De beste tingene i livet er ikke ting

fra rotete til ryddig med færre ting

av (forfatter) og Yngvar Andersen (forfatter).

Aschehoug 2018 Innbundet

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788203297045

EAN 9788203297045

Ei god, jordnær bok om rydding, systematisering og minimalisme. Dette er "vanlege" folk, dei er ikkje profesjonelle ryddeguruar. Mykje gode tips, og eg likte at dei gjennom heile boka held fokus på at ein skal beholde dei tinga som gir glede og som er nyttige. Ein skal ikkje kaste ting berre for å kaste. Fekk mykje inspirasjon til ting eg skal gjere sjølv.

Hvis du trenger å kjøpe ting for å oppbevare og lagre ting, har du kanskje for mange ting?

Som minimalist skreller du bort det som ikke er viktig for deg og har fokus på det som er det.

Tiden man bruker på husarbeid, skal kunne kuttes med opptil 40 prosent hvis man fjerner unødvendige gjenstander og rydder opp i rotet sitt. Rot og for mange ting i omgivelsene forstyrrer hjernen med unødvendige og uviktig stimuli, og drar oppmerksomheten bort fra det som egentlig betyr noe. Når det er rotete rundt oss, får vi stadig signaler fra hjernen om at ryddejobben ikke er ferdig, og vi bekymrer oss for om, eller når, vi vil klare å komme i orden. Rot kan gi skyld- og skamfølelse, for eksempel når noen tilfeldigvis stikker innom huset og det ser helt bombet ut. Rot kan hindre kreativitet og produktivitet fordi det invaderer pusterommene våre som får oss til å tenke, dagdrømme og løse problemer.

Mange i dag husker hvordan det var å vokse opp i en tid da man manglet ting. Men side om side har vi en generasjon som har vokst opp i en tid det det er helt motsatt. Veien fram til dagens overflod har gått raskt. Så raskt at det kan være vanskelig å forholde seg til alle endringene det har ført med seg.
Tilgangen på ting har blitt ekstrem, og mange av oss opplever at vi har for mange ting hjemme. Nye problemstillinger rundt ting oppstår når vi ikke vet hvor vi skal gjøre av alt sammen.

Jeg har mål om 30 bøker i 2018

• "Matprepping - hvordan planlegge for en sunn, travel og bærekraftig hverdag" av Jo Brand
  • "Alvorlig lykkelig - veier til et lysere sinn" av Gunn Hild Lem
  • "Organer i lange baner - våre undervurderte organer, hvordan de kommuniserer og hva vi kan lære av dem" av Andrea Freund
  • "Drømmen om en baby" av Julianne Nygård
  • "Sosiale antenner har mange frekvenser" av Lisbeth Iglum Rønhovde
  • "Kyss hverdagen - tilstedeværelse i praksis" av Marthe Holien Bø
  • "Livet uten plast - hverdagstips og oppskrifter til hus, hjem og hage" av Anneliese Bunk
  • "Sinnsro - kunsten å bli eldre i en tid der alt handler om å være ung" av Wilhelm Schmid
  • "Kvinner som hater kvinner - min kamp mot nettrollene" av Anne Brith Davidsen
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Manus om anus - om kroppens (kanskje) viktigste organ" av Kaveh Rashidi
  • "En liten bok om det store som skjer når du følger planen - varig endring, en oppgave hver uke, enkel, effektiv og morsom metode" av Birgitte Lange