Fra Shakespeare til Knausgård

66 klassikere du naturligvis har lest

av (forfatter) og Therese G. Eide (illustratør).

Tiden 2020 Innbundet

Har du noen gang følt at det er bøker du virkelig burde ha lest? At du havner i pinlige situasjoner i selskapslivet fordi du har hull i bokhylla? Her er løsningen! Janne Stigen Drangsholt (Ingrid Winter-bøkene) har i lengre tid bidratt til NRK-podkasten «Kjente bøker på 4 minutter» med stor suksess. Nå har hun slått seg sammen med tegneren Therese G. Eide («Intet nytt fra hjemmefronten»), og resultatet er en morsom, lettfattelig og overraskende nyttig innføring i 66 klassikere hentet fra hele litteraturhistorien. Homer og Astrid Lindgren, Shakespeare og Knausgård, Woolf og Mantel, gammel og ny og høy og lav: alle er representert og tilgjengeliggjort på beste vis.

Underveis ler du så du setter kaffen i halsen samtidig som du blir klokere. Etterpå kan du enkelt briljere med kunnskapen i alle sosiale lag, og ingen vil kunne avsløre at du ikke har lest bøkene...

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2020

Fra Shakespeare til Knausgård, Janne Steigen Drangsholt.

Janne virker som ei superkjekk dame. Kunne tenkt meg ei natt med henne. Ei heil natt i et bibliotek, gjerne Nasjonalbiblioteket, bare oss to - og mange bøker. Så kunne hun lose meg helt uforstyrret rundt, tatt ut ei bok hun likte, fortelle om den på hennes utrolig kunnskapsrike og billedgjørende måte å fortelle på. Dere har sikkert hørt henne på radio, hvor hun har korte snutter om bøker vi alle har hørt om, og føler vi burde ha lest.
Denne boka har jeg som lydbok, og det var en fest, fra ende til annen. Janne nærmest sprudler over når hun tar en rask gjennomgang av 66 klassikere. Hun forteller med glimt i øyet, med smilehull og med en entusiastisk stemme, om bok etter bok, om hvorfor den er en klassiker, hva som særpreger boka, og hvem som ganske sikkert vil like den - og ofte hvrm som trolig ikke vil like den.
Kjøp den!

Hun har også en serie på NB, hvor hun går litt grundigere til verks. Se, lytt og nyt.

Undertittelen på boka sier det meste: 66 klassikere du naturligvis har lest. Illustratøren, Therese G. Eide, gir både informasjon og humor.
Det er lettlest, og ingen av klassikerne blir analysert mer enn overfladisk. Underholdende, og noe opplysende. Ble ikke så imponert over at Algarvekysten plutselig «lå» i Spania…

Leses sammen med Bokbloggerprisen.

Dette var en utrolig morsom bok, mange klassikere man har hørt om, men og veldig mange jeg ikke hadde hørt om. Jeg har lest tre av de, Glassklokken, Jane Eyre og Tjenerinnens beretning, og det uten å skryte på meg noe. Illustrasjonene til Eide (@intetnyttfrahjemmefronten ) er også veldig morsomme. Det er mye lite skjult feminisme i tekstene, noe som kan være morsomt, men også noe som jeg personlig ikke treffer helt.
En annen ting som jeg synes trekker litt ned er feil plassering av illustrasjonene der deler av teksten blir borte, og noe skrivefeil, så korrekturleseren burde ha tatt seg bedre tid. Alt i alt er dette en underholdende bok som får meg til å ville lese flere klassikere, men er en del av de som jeg ikke får lyst til å lese. Terningkast ⚃+

Da er det bare å besøke antikvariater i sommer for å finne de bøker jeg ikke har.

Vil du lese bøkene som nomineres til bokbloggerprisen

Samlesingsplanen

bilde

Bøker jeg ikke fikk lest dette året.

• "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Filosofdronninger - kjente og ukjente kvinner i filosofihistorien" av Emmy Smith
  • "De greske mytene - guder og helter fra de gamle fortellingene" av Inger Merete Hobbelstad
  • "Det merkelige tilfellet Leira og Doktor Didriksen - to svigerbrødres bekjennelser" av Martin Tesli
  • "Heksejakt og heksebrenning i Europa" av Aina Basso
  • "Selger dere strykejern? - og andre spørsmål fra bokhandelkunder" av Stian Johansen
  • "Kjellermennesker - om populisme og vanskeligheten med å være menneske" av Carsten Jensen
  • "Lese - en liten bok om store opplevelser" av Kari J. Spjeldnæs
  • "Bibelen på 200 sider - frå dei første sju dagane til verdas ende" av Kari Veiteberg
  • "Om utregning av romfang - IV" av Solvej Balle
  • "De besatte - om russiske bøker og menneskene som leser dem" av Elif Batuman