Vi er sterkere enn vi tror

det viktigste jeg har lært av 10 000 pasienter

Kagge 2016 Innbundet

Legen kan være den første og siste du møter i livet ditt. Vi har alle et forhold til legen. Gjennomsnittsnordmannen besøker legen mange ganger i året. Men hva tenker egentlig legen der han sitter og smiler empatisk til deg? Hva vet egentlig han om livet? Hva har han lært etter tredve år med stetoskop rundt halsen om hvordan vi alle kan få et bedre liv? Hva kan du forvente av legen din? Dette får du vite i denne boka. Her får du også møte pasientene og lese om hva de kan lære oss. Den populære legen Jørgen Skavlan, gir deg også de beste triksene for å bli en god pasient - det vil si en pasient som får den hjelpen han eller hun behøver.
Legelivet rommer alt fra de minste plager, til de store spørsmålene om liv og død. Her er gripende, interessante, morsomme, triste, nære og varme møter mellom lege og pasient. Og konklusjonen er oppløftende: Du er sterkere enn du tror.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2016

Det viktigste i kommunikasjonen er å høre det som ikke sies.

Å kjede seg er undervurdert. Det skaper tanker, fantasi og ikke minst eget initiativ.

Vi vet at et langt liv ikke kommer fra en kapsel i helsekostbutikken, for den går rett ut i urinen og gleder ingen andre enn produsenten.

De som kjenner seg selv, sitt eget følelsesliv, sine behov og reaksjonsmønstre, er trolig dem som har minst sjanse til å brenne ut, men størst sjanse til å brenne for noe og noen.

En likegyldig lege må finne seg noe annet å gjøre.

Jeg har mål om 30 bøker i 2018

• "Konge for sin tid" av Christian Borch
  • "Memento mori - husk, du skal dø - 6 kvinner, 6 historier" av Mette Randem
  • "Ingenmannsland - for oss som ikke døde, som ikke lenger er syke, men heller ikke blir friske" av Håvard Aagesen
  • "En veldig kort historie om nesten alt" av Bill Bryson
  • "Helsesista - #vågåvære" av Tale Maria Krohn Engvik
  • "Det som ikke skulle skje - fortellinger om overgrep" av Gunnar Ringheim
  • "Alt du må vite om vaksiner" av Tone Fredsvik Gregers
  • "Norge i dag - en fullstendig subjektiv reiseskildring fra en syklende reporter på svært lavt blodsukker fra Nordkapp til Lindesnes" av Gunhild Dahlberg
  • "Sofa til salgs hos dame som er myk å ligge på - og andre språksalater vi tråkker i" av Per Egil Hegge
  • "Snaponomi - bli supergod på egen økonomi" av Lene Drange
  • "Alt du ikke ser - livet med Joachim" av Ellen Arnstad