ofte spørsmål om ords bruk og betydning. Uttrykket "splitte mine bramseil" dannet opptakten til en årelang detektivjakt etter norske uttrykks opprinnelige opphav. Resultatet av samlerferden foreligger i denne boken.
For hvert uttrykk gis en definisjon, og vi får vite hva det tilsvarende uttrykket heter på svensk og dansk. Bruken av uttrykket blir vist gjennom to-tre sitater fra aviser, tidsskrift, nettsteder og blogger. Og sist, men ikke minst får vi forklart hvor uttrykket stammer fra og/eller teorier om hvordan det har oppstått.
Kjell Ivar Vannebo er professor ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo. Han har utgitt flere fagbøker og en rekke artikler innenfor sine spesialområder: grammatikk, skriveferdighet, språknormering og leksikografi.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202263829

EAN 9788202263829

Artig bok om ulike ord og uttrykk. Noe er vel kjent fra før, men en del ting er ikke så opplagt som folk tror...

• "Et Columbi egg og andre uttrykk - bruk, bakgrunn, betydning" av Kjell Ivar Vannebo
  • "Jakten på sannheten - vitenskapens historie" av Eirik Newth
  • "Piratologi - skipsdagbok for kaptein William Lubber" av Dugald A. Steer
  • "Norsk humor" av Are Kalvø
  • "Donald Duck - en sikker vinner : 8 klassiske Carl Barks historier 1945-1966" av Disney
  • "Donald Duck - eventyrlig snadder : 8 klassiske Carl Barks historier" av Disney
  • "Donald Duck - fabelaktige funn : 9 klassiske historier" av Disney
  • "Donald Duck - klar, ferdig, gå! : 9 klassiske historier" av Disney