Winterkrigen

Tiden 2018 Innbundet

Ingrid Winters hverdag er som vanlig preget av utfordringer. På jobben skal de flytte inn i åpent kontorlandskap med clean desk-policy og nye, synergiskapende samarbeidsformer, stikk i strid med Ingrids drømmer om professortittel og sabbatsår. Hjemme har Ingrid stigende bekymringer over datteren Alva, som løper feil vei på fotballbanen, ikke tør å ta på papir og lar seg herse med av klassens dronning Sara. Samtidig nærmer det seg jul, og uten å orientere mannen Bjørnar har Ingrid klart å invitere både foreldre, svigerforeldre, søster med barn, moster Kari og minst et par ekstra til en julefeiring som nærmer seg med stormskritt.

Legg til den hypervellykkete nabodama med sin bloggsuksess på Ingrids bekostning, et par bekymringsvekkende kuler i nakken, en julekalender som aldri blir ferdig, foreldre som aldri er fornøyde og litt generell dødsangst, og du får Ingrid Winters hverdag i et nøtteskall.

Winterkrigen er Janne S. Drangsholts tredje frittstående roman om Ingrid Winter.

Forlag Tiden

Genre Humor

Omtalt sted Stavanger

Og jeg smilte og nikket og hatet dem litt for alle løgnene deres.

"Lykken inntreffer når smerten tar en pause"

Vi sendte blomster sammen med et kort hvor det stod «Takk for alt», og som dermed tydelig signaliserte at vi regnet henne som død.

Vi var den norske middelklassen. Vi hadde ikke annet valg enn å bli her og kjempe. Men det var ikke alltid kreftene strakk til.

Men istedenfor å bestille time hos legen satte jeg meg foran Google etter at kjøkkenet var ryddet og alle var sendt avgårde til hver sin fritidsaktivitet. 'klump i nakke' og 'problemer med å svelge mat', skrev jeg inn i søkefeltet. Og fikk bekreftet at jeg hadde cirka to uker igjen å leve, og at det egentlig var altfor sent å gå til lege. Akkurat som jeg hadde mistenkt hele tiden

Min lesing dette året

• "Alle andre" av Sally Rooney
  • "Sveas sønn" av Lena Andersson
  • "Effekten av måneskinn på nyfallen snø" av Tove Braathen
  • "Samtaler med venner" av Sally Rooney
  • "Historien om Ásta - hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Winter i verdens rikeste land" av Janne S. Drangsholt
  • "Vår vesle - roman" av Kristin Auestad Danielsen