Sinnsro

kunsten å bli eldre i en tid der alt handler om å være ung

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Gyldendal 2016 Innbundet

Hvordan kan vi møte alderdommen med sinnsro? I denne lille, filosofiske perlen av en bok leder den populære filosofen Wilhelm Schmid leseren gjennom ti steg for å leve gjennom denne fasen med både glede og fred i sinnet.

I en verden besatt av ungdom har alderdom blitt et problem som vi nærmest er forpliktet til å bekjempe. Men vi skal alle bli eldre. Og vi kjenner alle noen som ser ut til å møte det som kommer, med den største ro. Hva er det de vet? Hvordan møter de alderdommen med verdighet og sinnsro?Den tyske filosofen Wilhelm Schmid har solgt over 600 000 bøker og nådd et enormt publikum med denne inspirasjonsboken. Han skriver: «Et aspekt ved sannheten i det å bli eldre er at her blir man konfrontert med forgjengeligheten mer enn på noen annet utviklingstrinn. Slik har det alltid vært, men i moderne tid er det blitt et irritasjonsmoment, for alt kan ordnes teknisk, hvorfor da ikke også dette med evig ungdom?»
En nydelig gavebok til deg selv eller noen du er glad i.

ISBN13 9788205488021

EAN 9788205488021

Et menneske kan bare leve rolig og avslappet med det som det aksepterer som sant –– i motsatt fall trenger det all mulig styrke for å benekte det angivelig usanne, som jo likevel eksisterer.

• "Korrigeringer" av Jonathan Franzen
  • "Av måneskinn gror det ingenting" av Torborg Nedreaas