Vi er sterkere enn vi tror

det viktigste jeg har lært av 10 000 pasienter

Kagge 2016 Innbundet

Legen kan være den første og siste du møter i livet ditt. Vi har alle et forhold til legen. Gjennomsnittsnordmannen besøker legen mange ganger i året. Men hva tenker egentlig legen der han sitter og smiler empatisk til deg? Hva vet egentlig han om livet? Hva har han lært etter tredve år med stetoskop rundt halsen om hvordan vi alle kan få et bedre liv? Hva kan du forvente av legen din? Dette får du vite i denne boka. Her får du også møte pasientene og lese om hva de kan lære oss. Den populære legen Jørgen Skavlan, gir deg også de beste triksene for å bli en god pasient - det vil si en pasient som får den hjelpen han eller hun behøver.
Legelivet rommer alt fra de minste plager, til de store spørsmålene om liv og død. Her er gripende, interessante, morsomme, triste, nære og varme møter mellom lege og pasient. Og konklusjonen er oppløftende: Du er sterkere enn du tror.

Forlag Kagge

Det viktigste i kommunikasjonen er å høre det som ikke sies.

Å kjede seg er undervurdert. Det skaper tanker, fantasi og ikke minst eget initiativ.

De som måtte tro at legeyrket kun er altruistisk og har som den endelige belønning og forløsning at legen får være til hjelp for sine medmennesker, tar feil. Den endelige belønningen kan like gjerne ligge i et tomt venteværelse etter en lang dag med 35 konsultasjoner. Og forløsningen, - en sofa til å hvile på.

De som kjenner seg selv, sitt eget følelsesliv, sine behov og reaksjonsmønstre, er trolig dem som har minst sjanse til å brenne ut, men størst sjanse til å brenne for noe og noen.

Røger og Dragheim vil få mange av oss til å følte på misunnelse over denne typen disiplin og den evnen til forsakelse de fremviser, men heldigvis har professor Ingar Wilhelmsen en trøst å gi oss andre mer sedat anlagte.
" La oss si du får to år ekstra fordi du trener så mye, men det du ikke må glemme, er at de to årene får du på slutten av livet ditt, altså kanskje i nittiårsalderen. Gevinsten av beinhard trening, forsakelse og stress er to år ekstra på gamlehjem"
Noen synes å tro at gevinsten kommer i form av to ekstra år i tredveårsalderen. Det gjør den altså ikke. Det skal allikevel ikke underslås at kvaliteten på livet ofte øker ved jevn fysisk aktivitet.

Jeg har mål om 30 bøker i 2018

• "Litt lykkeligere - gode vaner - bedre helse - mer overskudd" av Sara Lossius
  • "En veldig kort historie om nesten alt" av Bill Bryson
  • "Alt du må vite om vaksiner" av Tone Fredsvik Gregers
  • "Gjør ingen skade - fortellinger om liv, død og hjernekirurgi" av Henry Marsh
  • "Kvinner som hater kvinner - min kamp mot nettrollene" av Anne Brith Davidsen
  • "Det som ikke skulle skje - fortellinger om overgrep" av Gunnar Ringheim
  • "Mannual - det jeg og andre menn tenker, men ikke sier" av Adam Schjølberg
  • "Pihl i hjertet - når det eneste du kan forandre, er deg selv" av Camilla Pihl
  • "Asylet - Gaustad sykehus 150 år" av Thorvald Steen
  • "Livredderen og døden - historier om redning, håp og avskjed" av Øyvind Thomassen
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Psykehus" av Drea Karlsen